La degradació d’ecosistemes de la Falla Municipal es trasllada al Centre del Carme amb ‘Procés natural’, de Dulk
Dulk, l’autor de la Falla Municipal de València, mostra per primera vegada al públic el seu procés creatiu i els seus esbossos, amb una mostra en la Sala Zero del CCCC
Els cadells de l’ossa del monument faller visibilitzen la destrucció d’ecosistemes amb aquesta instal•lació escultòrica creada ‘ex professo’ per al Claustre Renaixentista del CCCC, en línia amb la seua lluita per l’emergència climàtica
El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) torna a oferir al públic una proposta contemporània vinculada amb les Falles, a través de l’univers immersiu creat per l’artista valencià Dulk. Antonio Segura torna a sumar forces a la lluita contra l’emergència climàtica del CCCC a través de dues instal·lacions que continuaran amb la reivindicació que desenvolupa la Falla Municipal, sota el títol ‘Dulk. Procés natural’.
En qüestió de dies, el monument de la plaça de l’Ajuntament de València, ‘Protegeix allò que estimes’, prendrà forma per a visibilitzar la degradació dels ecosistemes i la seua afecció a les espècies. Un ecosistema fragmentat ha provocat la separació d’una família d’ossos polars. La mare, eix de la Falla Municipal, sosté el llegat de la naturalesa damunt del llom, mentre els seus cadells, desorientats pel desgel, deambulen pels carrers de València fins a arribar al claustre renaixentista del Centre del Carme.
“La història que ens proposa Dulk no és puntual: l’emergència climàtica requereix una urgent actuació de totes i tots. ‘Procés natural’ ens ajuda a comprendre aquesta realitat, però també a conéixer més de prop un artista que ens mostra el poder de la creació artística per a reivindicar-nos com a agents actius, fonamentals per al canvi. Sens dubte, aquestes dues instal·lacions tornen a posar de manifest el nostre compromís per a vincular les falles amb la creació contemporània i la renovació dels llenguatges visuals d’una festa que, després de ser declarada patrimoni immaterial de la humanitat, no sols ha de vetlar per la seua història, sinó continuar obrint camins que la connecten amb la cultura del present i del futur”, ha assenyalat José Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) i del CCCC.
Pérez Pont ha presentat la mostra amb el mateix artista i la comissària, Isabel Puig. Aquesta última ha manifestat que “es tracta de la primera mostra que comissarie oficialment i, per a mi, ha sigut tot un regal treballar de la mà de Dulk, un artista que destaca per la seua pulcritud, però sobretot per la seua capacitat de transmetre’ns tots aquests problemes mediambientals de la mà de la seua pintura i instal·lacions. M’he sentit molt lliure en aquest procés i el públic podrà fer un recorregut per la seua obra des del Dulk xiquet que ja sorprenia amb els seus dibuixos quan era menut”, ha explicat.
Esbossos de Dulk, en primícia
‘Dulk. Procés natural’ es conforma per dues instal·lacions que ofereixen narratives distintes però entrellaçades pel treball de creació de Segura. D’una banda, la Sala Zero obrirà al públic la instal·lació ‘site-specific’, que permet conéixer l’artista a través del seu procés creatiu, que dona nom al projecte. I, d’altra banda, els cadells continuaran la història de la Falla Municipal, després de ser plantada, en el claustre renaixentista, amb ‘Ossos’.
L’exposició ens brinda l’oportunitat única de conéixer a Dulk, un artista valencià de projecció internacional, no sols a través del projecte específic de la falla, sinó més enllà d’això i del seu treball més conegut com a muralista. Mostrarà com pensa i entén la pintura Antonio Segura, quin és el seu llenguatge artístic i les inquietuds que el mouen, les múltiples facetes i el procés creatiu que defineix qui és Dulk.
Un recorregut transversal per la seua manera de treballar, de la idea a l’esbós, la documentació exhaustiva i la reflexió. Al llarg del recorregut, s’anirà dibuixant el camí cap als seus colorits universos plens de càrrega reivindicativa, advocant sempre pel proteccionisme de la naturalesa i amb una especial sensibilitat cap a les espècies en perill d’extinció, que desgraciadament, en són cada dia més.
El cor o nucli és una composició de gran format amb esbossos originals realitzats per l’artista al llarg de la seua carrera. Un material que es mostra per primera vegada i que, sens dubte, suposa una oportunitat única per a entendre millor el seu procés creatiu. Entre aquests, podrem trobar els dibuixos originals de ‘Rondalla del fang’ del CCCC en 2021, dibuixos preparatoris de murals, escenografia per a pel·lícules d’animació, contes… Obra original, edició i escultures de xicotet i gran format conformen aquest recorregut.
Així mateix, amb l’objectiu de conscienciar sobre els canvis que està patint el nostre planeta —amb problemàtiques derivades en gran manera per l’impacte que els éssers humans causem en la naturalesa—, pèrdua d’ecosistemes, calfament global, espècies en perill… Puig i Segura proposen una instal·lació específica per al Claustre Renaixentista del CCCC, ‘Ossos’, que posa en relleu una dramàtica realitat que succeeix a centenars d’espècies que estan veient com els seus entorns i hàbitats naturals s’esvaeixen. Els protagonistes són els cadells que, separats de sa mare en la Falla Municipal, han deambulat fins a arribar al CCCC.
La nova proposta de Dulk obrirà les seues portes al públic el divendres 4 de març a les 19.00 hores en la Sala Zero. En la mostra, organitzada pel Consorci de Museus i comissariada per Isabel Puig, col·labora l’Ajuntament de València.
Dulk
L’artista valencià Dulk, Antonio Segura, és un dels noms més rellevants de la pintura valenciana del moment. El seu cos de treball comença a formar-se en l’art urbà i la pintura mural —a la qual continua estretament lligat en l’actualitat—, però no es deté ací. Continua investigant i creant constantment noves formes d’expressió a través de diversos mitjans, dibuix, escultura o fotografia, entre altres. Fidel a la seua essència —amb una fèrria convicció ecologista de defensa dels ecosistemes i les espècies més vulnerables—, convida l’espectador a formar part d’un imaginari únic, ple d’energia i amb una especial sensibilitat cap al color. Un món oníric amb animals i espais naturals que narren històries personals, universals i úniques.