elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Kassandra arriba al Teatre Micalet: un monòleg entre mite i realitat sobre migració i supervivència

Kassandra arriba al Teatre Micalet: un monòleg entre mite i realitat sobre migració i supervivència
  • Toni Agustí dirigeix aquesta nova producció, protagonitzada per l'actriu valenciana Amparo Fernández (Acacias 38, Señoras del AMPA, Todo lo otro, Mamífera, Valenciana)

  • És l'obra de major èxit del dramaturg francouruguayà Sergio Blanco, una de les grans veus de l'escena teatral contemporània

  • El productor Ximo Solano (companyia Societat Sardina/Toné-Franché) assumeix la representació a Espanya d'aquesta peça que ja s'ha posat en escena en més de vint països

MÉS FOTOS
Kassandra arriba al Teatre Micalet: un monòleg entre mite i realitat sobre migració i supervivència - (foto 2)
Kassandra arriba al Teatre Micalet: un monòleg entre mite i realitat sobre migració i supervivència - (foto 3)
Kassandra arriba al Teatre Micalet: un monòleg entre mite i realitat sobre migració i supervivència - (foto 4)

Kassandra no parla el nostre idioma, però té nocions d'anglés suficients per a fer-se comprendre en qualsevol part del món. Ens trobem amb ella en els banys d'un antre nocturn, on aquesta dona trans ens revela els secrets de la seua atribolada vida com a exiliada que es veu obligada a vendre el seu cos per a sobreviure en un país estranger. Durant el transcurs del seu relat, descobrim els paral·lelismes del seu periple vital amb els de la figura mítica de Cassandra, la filla dels reis de Troia que tenia el do d'endevinar el futur, però que va ser condemnada per Apol·lo al fet que ningú mai la creguera ni la comprenguera.

Aquesta és la idea de partida de Kassandra, el monòleg d'èxit mundial del dramaturg francouruguayà Sergio Blanco que la companyia Societat Sardina/Toné-Franché estrenarà en el Teatre Micalet el pròxim 17 de gener i es mantindrà en cartell fins al dia 26. Després de triomfar en més de vint països, aquest text es presenta a València amb una nova producció dirigida per Toni Agustí i amb l'actriu valenciana Amparo Fernández com a protagonista.

El personatge de Kassandra és molt interessant perquè es presta a ser descobert a poc a poc —afirma Toni Agustí—. “Quan vaig llegir el text de Sergio Blanco per primera vegada, vaig quedar tan fascinat que de fet al principi vaig pensar a interpretar-lo jo mateix. Després em vaig adonar que era millor buscar un perfil que aportara altres matisos. He vist altres versions de Kassandra, i crec que la nostra és molt realista i fidel al text original, però incorporant com a valor diferencial la nostra aposta per una dona major i una actriu consolidada que dona més profunditat i maduresa al personatge. Fins al moment, quasi totes les versions d'aquesta obra han sigut interpretades per dones molt més joves”.

Situant-se en un temps de ficció inconcret, que mescla passat i present, el text de Sergio Blanco retrau moltes de les ferides de la societat contemporània a través de l'analogia d'una treballadora sexual migrant amb la vida d'aquesta profètica maleïda, que va ser burlada pels seus contemporanis i presentada com a boja per la tradició grega a través dels textos d'Èsquil i Eurípides. En aquest fascinant joc de màscares, Kassandra es dirigeix al públic en un idioma igualment inconcret; un broken English o “anglés trencat” —és a dir, expressat sense fluïdesa, amb vocabulari limitat i molts errors sintàctics—. El no-idioma “universal” propi de les persones que han aprés la llengua al carrer, sobre la marxa, com una mera eina de supervivència.

“Kassandra és una de les grans obres teatrals del primer quart del segle XXI, i també un repte important, no sols per a nosaltres com a companyia, sinó també per al públic —explica Ximo Solano, productor de la peça—. El fet de ser un text concebut en broken English pot fer dubtar sobre si el públic serà capaç d'entendre-ho, però la brillantor de Sergio Blanco resideix en el fet que el públic, efectivament, és capaç d'assimilar-lo amb naturalitat. Està escrit perquè ho entenga tothom amb uns coneixements mínims d'anglés. La prova d'això és que Kassandra és l'obra més representada i de major èxit de Sergio Blanco a tot el món. Per a nosaltres és un honor estrenar a València aquesta nova producció que després recorrerà la resta de l'Estat espanyol. Per a aquesta aventura compte amb Toni Agustí, un director i actor amb el qual ja he treballat anteriorment, i amb el qual m'uneix una visió molt similar del teatre. Hem ajuntat a un equip artístic xicotet, però de primer nivell, en el qual també figuren l'escenògrafa Blanca Anyo i el director d'il·luminació Marc Gonzalo, per exemple”.

Un gran paper per una gran actriu

Amparo Fernández és una veterana actriu de teatre, televisió i cinema, que ha format part del repartiment de sèries com a Acacias 38, Señoras del AMPA i Todo lo otro, d'Abril Zamora. Els seus últims treballs en cinema són el llargmetratge Mamífera (Liliana Torres, 2024) i Valenciana (Jordi Núñez, 2024). Quant a la seua trajectòria en els escenaris, Fernández ha treballat amb directors com Carol López, Marc Martínez o el mateix Toni Agustí, amb qui recentment ha estrenat la comèdia Insomnio-Noches de verano.

“El meu personatge podria representar a qualsevol persona que arriba a un país estranger després d'haver passat per una guerra; és una persona molt sensible que ha patit moltes mancances afectives, i que vol ser feliç perquè no pot amb totes les seues penes”, explica Fernández—. Aquest és el primer monòleg teatral que faig en la meua carrera, i té a més el desafiament afegit d'estar escrit en una espècie de Spanglish que he hagut d'aprendre sense tindre ni idea d'anglés. Quan Toni em va preguntar si m'atrevia a agafar aquest paper, li vaig respondre: “No, però ho farem”. Tinc la sort que és un director meravellós, molt dolç i afectuós, que m'ha ajudat molt a desenvolupar el personatge i defensar-lo sobre l'escenari”.

Un dramaturg essencial del segle XXI

Sergio Blanco és un dels dramaturgs i directors teatrals més rellevants de l'escena contemporània. La seua obra s'ha traduït a 16 idiomes, des de l'anglés, el francés, l'alemany i l'espanyol a l'hindi, japonés, àrab, hebreu o noruec. De la mateixa manera, les seues peces, caracteritzades per l'exploració del gènere literari de l'autoficció en el teatre, s'han representat en més de vint països del món.

Encara que va viure la seua infància i adolescència a Montevideo, Sergio Blanco resideix des de fa més de dues dècades a París, on ha desenvolupat la major part de la seua carrera com a dramaturg i director d'escena. Després de realitzar estudis de Filologia Clàssica, va decidir dedicar-se per complet a l'escriptura i a la direcció teatral. Les seues obres han sigut distingides amb prestigiosos premis, entre ells, el Premio Nacional de Dramaturgia de Uruguay, el Premio de Dramaturgia de la Intendencia de Montevideo, el Premio Florencio al mejor Dramaturgo, el Premio Internacional Casa de las Américas y el Premio Theatre Awards al Mejor Texto en Grecia.  En 2017 i en 2020, les seues obres Tebas Land i La ira de Narciso —també protagonitzat per personatges extraits de la mitologia grega— van rebre el prestigiós premi Award Off West End de Londres.

Pujar