elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Festival Cabanyal Íntim celebra la seua 9a edició en clau de “llibertat”

El Festival Cabanyal Íntim celebra la seua 9a edició en clau de “llibertat”

    Aquest matí, a l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, s’ha presentat en roda de premsa la novena edició del festival d’arts escèniques Cabanyal Íntim sota el lema “Llibertat”. Al costat d’Isabel Caballero, directora artística del mateix, han intervingut Antonio Ariño, vicerector de Cultura i Esport de la Universitat de València, qui ha conduït l’acte; Sandra Gómez, primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de València; Abel Guarinos, director de l’Institut Valencià de Cultura; Bernard Gaspar, cap del Servici d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València; Álvaro Oltra, director de SGAE País Valencià; i Anna Albaladejo, dramaturga i actriu, en representació de totes les companyies participants en la present edició.

    Al fil del suport exposat per les institucions presents, Isabel Caballero ha demanat una major implicació per tal de combatre la precarietat que assota al festival a hores d’ara, a portes del 10è aniversari. Un projecte afermat i amb milers d’espectadors que, actualment, no compta amb una seu pròpia després del tancament de La Col·lectiva ni amb pressupost suficient per a costejar les despeses de producció, els sous de l’equip o els caixets que les companyies haurien de cobrar. Aclarint que, si enguany no s’ha fet cap campanya de micromecenatge ha estat per la impossibilitat de traure-la endavant i no per tindre el cost del festival cobert.

    A continuació, i abans d’un xicotet tast escènic per part de la companyia teatral Las Mañas, la qual estrenarà al Cabanyal Íntim una peça breu escrita per Paco Zarzoso, s’han presentat les propostes del 2019.

    LLIBERTAT

    Del 9 al 19 de maig, el festival d’arts escèniques Cabanyal Íntim celebrarà la seua novena edició sota el lema “Llibertat”, un concepte que s’abordarà des de diferents perspectives —poètica, política, filosòfica, social o personal— per tal de fer-nos reflexionar, debatre i detectar els seus límits en la societat actual a través de les propostes artístiques programades. Un any més, algunes cases particulars i espais del barri es convertiran en escenaris íntims, efímers i poc convencionals de teatre textual i físic, dansa, performance, cabaret, titelles o música, entre altres disciplines.

    La festa d’inauguració tindrà lloc el dijous, 9 de maig, al pati de La Mutant amb les actuacions de Los Mocetones, La Diva i Miss Yuls. Però abans, el 3 de maig, es farà una “prefesta” al Claustre del Centre Cultural La Nau pel tal d’acostar el festival al centre de la ciutat. En ella podrem veure l’espectacle de neoflamenc Fluidos Ruidos, de Proyecto Arredomar.

    L’EDICIÓ MÉS ECLÈCTICA AMB ONZE ESTRENES ABSOLUTES

    Per a aquesta edició s’han seleccionat 9 peces breus —d’entre 25 i 30 minuts de durada— i 3 peces llargues, una d’elles adreçada al públic familiar. Una programació molt diversa amb onze estrenes absolutes.

    Teatro Abocaos presentarà Box, una peça de creació col·lectiva, dirigida per Alejandra Garrido, que ens “atraparà” entre quatre parets de cartró per a parlar-nos de la societat de consum, engrandida pel comerç online, i la falsa sensació de llibertat que aquesta provoca.

    La companyia C.O.C.A. anirà més enllà de la llibertat social i personal amb Rómulo, la història real del rinoceront blanc que va nàixer a un safari park del Regne Unit, va créixer a un circ i va estar 23 anys tancat a un cubiculum de l'antic zoo valencià de Vivers, on va desenvolupar una greu estereotípia.

    Sense eixir del regne animal, però amb un plantejament més absurd, proper al realisme màgic, Elperroverde portarà a escena un text de Julia Suay sobre un home que no pot parlar i un peix, servit a taula, que ho fa massa. Es tracta de Salmon Fiction, una peça breu dirigida per José Zamit.

    Paula Elena i Rafa Segura reivindicaran la figura del poeta maleït a través de Panero hijo. Un homenatge delirant i entranyable que ens convida a l’univers mental de Leopoldo María Panero a través del text, el moviment i els audiovisuals.

