El Pla Museològic del Belles Arts de València preveu incorporar 283 escultures i arts sumptuàries per a ampliar el discurs museístic
El Pla Museològic del Museu de Belles Arts de València planteja un nou discurs museístic que inclou nous continguts que van més enllà de la pintura i permeten la incorporació d'escultures i arts sumptuàries.
D'aquesta manera, en el nou disseny del Museu es preveuen incorporar a la col·lecció permanent 283 escultures i arts sumptuàries, la qual cosa suposa un 304% més de les que s'exposen en aquests moments que són 70 obres.
Les escultures no tindran un sala concreta per a la seua exhibició, sinó que s'integraran cronològicament amb el període artístic perquè hi haja un relació directa entre ambdós arts: la pintura i l'escultura, i perquè es puga comprovar com l'evolució de la sensibilitat pictòrica progressa al mateix temps que la qualitat tècnica de les escultures.
La incorporació d'escultures a la col·lecció permanent requereix prèviament de la restauració i condicionament del 90% de les 283 escultures i arts sumptuàries.
La direcció del Museu de Belles Arts ha planificat la restauració de les obres i ha prioritzat les escultures següents: 'L'artista i la model' d'Enrique Giner; 'La mossa del cànter' de Carmelo Vicent; 'L'escultura de Pinazo Camarlench' d'Ignasi Pinazo Martínez; 'La dansarina' de Vicente Beltrán Grimalt; i 'El miner' de José Esteve Edo. També es restauraran els sepulcres gòtics i els del segle XVII de fra Domingo Anadón i de Juan Micó.
A més, està previst exposar els sepulcres gòtics i barrocs de marbre i alabastre que abans es localitzaven al claustre de manera aïllada o el retrat de Felip V de Leonardo Julio Capuz, una obra excepcional que tindrà un paper bàsic en el canvi de segle, entre el XVII i el XVIII, però que també té un vessant dinàstic després de la Guerra de Successió espanyola (dels Habsburg als Borbó).
Quant a les obres sumptuàries que està previst exposar, aquestes són el mobiliari, papereres i barguenyos (que ja estan restaurats) i la ceràmica donada per Pere Mª Orts-Bosch (hi ha exemples de ceràmica daurada dels segles XVI i XVII, de l'Alcora, de Mostiers, etc.).
Sobre l'escultura de Marià Benlliure es reubicarà gran part dels retrats d'aquest artista en aquelles sales on es parle del retrat a fi que existisca un diàleg de diferents artistes i tècniques. A més, s'ubicaran grans peces de Marià Benlliure com ara l'escultura de 'La Pau' o 'Els moros guiant una encoblada de bous'.
El conservador del Museu de Belles Arts de València, David Gimilio, ha assenyalat que el pla museològic ha fixat "una nova estructura del museu amb nous espais expositius que pretén ampliar el recorregut per la història de l'art valencià i oferir més continguts als visitants".
A més, ha indicat que l'escultura ja formava part del Museu de Belles Arts amb obres de Marià Benlliure, que a més van ser restaurades en diferents etapes anteriorment però el plantejament ara és que les escultures formen part plenament del recorregut històric i artístic del museu i que tinga el mateix reconeixement que la pintura".