elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El festival Baba Kamo reivindica les perifèries i la llibertat a lloms d’una pantera il·lustrada per Elías Taño

El festival Baba Kamo reivindica les perifèries i la llibertat a lloms d’una pantera il·lustrada per Elías Taño
  • La 4a edició del festival i fira del llibre il·lustrat tindrà lloc de 17 al 19 de desembre en el Centre del Carme de València

MÉS FOTOS
El festival Baba Kamo reivindica les perifèries i la llibertat a lloms d’una pantera il·lustrada per Elías Taño - (foto 2)
El festival Baba Kamo reivindica les perifèries i la llibertat a lloms d’una pantera il·lustrada per Elías Taño - (foto 3)

El festival i fira del llibre il·lustrat Baba Kamo torna a València... i ho fa a lloms d’una pantera negra amb ànsies de llibertat! En aquesta 4a entrega fixa la seua mirada en els marges i les perifèries i ens convida a explorar més enllà dels relats hegemònics. Aquesta nova edició tindrà lloc del 17 al 19 de desembre en el Centre del Carme Cultura Contemporània de València i està organitzada per l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV) i la Fundació pel Llibre i la Lectura (FULL) amb el suport de la Direcció General de Cultura i Patrimoni i el patrocini de València Activa.

Any rere any, Baba Kamo —que pren el seu nom del llibre Kembo, incidente en la pista del Circo Medrano, de Carlos Pérez i Miguel Calatayud (Kalandraka)— aposta per un cartell màgic, colpidor i que convida a observar l’univers de la il·lustració des d’una perspectiva diferent. En aquesta edició, l’encarregat de realitzar la imatge ha sigut Elías Taño, artista gràfic i guanyador de Baba Kamo qui ha col·laborat amb l’estudi Yinsen. Taño, que succeeix en la tasca a Marcos Guardiola «Maguma», va ser seleccionat d’entre els 135 artistes de 13 països que van mostrar les seues peces en l’exposició internacional «Babalunga i Kamolongos» de 2020. 

El creador va ser triat per un jurat format per experts en l’ecosistema de l’art com Diego Areso, dissenyador i director d’art d’El País; Marcos Guardiola «Maguma», il·lustrador i guanyador de l’edició anterior; Tereza Horváthová, editora de l’editorial Baobab i directora del festival Tabook (Praga); Elisabeth Pérez Fernández, directora del festival Irudika, editora de Bonito Editorial i presidenta d’Euskal irudigileak, i els membres de l’equip Baba Kamo (Clara Berenguer, Manuel Garrido Barberá i Paula Pérez i de Lanuza). “Elías Taño, com a conegut il·lustrador i activista, fa servir el seu llenguatge bigarrat i potent a fi de construir un complex trencaclosques enriquit amb múltiples referències polítiques. Un cartell que serà un crit a les parets –i a les pantalles– contra el racisme i el colonialisme i en defensa de la diversitat i l'emancipació dels pobles. Un univers gràfic reflexiu i sacsejador i, alhora, empoderador i festiu, amb la il·lustració com una arma carregada de futur”, expliquen des de l’organització del festival.

Fins ara, el lleó Kembo havia sigut el protagonista ineludible del festival Baba Kamo, però ha arribat el moment de posar el focus en altres veus, en altres discursos. És el torn de la pantera, personatge principal de la proposta gràfica de Taño. “D'entre tots els personatges del llibre, em vaig centrar en les tribus dels Babalunga i els Kamolongos, que al final són el subjecte històric sobre el qual treballe habitualment: el poble. Estava llegint molt sobre decolonialisme, panafricanisme i moviments d'alliberament, així que vaig decidir fer un homenatge a eixes lluites anticolonials i d'emancipació dels pobles d'Àfrica. A partir d'ací vaig traçar un paral·lelisme amb els moviments independentistes de Canàries, Algèria, el Congo, el Black Panther Party, etc. He volgut prestar especial atenció a la revolució de Burkina Faso, un país que va començar un procés polític molt potent, progressista i avançat en els 80, que més tard va ser dinamitat amb l'assassinat de Thomas Sankara. Així he construït tot l'imaginari d'aquesta edició de Baba Kamo. Volia, en definitiva, donar-li un enfocament menys eurocèntric a la història de Kembo. Com a africà (políticament i territorialment) m'ho devia”, explica Taño, qui cita entre les referències que ha utilitzat per a aquest treball coordenades creatives tan diferents com la tradició gràfica de Ghana, el muralisme xilé o Keith Haring.