    Seguint el fil de la degeneració humana, Isla Cabañal 4028, ens plantejarà, en mig d’un paisatge apocalíptic, la possibilitat de començar de zero com a raça. Una distòpia de Rosana Gimeno i Virginia Roig.

    La companyia Las Mañas estrenarà una obra homònima dirigida per Marcos Sproston sobre les últimes habitants d’un poble perdut a les muntanyes: tres germanes amb el segell inconfusible del dramaturg Paco Zarzoso, autor del text.

    En clau de teatre-cabaret, Frei, o el último espectáculo de un artista sin nombre, de Foria Producciones, ens acollirà en la més absoluta clandestinitat per a mostrar-nos un número final del tot inesperat.

    La realitat social té nom de dona i arribarà amb dues peces que han estat creades a partir d’un exhaustiu treball de documentació. Per al procés de creació de La llave, la proposta de Malatesta Teatre signada per Paula Úbeda, es durà a terme abans de l’estrena un taller amb un col·lectiu de dones víctimes de violència masclista. Els testimonis recollits en ell s’exposaran en cadascuna de les funcions. D’altra banda, la dramaturga i actriu Anna Albaladejo abordarà, amb Odet y las otras, el tema de la prostitució i els seus estigmes. Un muntatge de teatre d’objectes i titelles, per a públic adult, que serà representat en la total intimitat, en l’habitació d’una casa particular amb un aforament per a dotze persones.

    Pel que fa a les peces llargues, s’han programat tres obres totalment diferents entre sí: per al públic familiar anirà adreçada Galletas de jengibre, una adaptació teatral del conte infantil anglès “The Gingerbread Man”, publicat al 1875. Títeres de cuento, companyia dirigida per Elisa M. Matallín, explicarà als més menuts el bon i el mal ús que pot fer-se de la llibertat. La proposta més transgressora del festival arribarà de la mà d’Héctor Arnau, escriptor, intèrpret i vocalista de Las Víctimas Civiles. Las pasiones enanas ens posarà a banda i banda de la tanca de Melilla. I, finalment, L’arròs dels dijous, l’única proposta que no s’estrena a Cabanyal Íntim però sí a València. Es tracta d’una obra costumista del dramaturg castellonenc Albert Bellés i Chorva, interpretada per Carme Juan i Estela Martínez.

    PARAL·LELES, PERFORMANCES, GRANERS DE CREACIÓ I NOVETATS

    A més, s’ha programat una sèrie d’activitats paral·leles gratuïtes, pensades per a la participació activa del públic i dels veïns, com coreografies col·lectives, radioteatre, passejos guiats o taules de debat, així com un “Íntim a la Nit” protagonitzat pel cantautor holandès Rick Treffers i la cinquena edició de “Territori Performance”, que reunirà les creacions més experimentals i avantguardistes.

    Altrament, continuarà la ja consolidada relació amb La Mutant —on podrà veure’s Anarquismos, la nova proposta de teatre físic de Pablo Fidalgo— i el Teatre El Musical, que acollirà l’estrena de Kapøwski (Colectivo Miss Panamá) dins de Graners de creació 2019-2022, un projecte de residències escèniques que forma part del programa de la Generalitat Valenciana Cultura Resident i s’estén a diverses sales i festivals, com és el cas de Cabanyal Íntim. Al TEM també veurem el resultat final del taller de teatre Des del barri: Exercicis per la llibertat.

    Com a novetat, la mostra de Dansa Contemporània i Tècnica Alexander per a persones amb mobilitats diverses, que tindrà lloc els dos divendres del festival a l’Estació del Nord i a la del Cabanyal, i la nova secció #ÍntimDocs, on es projectaran els documentals “El silencio de otros” i “Yeses”.

    La novena edició comptarà amb un nou premi, a més de l’atorgat pel públic. Gràcies a la implicació de la Fundació SGAE, a través del seu Consell Territorial de la CV, naix el Premi Íntim, que serà lliurat per un jurat professional. El Premi del Públic enguany també inclourà una dotació econòmica gràcies a la col·laboració de la Sala OFF.

    Pujar