elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L’IVC i Les Arts presenten, a la Filmoteca de València, ‘Don Giovanni’ (1979), de Joseph Losey

L’IVC i Les Arts presenten, a la Filmoteca de València, ‘Don Giovanni’ (1979), de Joseph Losey
  • La projecció coincideix amb les representacions de ‘Don Giovanni’, de Wolfgang Amadeus Mozart, del 2 al 12 de març a Les Arts

  • S’emmarca dins del cicle ‘Les Arts en la Filmoteca’, que presenta pel·lícules relacionades amb espectacles programats per Les Arts

L’Institut Valencià de Cultura i Les Arts presenten, a la Filmoteca de València, el divendres 3 de març, a les 20 hores, ‘Don Giovanni’ (1979), de Joseph Losey, primera adaptació cinematogràfica de l’òpera homònima de Wolfgang Amadeus Mozart. La pel·lícula podrà tornar a veure’s el dijous 9 de març, a les 18 hores.

Aquestes dues projeccions coincideixen amb les representacions a Les Arts, del 2 al 12 de març, del drama jocós ‘Don Giovanni’ (1787), amb música de Wolfgang Amadeus Mozart i llibret en italià de Lorenzo da Ponte, basat en l’obra original ‘El burlador de Sevilla y convidado de piedra’, de Tirso de Molina. ‘Don Giovanni’ es representa a Les Arts sota la direcció musical de Riccardo Minasi i la direcció escènica de Damiano Michieletto.

El tècnic del Departament de Dramatúrgia del Palau de les Arts, Anselmo Alonso Soriano, explica una de les principals diferències de ‘Don Giovanni’ respecte a l’obra teatral de Tirso de Molina, que transcorre entre Nàpols, Tarragona i Sevilla: “Da Ponte i Mozart eliminen tota referència geogràfica i situen les escenes en una foscor suggerida per les accions i els diàlegs: sense la dialèctica dramàtica entre nit i dia, no sabem res d’un temps que fa l’efecte que no passa i permet accions quasi simultànies en les quals Don Giovanni, un ésser de foscor, és centre o motiu d’un desenvolupament dramàtic ja quasi romàntic”.

Quant a la relació de l’adaptació cinematogràfica de Losey amb l’òpera de Mozart, Anselmo Alonso Soriano assenyala que “es respectava jeràrquicament l’estructura de la música original, sense impedir la convivència dels recursos cinematogràfics i amb les convencions operístiques: l’escenografia és aliada de la gramàtica audiovisual; i la música mira, des de dalt, la resta d’elements estructurals en un interés a elaborar un discurs sobre la llibertat i les llibertats de l’individu, compartit per Losey i el tàndem Mozart/Da Ponte”.

Protagonitzada per primeres figures operístiques del moment com Ruggero Raimondi, Edda Mosser, Kiri Te Kanawa o Teresa Berganza, ‘Don Giovanni’ de Losey és una fastuosa coproducció entre França, Itàlia i Alemanya, rodada en els escenaris naturals del palau de Villa Capra a Vicenza, al Vèneto. La pel·lícula ha quedat com una de les més exemplars adaptacions cinematogràfiques d’una òpera.

En la Sevilla del segle XVII, Don Giovanni és un seductor sense escrúpols, un llibertí que atrau sobre si l’odi i el desig de venjança de poderosos enemics, encara que ell mateix no ho descobreix fins que, potser, siga massa tard...

Les Arts en la Filmoteca

El cicle ‘Les Arts en la Filmoteca’ presenta grans clàssics del cine que estan inspirats o mantenen connexions amb òperes o espectacles musicals programats pel coliseu valencià. Després de ‘Don Giovanni’, la Filmoteca de València té programats dos grans clàssics del cine amb motiu de les representacions previstes a Les Arts per a la temporada 2022-2023.

Després de la projecció de ‘Don Giovanni’, el 15 i 18 d’abril, la Filmoteca projectarà ‘Melancolía’ (2011), de Lars von Trier, amb motiu de les cinc representacions a Les Arts, entre el 20 d’abril i el 3 de maig, de l’òpera ‘Tristan und Isolde’ (1865), de Richard Wagner.

Finalment, la Filmoteca projectarà, al juny, ‘La venganza de don Mendo’ (1961), de Fernando Fernán Gómez, amb motiu de les cinc representacions a Les Arts, entre el 7 i el 18 de juny, d’‘Ernani’ (1844), de Giuseppe Verdi.

Pujar