elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Plácido Domingo torna hui a València amb "Nabucco" després de les acusacions d'assetjament sexual

Plácido Domingo torna hui a València amb "Nabucco" després de les acusacions d'assetjament sexual
  • Les Arts estrena ‘Nabucco’, de Verdi, amb Plácido Domingo en el paper protagonista

MÉS FOTOS
Plácido Domingo torna hui a València amb "Nabucco" després de les acusacions d'assetjament sexual - (foto 2)

El Palau de les Arts estrena aquest dilluns, 2 de desembre, a les 20.00 hores, l’òpera ‘Nabucco’, considerada com el primer gran èxit de Giuseppe Verdi. El valencià Jordi Bernàcer és el director musical d’aquest títol, que es presenta en un muntatge de Thaddeus Strassberger, amb Plácido Domingo en el paper protagonista per a les quatre primeres representacions.

Plácido Domingo torna després de passar "els mesos més difícils" de la seua vida i ho fa "amb enorme entusiasme per tornar-se a presentar davant el públic espanyol el de València en particular". Així ho ha assegurat el cantant i director en una entrevista a 'El Confidencial'.

Jordi Bernàcer es retroba amb els cossos estables de les Arts, Cor de la Generalitat i Orquestra de la Comunitat Valenciana, amb els quals va iniciar la seua marxa professional, i assumeix per primera vegada la titularitat de totes les representacions d’una òpera d’abonament a les Arts.

El mestre alcoià torna a la Sala Principal cinc anys després de les seues memorables funcions de la sarsuela ‘Luisa Fernanda’, també amb Plácido Domingo en el repartiment, en la temporada 2014-2015.

En plena carrera internacional, i amb treballs per als teatres Mariinski de Sant Petersburg, Real de Madrid, San Carlo de Nàpols o Carlo Felice de Gènova, Jordi Bernàcer debutarà aquesta temporada amb l’Opéra Royal de Wallonie a Lieja, Petruzzelli de Bari, Semperoper de Dresden i Deutscheoper de Berlín, i tornarà a més a l’Òpera de San Francisco, Royal Opera House de Mascate, Òpera de Los Angeles, Òpera de Roma i Arena de Verona.

Les Arts presenta un muntatge de Thaddeus Strassberger, responsable també de l’escenografia, amb vestuari de Mattie Ullrich, il·luminació de Mark McCullough i direcció de lluita de Ran Arthur Braun, realitzat per a la Washington National Opera, en coproducció amb The Minnesota Opera i Opera Philadelphia.

Strassberger, que el públic valencià recordarà per ‘I due Foscari’, també de Verdi, recupera per a la posada en escena l’esperit i el moment històric de l’estrena de ‘Nabucco’ en 1842 a la Scala de Milà. El rebuig del poble italià a l’ocupació austríaca va convertir l’obra, i especialment el cor ‘Va pensiero’, que canten els esclaus jueus lamentant la pèrdua de la seua pàtria, en un símbol del nacionalisme italià i Giuseppe Verdi en una figura imprescindible del ‘Risorgimiento’ italià.

Segons ell mateix explica “el disseny d’aquesta producció s’inspira en les convencions estètiques i socials de l’època: decorats pintats en dues dimensions, vestuari acord a la història o detalls anacrònics que situen l’acció en el context d’una nació que lluitava per definir la seua pròpia identitat”.

Plácido Domingo aborda amb ‘Nabucco’ una nova incursió en el repertori de baríton verdià a les Arts, gesta que va iniciar en 2013 amb Francesco Foscari en ‘I due Foscari’, títol al qual van seguir els papers protagonistes en ‘Simon Boccanegra’ (2014), ‘Macbeth’ (2015) i els rols de Giorgio Germont en ‘La traviata’ (2017), i de Rodrigo en ‘Don Carlo’ (2018). 

L’artista madrileny després dels seus concerts, com a director i cantant en la passada temporada, puja a l’escenari de la Sala Principal per a cantar les quatre primeres funcions d’aquest títol (2, 5, 8 i 11 de desembre).

Per la seua banda, el baríton Amartuvshin Enkhbat interpretarà el rol del rei babiloni els dies 14 i 16. L’emergent cantant mongol farà d’aquesta manera el seu debut a les Arts després de l’èxit collit a Verona, Tel Aviv, Nàpols, Pàdua, Melbourne, Parma, París, Verona o Nàpols pels seus papers verdians.

Anna Pirozzi dona vida a Abigaille, un de papers per a soprano més temuts en la història de l’òpera, i que ja va cantar en les Arts en 2015. Rebutjat per moltes grans dives a causa de la seua exigència, aquest rol ha consagrat la cantant napolitana com una de les millors sopranos dramàtiques de l’actualitat.

El seu sonat èxit al Festival de Salzburg amb aquest paper, sota la batuta de Riccardo Muti en 2013, va suposar l’inici d’una trajectòria internacional amb compromisos a Nova York, Viena, Milà, Londres, Berlín, Munic i Roma, a més de col·laboracions amb prestigiosos directors com Zubin Mehta, Nello Santi, Nicola Luisotti, Gianandrea Noseda, Michele Mariotti o Renato Palumbo.

El repartiment d’aquesta òpera inclou també dues veus conegudes pel públic valencià, el prestigiós baix italià Riccardo Zanellato (Zaccaria) que participà en 2008 en ‘Le nozze di Figaro’ i ‘Iphigénie en Tauride’, així com el tenor mexicà Arturo Chacón-Cruz (Ismaele), que va iniciar la seua carrera a les Arts amb ‘Cyrano de Bergerac’ en 2007 i en 2017 va encarnar Alfredo Germont en ‘La traviata’.

Participen també la mezzosoprano russa Allisa Kolosova (Fenena), el baix coreà Dongho Kim (Gran Sacerdot), el tenor ucraïnés Mark Serdiuk (Abdallo) i la soprano pamplonesa Sofia Escampe (Anna).

Sobre ‘Nabucco’

‘Nabucco’ és una òpera en quatre actes amb llibret de Temistocle Solera, inspirat en textos bíblics i en l’obra homònima d’Auguste Anicet-Bourgeois. Es va estrenar en 1842 a la Scala de Milà i es va convertir en el primer gran èxit de Giuseppe Verdi amb el qual iniciaria la seua etapa més prolífica, coneguda com els ‘anys de galera’.

L’òpera transcorre a Jerusalem i Babilònia i està basada en la història bíblica de Nabucodonosor, rei de Babilònia, que després de conquistar el poble jueu, es proclamarà Déu, una gosadia que li valdrà la bogeria i el seu destronament  com a càstig diví. Serà la seua desaprensiva filla Abigaille qui ocupe el seu lloc. Després de tornar de la bogeria, Nabucco es converteix al judaisme i decideix recuperar la corona per a retornar finalment al poble jueu la seua llibertat.

Localitats

Les Arts recorda que les localitats per a totes les funcions de ‘Nabucco’ estan esgotades. Tan sols hi ha disponible per a la seua compra el cinc per cent de l’aforament de la Sala Principal que, segons la llei vigent, es comercialitza el mateix dia de cada representació a les taquilles del teatre.

Pujar