Les Roques del Corpus de València tornen a casa
Diverses carrosses i figures han estat exposades a l’Estació del Nord durant la rehabilitació de la Casa de les Roques i, una volta finalitzada, regressen al museu de la festa grossa
La pròxima setmana conclou l’estada de bona part del patrimoni del Corpus Christi a l’Estació del Nord. El dilluns dia 5, de nit, les carrosses i imatges que han estat exposades a la terminal durant els treballs de rehabilitació de la Casa de les Roques reprenen el viatge de tornada a les instal·lacions del carrer dels Roters. Les obres de la casa museu dedicada a la festa grossa, que data del segle XV, van començar el passat mes de març i han comptat amb un pressupost de vora 290.000 euros.
Els quatre carros triomfals, les dos figures religioses, els gegants, els nanos i els cavallets que han romàs al voltant de cinc mesos a l’Estació del Nord es traslladaran novament a la Casa de les Roques. Personal especialitzat en restauració supervisarà el desplaçament, que es farà en horari nocturn i, en alguns casos, requerirà desmuntar les figures a causa de les seues dimensions. El transport està autoritzat i vigilat per la Direcció General de Patrimoni de la Conselleria de Cultura.
Durant este temps el vestíbul de la terminal ha acollit la mostra “Les roques de València a l’Estació del Nord”, fruit de la col·laboració entre l’Ajuntament i Adif en el marc del programa Estació Oberta. La iniciativa es va posar en marxa amb un doble objectiu: que cap peça patira danys durant les obres, i per posar en valor la celebració del Corpus en un espai que freqüenta molta gent. Més de 30.000 persones han pogut conéixer cada dia l’origen i la importància de la festa grossa, arrelada a la història de la ciutat des de l’any 1355, quan s’hi va celebrar la primera processó, i declarada bé d’interés cultural al 2005.
Concretament, s’han exhibit a la terminal les carrosses de la Mare de Déu dels Desemparats, la Santíssima Trinitat, la Fe i el Sant Calze; les imatges de Sant Cristòfol i la barca de Sant Nicolau, i huit figures més, entre gegants, nanos i cavallets. Altres elements històrics custodiats a la Casa de les Roques, com els de Sant Miquel, la Diablera, la Puríssima, Sant Vicent, València i la Flama, van passar a l’espai veí del Museu del Corpus durant la intervenció. L’única carrossa que no s’ha mogut és la de Sant Joan de Ribera, amb les mesures necessàries perquè no li afectaren els treballs de restauració.
Els detalls de l’actuació
El Museu del Corpus-Casa de les Roques és un immoble de propietat municipal conformat per dos àrees connectades: la Casa de les Roques (segle XV) i l’edifici del Museu del Corpus (segle XVIII). La construcció de la Casa de les Roques va ser ordenada per Pere el Cerimoniós entre els anys 1435 i 1447, amb la finalitat de guardar les roques i els objectes que acompanyaven la processó del Corpus. De fet, en la façana destaca l’enorme porta per on ixen les carrosses. El Museu del Corpus va ser reconegut com a espai museogràfic per la Conselleria de Cultura en 2018.
La intervenció ha inclòs el tractament d’humitat en els murs perimetrals i pilars; l’actuació sobre l’estructura i l’entramat de fusta; el recrescut d’ampit perimetral de la claraboia; l’actuació en cobertes inclinades; les millores en el sistema d’evacuació d’aigües pluvials; la rehabilitació de la façana; treballs de fusteria; instal·lació elèctrica; instal·lació d’il·luminació, i tractament contra agents xilòfags, entre altres.
Durant les obres han eixit a la superfície restes d’antigues pintures en què predominen els colors roig, gris i ocre, localitzades en els pilars de la nau central i els murs perimetrals. La troballa posa en qüestió l’austeritat de l’edifici i encaixa millor amb la diversitat cromàtica dels elements de la processó del Corpus que acull l’immoble del carrer dels Roters. Este descobriment requerirà d’una intervenció específica al marge de la reforma que s’ha dut a terme. L’equip de restauració ha realitzat diversos tastos per comprovar l’abast de la decoració i les dades obtingudes serviran de base per recuperar les restes de pintura detectada i establir amb precisió la seua cronologia.