elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L'Ajuntament promourà les actuacions necessàries per a garantir la plena accessibilitat en comunicació de totes les persones amb alguna mena de discapacitat

  • El Ple aprova reclamar a la Confederació Hidrogràfica una assignació d'aigua del riu Xúquer per a l'Albufera d'almenys 70 hm3

En el seu tram final, que s'ha prolongat fins a passades les 6 de la vesprada, el Ple de l'Ajuntament ha aprovat per unanimitat una moció per a garantir la plena accessibilitat en comunicació de les persones amb alguna mena de discapacitat i també la petició per a reclamar a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer una assignació d'aigua a l'Albufera d'almenys 70 hectòmetres cúbics. A més, s'ha rebutjat la petició de cessament del regidor de Cultura Festiva, Pere Fuset, per part dels grups d'oposició i una moció en la qual es demanava la retirada de les ordenances fiscals.

El Ple de l'ajuntament ha aprovat per unanimitat estudiar, en el marc de la Comissió de treball específica i permanent d'Accessibilitat del futur Consell Municipal de Persones amb Discapacitat, «la necessitat, viabilitat i procés d'implementació de les accions necessàries per a la progressiva incorporació d'actuacions tècniques, tecnològiques, de visualització, d'informació i assessorament per a garantir la plena accessibilitat en comunicació de totes les persones amb algun tipus de discapacitat (física, visual, auditiva, intel·lectual o mental)». Esta  proposta ha sigut  presentada amb caràcter alternatiu a la del  regidor Javier Copoví Carrión, del Grup Ciutadans, en la qual proposava, entre altres coses, «crear l'Oficina Tècnica municipal d'Accessibilitat en comunicació i Informació».

Recordava que a Espanya hi ha més d'un milió de persones amb discapacitat auditiva de diferent tipus i advocava per l’eradicació de la falta d'accessibilitat a la comunicació que afecta a este i altres col·lectius «en una societat actual que advoca per la plena Inclusió i el respecte als drets humans, però ha de tindre en compte les necessitats de totes les persones de manera igualitària. En plena era de les tecnologies hem d’eradicar la falta d’accessibilitat”.

Recordava que «el marc normatiu establix les bases per a complir la plena inclusió i l'accessibilitat a la comunicació, però seguix sense complir-se la legislació el que produeix una discriminació i vulneració dels drets de les persones amb discapacitat i el seu accés a la comunicació i informació, atemptant contra la seua autonomia personal»

La moció incloïa altres propostes, en la seua major part incloses en la proposta alternativa, com realitzar una auditoria sobre l'accessibilitat en comunicació i informació dels espais, accions, servicis, pàgines web i servicis telemàtics dependents de l'Ajuntament de València per a conèixer els que disposen dels recursos adequats d'inclusió i assegurar que siguen suficients i degudament senyalitzats també la de «posar en marxa actuacions tècniques, tecnològiques, de visualització, informació i assessorament requerides per a la plena accessibilitat en comunicació, comptant amb la col·laboració de les entitats de les persones amb discapacitat».

La regidora Isabel ufanós ha agraït l'esperit de col·laboració de «una moció que busca garantir drets i llibertats per a les persones l'objectiu de les quals compartim, encara que hi ha aspectes que són inassolibles».

REBUTJAT EL CESSAMENT DE PERE FUSET

El Ple ha rebutjat la moció conjunta de Fernando Giner Grima i Amparo Picó, del Grup Ciutadans, en la qual sol·licitaven que «s'aparte de les seues funcions, al Regidor Pere Fuset i Tortosa, com a Delegat de Cultura Festiva i com a President de la Junta Central Fallera fins que es resolga el procés judicial» obert pel Jutjat d'Instrucció número 18 de València en relació a la mort per accident laboral d'un treballador durant la instal·lació d'unes graderies en el recinte de vivers amb motiu dels concerts de la Fira de Juliol de l'any 2017.

Malgrat que Ciutadans ha donat suport a aquesta moció i VOX ha anat encara més lluny en demanar el seu regidor José Gosálbez «el cessament de Fuset en tots els seus càrrecs», la moció no ha prosperat. L'alcalde de València, Joan Ribó, després de lamentar la defunció del treballador, ha dit que «alguns vullguen fer d'això un joc polític». En tot moment ha mantingut que «no hi ha motius per a cessar-ho» i ressaltat que «aquell desgraciat accident no té res a veure amb la corrupció». Ribó ha afirmat que «votarem la no responsabilitat de Pere Fuset i que no hi ha indicis de cap activitat delictiva».

