elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Últims dies per a visitar la mostra sobre Vicente Rodes del Consorci de Museus al Museu de Belles Arts de València

Últims dies per a visitar la mostra sobre Vicente Rodes del Consorci de Museus al Museu de Belles Arts de València
  • L’exposició més gran feta sobre l’artista alacantí es prepara per a la itinerància a Alacant per al mes d’octubre

L’exposició més gran feta sobre l’obra de l’alacantí Vicente Rodes Arias esgota els últims dies al Museu de Belles Arts de València. Fins al diumenge vinent, 8 de setembre, es podrà veure la mostra ‘Vicente Rodes. L’estudi del natural’ organitzada pel Consorci de Museus. La institució museística recupera així la figura d’un dels artistes de més qualitat i producció retratística de la primera mitat del segle XIX.

Tot i la la seua prolífica producció, no se li havia dedicat cap exposició en més de 90 anys i la seua obra es trobava dispersa per diverses col·leccions tant públiques com privades, dins i fora de l’Estat. Gràcies a les investigacions dels comissaris, Pilar Tébar i Sergio Pascual, s’han aconseguit reunir més de 80 peces procedents de col·leccions privades i museus com el MNAC, el Museu del Romanticisme o les reials acadèmies de Sant Carles de València i Sant Jordi de Catalunya.

Era conegut com el “dit miraculós” per la seua habilitat en el retrat al pastel, Vicente Rodes Arias (Alacant, 1783 - Barcelona, 1858) va retratar la burgesia i l’aristocràcia valenciana i catalana de començaments del segle XIX. Va ser acadèmic supernumerari i de mèrit en l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de València i primer director de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.

El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha manifestat que “aquest projecte recupera l’obra del pintor alacantí i la posa a disposició del gran públic després d’una investigació extensa. Un treball que ens ha permés situar la data de naixement de Vicente Rodes en una època anterior, gràcies a uns dibuixos trobats per Pilar Tébar, reunir un conjunt d’olis que estaven dispersos en diverses col·leccions, mostrar un nombre gran d’obra inèdita i restaurar diverses peces, així com contextualitzar el seu treball alhora que es reconeixia la seua tasca dins de l’acadèmia de Sant Jordi”.

La mostra, que es va presentar en 2018 al Museu de Belles Arts de Castelló i que s’ha pogut veure també al Museu de Valls de Tarragona, ha anat evolucionant en cada una de les seus i incorporant més obra, dibuixos preparatoris i pastels, així com documentació aportada per la família per a conformar un estudi i una presentació molt completa de tota la trajectòria de l’artista.

Pérez Pont ha afegit que “la mostra és fruit de la nostra línia de treball, desenvolupada en col·laboració amb els museus de belles arts de València, Castelló i Alacant, amb la intenció d’aprofundir en l’estudi de la història de l’art valencià i la recuperació d’artistes de segles passats” i ha avançat que “treballem ja en la que serà, de moment, l’última itinerància d’aquesta exposició, al Museu de Belles Arts d’Alacant per a l’octubre”.

L’exposició ens aproxima, a més, a una disciplina que poques vegades ocupa una mostra, però d’una gran delicadesa com és el pastel sobre paper o sobre seda.

Centre del Carme

El Centre del Carme Cultura Contemporània acomiada aquest diumenge pròxim tres exposicions més, entre les quals trobem ‘Something happened’ que tanca el cicle ‘Totalitat i Infinit’, projecte comissariat per Diana Guijarro, resultat de la convocatòria ‘365 dies VLC’. La mostra exhibeix les obres de Daniel Jacoby, Fran Meana, Nicolás Lamas, Žilvinas Landzbergas i Gabriel Lecup, que reflexionen sobre la posició de l’artista davant del món i la dificultat de transmetre el missatge artístic.

Últims dies també per a veure la mostra d’Andrea Corrales, ‘La dimensió material de la imatge pornogràfica’. L’exposició, seleccionada dins de la convocatòria Escletxes de producció i suport a la investigació, és un dispositiu per a reflexionar sobre els drets de les persones que treballen en el sexe, a partir de l’anàlisi de la imatge pornogràfica i el postporno.

Així mateix, fins al 8 de setembre s’exhibeix ‘European Puzzle’ del fotògraf Jean-Christophe Béchet, realitzada en col·laboració amb l’Institut Français de València. Allí es mostren un conjunt d’escenes en el carrer, retrats i paisatges, reflex d’una generació que creu en la fi de les fronteres i l’abandó dels nacionalismes.

El Centre del Carme prepara ja la nova temporada que inicia aquest divendres pròxim, 6 de setembre, amb la mostra ‘Medio siglo que cont[arte]’ en col·laboració amb la Universitat Politècnica de València, amb motiu del seu 50 aniversari, una mostra que compta també amb el suport de la Universitat de València.

Pujar