L’IVC projecta a la Filmoteca de València la restauració digital de ‘Cada ver es...’ (1981) d’Ángel García del Val
La projecció s’emmarca dins de la celebració del Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual i forma part de la programació de la Mostra de València
La Filmoteca també projecta pel·lícules familiars casolanes restaurades pel seu arxiu fílmic, amb música en directe, dins d’aquesta celebració
Cultura de la Generalitat, a través de l’Institut Valencià de Cultura, celebra a la Filmoteca de València el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual, el 27 d’octubre, amb dues sessions de pel·lícules restaurades per l’Arxiu Fílmic de la Filmoteca. Les dues sessions són gratuïtes amb el pas previ per taquilla per a recollir l’entrada o l’adquisició en línia.
Des que la UNESCO va crear el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual en 2005, el 27 d’octubre és la festa per antonomàsia de filmoteques i arxius fílmics. L’objectiu de la celebració és reivindicar la labor de conservació i transmissió del patrimoni cinematogràfic.
Dia del Cine Domèstic
Com en anys anteriors, la Filmoteca celebra el Dia del Cine Domèstic (‘Home Movie Day’) i el fa coincidir amb el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual. El 27 d’octubre, a les 18 hores, es projecta una compilació de pel·lícules domèstiques i familiars procedents de l’Arxiu Fílmic de la Filmoteca.
La compilació ha sigut realitzada per Okuparte, una associació cultural fundada per les joves artistes Luna Valle i Mireia Ribes, l’objectiu de la qual és l’organització d’esdeveniments artístics multidisciplinaris en espais no convencionals. A partir d’algunes d’aquestes pel·lícules domèstiques, ambdues han creat una nova peça audiovisual que serà acompanyada en directe al piano per cinc compositors i intèrprets.
‘Cada ver es...’ una pel·lícula maleïda
La Filmoteca presenta també en sessió única i gratuïta, dijous 27 d’octubre, a les 20 hores, la restauració digital de ‘Cada ver es...’ (1981) del realitzador valencià Ángel García del Val, que ha realitzat l’Arxiu Fílmic de la Filmoteca. La projecció s’emmarca dins de la programació de la 27a edició de la Mostra de València-Cinema del Mediterrani.
La pel·lícula serà presentada al públic de Filmoteca per Inma Trulll, cap de Recuperació de l’Arxiu Fílmic, i Miguel Ángel Montes, director de fotografia d’aquest transgressor i avantguardista documental que ha quedat com un film maleït en la història del cine valencià.
Rodat en 16 mil·límetres amb un pressupost molt limitat, i enormes dificultats econòmiques per a poder finalitzar-lo, ‘Cada ver es…’ és un documental que bé pot ser catalogat com a invisible, tant pel que fa als seus radicals plantejaments temàtics i expressius com pel que fa al destí de la pel·lícula, rarament projectada en sales després dels tortuosos tràmits burocràtics pels quals van haver de passar els seus responsables per a aconseguir la llicència d’exhibició.
A pesar d’haver sigut acabada de muntar en 1981, la pel·lícula es va estrenar de manera tardana el 14 d’octubre de 1983 al cine Xerea de València. Per la seua singular temàtica, va ser condemnada al reducte marginal de les sales ‘especials’ de la classificació ‘S’ en la qual s’incloïen pel·lícules, que pel seu contingut eròtic o violent, podien ferir la sensibilitat de l’espectador.
En el moment de la seua estrena, Ángel García del Val va mantindre una agra polèmica mediàtica amb Pilar Miró, directora de general de Cinematografia, no solament per la injusta i desproporcionada classificació ‘S’, sinó també perquè el documental no podia rebre les ajudes del Ministeri de Cultura en tractar-se d’una producció rodada en 16 mil·límetres, un format que la legislació espanyola sobre cinema considerava com a no comercial. El posterior unflat a 35 mil·límetres no va millorar la sort del film quant a la seua difusió i explotació.
Amb guió d’Ángel García del Val i Miguel Ángel Montes Beltrán, la pel·lícula gira entorn de la figura de Juan Espada del Coso, conservador del depòsit de cadàvers de l’Hospital Clínic Universitari de València, on transcorre la major part del metratge. García del Val havia conegut Juan Espada en la seua època d’estudiant, quan el realitzador treballava com a ATS a la Facultat de Medicina.
A cavall entre el ‘cinéma vérité’ i el ‘collage’ documental, ‘Cada ver es…’ combina l’entrevista a Juan Espada amb l’expressivitat del muntatge visual i sonor, en el qual se superposen músiques, sons diversos i fragments d’altres pel·lícules molt apreciades pel cineasta valencià, com a ‘Vértigo’ (1958) i ‘Los pájaros’ (1963) de Hitchcock.
Encara que el visionat de ‘Cada ver es...’ pot constituir una experiència impactant per als públics de totes les edats, els més joves trobaran una nova aproximació al cos mort, sense violència, sense sang, guiats per l’home que cuida d’aquests cossos a l’Institut Anatòmic Forense. En paraules del director: “Un discurs sobre ‘el que és mort’ que pot portar a qüestionar-se aquest únic assumpte seriós que és la vida”.
Una iniciativa de les filmoteques europees
La projecció de ‘Cada ver es...’ s’emmarca dins de la tercera edició de ‘A Season of Classic Films’, una sèrie de projeccions gratuïtes l’objectiu de la qual és atraure públic jove al nostre patrimoni cultural compartit. Aquesta activitat està organitzada per l’Associació de Cinemateques Europees (ACE), de la qual Filmoteca Valenciana és membre fundador.
El programa ‘A Seasons of Classic Films’ promou el coneixement del treball dels arxius fílmics europeus, i d’aquesta manera connecta les audiències amb la història del cinema i la importància de la preservació audiovisual. Les projeccions tenen lloc entre juny i desembre de 2022 en totes les filmoteques europees participants en el projecte, de manera presencial i en línia.
‘A Season of Classic Films’ compta amb el suport del programa MEDIA Europa Creativa. La Filmoteca ja va participar en aquest programa l’any passat amb la digitalització i projecció en directe i en ‘streaming’ de ‘Sanz y el secreto de su arte’ (1918) de Maximiliano Thous i Francisco Sanz.