L’Observatori de la Cultura destaca el compromís del Centre del Carme amb els ODS i la cultura digital
El CCCC és l’única institució pública valenciana en la llista estatal de projectes compromesos amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
El Centre del Carme, entre el millor de la cultura digital, única proposta valenciana en aquesta categoria
El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) ha sigut l’única institució pública de la Comunitat Valenciana inclosa en la categoria del millor de la cultura digital, així com en la llista de projectes exemplars pel compromís que té amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), en l’informe de l’Observatori de la Cultura corresponent a 2022. El CCCC ocupa la sisena posició en l’àmbit estatal per darrere de la Fundació La Caixa, la Fundació Cerezales Antonino i Cinia, la Xarxa Espanyola per al Desenvolupament Sostenible, La Casa Encendida, la Fundació Montemadrid i la Fundació Daniel i Nina Carasso.
Elaborat per la Fundació Contemporània, l’informe de l’Observatori de la Cultura està basat en les opinions de 405 professionals de la cultura, recollides en un qüestionari que valora cada any el millor de l’oferta cultural estatal, l’activitat de les comunitats autònomes i ciutats, les institucions i els esdeveniments culturals més destacats de l’any i l’evolució anual dels pressupostos del sector.
Exposicions com ‘Emergency on Planet Earth’ i ‘Monòlegs de gènere’, festivals com Cridem pel Clima, Sonoras o VIHsibles, així com els programes d’educació i mediació cultural que han tingut el consum com a protagonista, són només alguns dels projectes desenvolupats pel Centre del Carme en 2022 que donen protagonisme a temes relacionats amb els ODS. De fet, el festival Cridem pel Clima ha sigut premiat aquesta setmana, per segon any consecutiu, per Greener Festival en la categoria Commended, un guardó que reconeix l’esforç i la determinació per protegir el medi ambient i generar i impulsar connexions positives en la comunitat que fomenten un futur més verd.
L’experimentació i la creació de nous formats culturals són un senyal d’identitat de la innovació que caracteritza l’actual model de gestió del CCCC, i ha sigut l’única proposta del territori valencià destacada entre el millor de la cultura digital en l’Estat espanyol. L’impacte de projectes creats i produïts pel Centre del Carme, com CCCC Stories, CCCC Podcast, Disseny Channel o Creació sense Barreres, entre d’altres, situen la institució en un àmbit pioner.
“Des del Centre del Carme impulsem i produïm nombrosos projectes relacionats amb la sostenibilitat, l’emergència climàtica, la igualtat, la llibertat, la diversitat o el consum responsable; desenvolupem programes que vinculen art i educació i donem visibilitat a qüestions que estan afectant el planeta i la nostra societat. A través de l’art i la cultura convidem la necessària reflexió sobre totes aquestes qüestions, i fomentem el compromís ciutadà amb els ODS, alhora que ens esforcem per experimentar amb nous formats de cultura digital que uneixen innovació i accessibilitat”, assegura el director del Consorci de Museus i el CCCC, José Luis Pérez Pont.
València, tercera ciutat cultural
La ciutat de València i la Comunitat Valenciana han aconseguit la millor valoració històrica en aquest informe, amb la tercera posició estatal per a València com a ciutat amb millor programació cultural i la quarta plaça per a la Comunitat Valenciana en el rànquing per comunitats.
Ja a la Comunitat Valenciana, segons dades recopilades entre professionals del sector d’àmbit autonòmic, el Centre del Carme repeteix en la segona posició, per darrere de l’IVAM i seguit de Bombas Gens i el Museu de Belles Arts de València, igualats en tercer lloc, i el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA). De manera implícita, el treball del Consorci de Museus es veu reconegut a través de les exposicions de producció pròpia mostrades en el Museu de Belles Arts de València (dues de les quatre exposicions temporals de la seua programació en 2022 són projectes creats i produïts pel Consorci de Museus) i en el MACA (la seua programació d’educació i mediació d’aquesta producció del Consorci de Museus, així com algunes de les seues exposicions).
D’altra banda, DAR (Dones Artistes Rurals) i Enclave Land Art, dos dels projectes impulsats i coproduïts pel Consorci de Museus en entorns rurals, a través del programa de residències artístiques Cultura Resident, han sigut destacats pels professionals del sector en la llista d’‘El millor de la cultura en el medi rural 2022’.