València reduirà l'impacte de les onades de calor en col·legis i centres esportius amb un projecte dotat amb 3 milions €
Parcs, jardins, instal·lacions esportives, centres educatius infantils i zones turístiques podran aplicar les innovacions tecnològiques que es desenvolupen amb este projecte innovador finançat amb fons FEDER
València millorarà el confort térnico i reduirà l'impacte de les onades de calor en col·legis i centres esportius amb un projecte dotat amb 3 milions € i finançat amb fons europeus. L'Ajuntament ha aconseguit que el projecte d'innovació denominat “VALADAPTA: València, ciutat resilient. Innovació per a l'adaptació climàtica a la ciutat de València”, haja sigut seleccionat entre els projectes que reben subvenció de la Línia de Foment de la Innovació des de la Demanda (FID) per a la Compra Pública d'Innovació amb càrrec al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), que va convocar el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats amb un pressupost total de 177 milions d'euros.
El projecte VALADAPTA té un pressupost de 3.000.000 €, dels quals el 60% és finançat mitjançant l'aportació de fons europeus, i el 40% restant, 1,2 milions, són aportats per l'Ajuntament de València. Este finançament permetrà desplegar solucions innovadores que reforcen la resiliència de la ciutat enfront del canvi climàtic en un període de quatre anys.
La regidora d'Innovació i Captació d'Inversions, Paula Llobet, ha destacat la importància d'esta ajuda europea: "És la primera vegada que l'Ajuntament de València, com a administració local, aconseguix este tipus de finançament per a fomentar la innovació des de la compra pública. Este va ser un dels compromisos polítics en innovació del nostre govern local i que impulsem a través de la nostra estratègia València Innovation Capital: aconseguir que la nostra ciutat aprenga a comprar innovació i a col·laborar amb el sector privat i acadèmic per a fer-lo. Ara, amb este projecte de ‘València ciutat resilient’, es fa realitat este compromís, en el qual l'Ajuntament invertix 1,2 milions d'euros de recursos propis".
Llobet ha recordat que el projecte VALADAPTA té com a objectiu desenvolupar i aplicar solucions tecnològiques innovadores en tres grans àmbits: l'espai públic, la biodiversitat i la infraestructura verda urbana.
Tres línies d'actuació per a un impacte transformador
En l'àmbit de l'educació i l'esport s'aplicaran solucions innovadores per a millorar el confort tèrmic, reduir l'impacte de les elevades temperatures i les onades de calor en els centres educatius municipals i en les instal·lacions esportives elementals. Estes solucions beneficiaran xiquets, xiquetes, esportistes i col·lectius prioritaris, que podran realitzar les activitats diàries en millors condicions tant a l'interior com en l'exterior dels edificis.
Amb la finalitat de millorar la infraestructura verda i la biodiversitat urbana s'implementaran eines digitals per a monitorar espècies urbanes, optimitzar la gestió de plagues i espècies invasores, i desenvolupar tecnologies específiques per a millorar els beneficis de l'arbratge urbà a la ciutat.
Pel que fa a la transformació de l'espai públic s'intervindrà en zones amb alta vulnerabilitat a la calor i gran afluència de persones, com són els enclavaments turístics clau de la ciutat. Per a això, es desenvoluparà un bessó digital tèrmic urbà que permetrà identificar les accions prioritàries d'adaptació climàtica. L'objectiu d'estes ajudes és el desenvolupament i l’adquisició de productes o servicis innovadors per part de compradors públics, a través del mecanisme de la Compra Pública d'Innovació (CPI), amb la finalitat de millorar els servicis públics i estimular l'emprenedoria i la innovació.
La regidora Paula Llobet ha subratllat que l'Ajuntament de València es compromet a desplegar les solucions innovadores desenvolupades en el marc del projecte, garantint l’aplicació real en benefici de la ciutadania.
Finalment, la delegada ha indicat que este projecte “reforça el paper de València com a Ciutat Laboratori de referència a Europa, promovent l'experimentació i validació de noves tecnologies i solucions urbanes. A través del Sandbox Urbà de València, les empreses i grups d'investigació podran provar en un entorn real els productes i servicis innovadors que contribuiran a fer de València una ciutat més sostenible i resilient enfront del canvi climàtic”.