A més, amb la diversitat en tots els seus àmbits com a emblema, Elías Taño ha plantejat diverses propostes gràfiques paral·leles que es complementen. Així l'explorador que entre en el perfil de Twitter o Instagram de Baba Kamo, viurà una aventura molt diferent de la de qui s'acoste a les imatges del seu programa de mà. “Volia poder parlar de diferents realitats: l'accés a la cultura, la diàspora africana, l’agricultura… La vida és diversa, el món editorial és divers; el meu objectiu era traslladar eixa diversitat a les imatges de Baba Kamo”, subratlla el creador. Amb una gamma cromàtica que exerceix de fil conductor (negre, roig i turquesa), el resultat d'aquest exercici és un joc d’escenes ple de detalls i picades d'ullet, “cada persona es fixarà en uns o altres elements segons els seus interessos”, considera Taño.


Talles, audicions i molta, molta il·lustració!

El crit per la llibertat i la reivindicació de les vides en els marges són la senyera d’aquesta edició de Baba Kamo, un festival que aposta pel llibre il·lustrat com a eina fonamental per a desenvolupar el pensament crític i la creativitat sense prejudicis. En aquest context, el Centre del Carme acollirà en 2021 un nou lliurament de l’exposició internacional d’il·lustració editorial «Babalunga i Kamolongos». També serà l’escenari de la imprescindible fira de llibreries, editorials i segells d’autoedició de tot el món, que any rere any fascina els visitants amb una acurada selecció de títols il·lustrats i captivadors.

Entre les novetats d’aquesta edició, es troba la realització d’un taller creatiu familiar destinat a xiquets i xiquetes entre sis i dotze anys acompanyats d’un adult. I com ja és habitual, els docents valencians podran gaudir de les V Jornades Àlbum Il·lustrat i Escola, les sessions de formació del professorat organitzades juntament amb el CEFIRE de la Generalitat Valenciana. Durant eixos dies, la selva de Baba Kamo oferirà als ensenyants les xarrades “Álbum ilustrado y arte”, impartida per Manuel Marsol i “Gráfica contra el olvido”, de Ximo Abadia juntament amb tallers com ara “Claus per a la selecció LIJ per als lectors joves”, a càrrec de Roser Ros; “Les bondats de l’àlbum a les aules d’infantil”, amb Anna Juan, i “Llibres de coneixements i biblioteca escolar” amb Mònica Baró. Finalment, es comptarà també amb les propostes del Cefire Específic Plurilingüisme, el Cefire Artísticoexpressiu i el Cefire Infantil i amb una taula redona sobre l’àlbum a l’aula amb la il·lustradora Lirios Bou i els mestres Belén López Villar i Guillermo Furió. Altrament, el festival ofereix una jornada de formació per a bibliotecaris i bibliotecàries organitzada juntament amb el Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana (COBDCV) i que tractarà sobre el món de les dones a la literatura infantil i juvenil de la mà de Roser Ros.

En aquest sentit, Jesús Figuerola, president de la Fundació FULL, ha destacat Baba Kamo com un punt de trobada “de tots els agents implicats en l’univers del llibre il·lustrat, un univers que no entén d’edats i on s’entremesclen autors, editors i llibreters, però també docents, bibliotecaris, divulgadors i especialistes”.

Un any més, la jungla de Baba Kamo acollirà Audicions!, les jornades d’entrevistes professionals i revisió de dossiers que tants bons resultats han tingut en edicions anteriors. Aquesta iniciativa busca posar en contacte a professionals de la il·lustració valenciana amb empreses del sector editorial i agències de representació d’àmbit internacional a la recerca de nous projectes. Les inscripcions per als professionals de la il·lustració interessats en participar en aquesta iniciativa estan obertes fins al 17 de novembre a través del web de Baba Kamo. 

D’altra banda, amb l’objectiu d’ampliar els públics del festival i tractar d’arribar a diferents col·lectius en risc d’exclusió social o amb difícil accés a la lectura, Baba Kamo enceta enguany dues col·laboracions amb la il·lustració com a ferramenta d’apoderament. La primera, realitzada amb la Comissió d’Ajuda al Refugiat del País Valencià – CEAR PV ha suposat la realització d’un taller sobre il·lustració i meditació adreçat a les persones refugiades i/o sol·licitants de protecció internacional residents al Centre de Migracions de CEAR a Sueca, impartit per Carmen García Gordillo. Igualment, amb l’equip del Proyecto Impresas, s’impartirà durant el mes de novembre un taller adreçat a les preses del mòdul de dones de la presó de Picassent (València) a càrrec de l’il·lustrador Memosesmas i que centrarà el focus en la ressignificació dels objectes quotidians.

Pujar