MÉS AIGUA PER A l'ALBUFERA

També ha aprovat per unanimitat el Ple d'octubre una moció alternativa en la qual el Ple de l'Ajuntament de València «dóna suport i fa seua la posició del Servici Devesa Albufera de reclamar a la Confederació Hidrogràfica una assignació d'aigua del riu Xúquer d'almenys 70 hm3 per a l'Albufera de València «com l'única solució viable per a poder recuperar l'estat ecològic adequat del llac en un futur pròxim».

En esta moció el Ple reclama a les administracions implicades «totes aquelles actuacions en matèria de depuració d'aigües que encara resten per a fer a l'àmbit del Parc Natural, especialment, l'obra d'ampliació i/o renovació del Col·lector Oest». Així mateix, «donada la situació actual del riu Xúquer, l'Ajuntament de València insta en el govern de l'Estat a establir un pla nacional d'aprofitament d'aigües depurades que permeté definitivament poder destinar-les a usos agrícoles o altres usos adequats de manera viable, per a mantindre adequadament l'estat ecològic de les masses d'aigua continentals, i especialment els rius i les zones humides espanyoles»

En un tercer apartat d'esta moció alternativa a la presentada per les regidores del Grup Popular, María José Catalá i Climent, s'ha proposat i aprovat que «l'Ajuntament de València continue dotant de recursos econòmics suficients per al manteniment i millora del Parc Natural de l'Albufera tal com ha fet fins ara; i especialment, que s'escometa el dragatge d'aquelles parts dels canals i del llac que així ho requerisquen». Una quarta proposta aprovada és per a «instar a la Generalitat a accelerar l'aprovació del nou Pla Rector d'Usos i Gestió del Parc Natural de l'Albufera», amb la col·laboració activa del l Ajuntament, i en una cinquena s'insta, també a la Generalitat, «a impulsar, definitivament, la candidatura de declaració de l'Albufera com a Reserva de la Biosfera per la UNESCO, atès el seu immens valor a nivell mundial».

En la moció que ha decaigut després d'esta alternativa, María José Catalá i Julia Climent, del Grup Popular recordaven la importància del Parc Natural de l'Albufera, «un dels aiguamolls costaners més valuosos de la conca mediterrània i un dels més importants de la Península Ibèrica, amb una gran biodiversitat i una important varietat de fauna i flora, abans d'instar al Ple «a dotar a l'Albufera d'un pressupost suficient i digne per a neteja, manteniment i inversió del Parc Natural, Devesa i, especialment, el seu llac, d'acord amb la rellevància d'aquest espai com a gran patrimoni mediambiental de la ciutat».

Tant eixes propostes, com les d'aprovar una partida extraordinària per a escometre un Pla Pilot de dragatge integral de l'Albufera o sol·licitar a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer les aportacions hídriques anuals previstos en el seu Pla Hidrogràfic, han decaigut després de la presentació per part del regidor Sergi Campillo de la moció alternativa. El regidor d'Ecologia Urbana i vicealcalde ha afirmat que «l'Albufera s'està recuperant i la visió catastrofista no respon a la realitat. Si ara està malalta, fa 40 anys estava pitjor».

ORDENANCES FISCALS

Finalment, el Ple ha rebutjat amb els vots de l'equip de govern la moció de la portaveu del Grup Popular, María José Catalá, en la qual sol·licitava la paralització de l'aprovació de les ordenances fiscals que es van aprovar provisionalment el 26 de setembre. Igualment se sol·licitava una rebaixa del 10% «en el tipus de gravamen aplicable als immobles de naturalesa urbana» i «una nova bonificació del 50% en l'Impost de Béns immobles per a aquelles pimes que generen ocupació», a més de «exigir a la Generalitat que les retallades pressupostàries que el Consell realitzarà enguany, exigits pel Govern Central, no afecten infraestructures, equipaments i dotacions de la ciutat de València».

Malgrat que ha sigut votada favorablement també pels regidors i regidores de Ciutadans i VOX, la moció ha sigut rebutjada per l'equip de govern després d'un debat en el qual La regidor Popular Paula Llobet ha afirmat que «si realment volen ajudar als valencians i valencianes han de retirar les ordenances fiscals i activar el consum». El regidor d'Hisenda, Ramón Vilar ha acusat els grups d'oposició de ser «contradictoris» en demanar més inversions i més despesa social al mateix temps que reclamaven una baixada d'impostos. També ha afirmat que «si recaptem més és perquè hem posat en marxa la inspecció tributària o el conveni amb la Generalitat per a poder cobrar les multes de persones que no viuen a la ciutat de València»

Pujar