elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Centre del Carme recorre un segle de comèdia europea en la segona setmana del CCCCinema d’Estiu

El Centre del Carme recorre un segle de comèdia europea en la segona setmana del CCCCinema d’Estiu
  • El cicle de cinema d’estiu té lloc al claustre gòtic del CCCC fins al 28 d’agost, de dimarts a diumenge, amb accés gratuït

CCCCinema d’Estiu, el cicle de comèdia europea que organitza a l’agost el Centre del Carme, encara la segona setmana amb la projecció de sis pel·lícules que ofereixen un recorregut complet per la història del seté art i porten als espectadors de 1931 a 2009.

“Les pel·lícules d’aquesta segona setmana de CCCCinema d’Estiu ens ofereixen una visió en perspectiva de la història de la comèdia a Europa, que permet apreciar-ne la gran qualitat cinematogràfica amb la distància que atorga el pas del temps i en què es pot comprovar la capacitat de les obres per a dialogar entre si”, comenta el director del Consorci de Museus i del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont.

El dimarts 9 d’agost, obri les projeccions de la segona setmana de CCCCinema d’Estiu la britànica ‘Comfort and Joy’ (‘La màfia dels gelats’, 1984), de Bill Forsyth, retrat d’un curiós conflicte social que va tindre lloc aquell mateix any a Glasgow: una autèntica guerra en el món del tràfic de drogues en què les furgonetes s’usaven com a tapadora, que va acabar amb diversos assassinats. Mark Knopfler signa la banda sonora del film, i les lletres de les cançons del seu àlbum anterior, ‘Love over Gold’, s’incorporen com a diàlegs en una de les escenes. Bill Patterson realitza una interpretació superba en aquesta pel·lícula, el rodatge de la qual va exigir molts plans exteriors de dia, difícils d’obtindre a Glasgow.

El dimecres 10 d’agost, el Centre del Carme presenta ‘Questa volta parliamo di uomini’ (‘Aquesta vegada parlem d’homes’, 1965), segon llargmetratge de Lina Wertmuller, amb el qual contestava a l’òpera prima d’Ettore Scola, que es va projectar la primera setmana d’aquest mateix cicle. Wertmuller presenta també una pel·lícula d’episodis en què trenca tot diàleg possible amb el film de Scola, ordint un univers on el masclisme campa a gust i la
dona es veu feliç i satíricament sotmesa. Gràcies a la seua encarnació camaleònica dels diversos i odiosos personatges, Nino Manfredi va obtindre el Nastro d’Argento al millor actor.

El dijous 11 d’agost els espectadors podran viatjar fins a l’antiga Txecoslovàquia amb ‘Marecku, podejte mi pero!’ (‘Marecku, passa’m el bolígraf’, 1976) d’Oldrich Lipský, que narra la història d’un grup de veterans d’una fàbrica que han de reprendre els seus estudis secundaris i finalitzar-los si volen obtindre l’ascens. Un títol mític de la cinematografia txeca sobre la modernització de les empreses, que va ser adorat per la crítica i vist per més de dos milions d’espectadors, però que, no obstant això, mai es va estrenar al nostre país.

‘Cold Souls’ (‘Ànimes fredes’, 2009), de Sophie Barthes, es podrà veure el divendres 12 d’agost. Es tracta d’una coproducció francoestatunidenca que presenta el viatge del personatge interpretat per Paul Giamatti a la recerca de si mateix, i aquesta essència humana tan devaluada en aquests temps d’antimatèria. La cinta està inspirada en el llibre ‘Modern Man in Search of a Sould’ (‘Home modern a la recerca d’una ànima’), de Carl Gustav Jung, i compta amb una gran influència del surrealisme, el teatre de l’absurd de Ionesco i Beckett, i el tedi existencial de Txèkhov.

La francesa ‘Narco’ (2004) es projectarà al claustre gòtic del CCCC el dissabte 13 d’agost. La pel·lícula fa constants al·lusions paròdiques al cinema ‘crispeter’ americà, però s’emmarca dins del clàssic relat francés d’antiherois, en què Gus, el personatge que interpreta Guillaume Canet, es mostra massa sensible per a encaixar en el món. El contrapunt el porta el seu gran amic, Lenny Bar, interpretat magistralment per Benoît Poelvoorde. Un gran planter d’actors, una banda sonora espectacular i un guió divertidíssim són alguns dels ingredients d’aquesta joia del cinema gal, també inèdita al nostre país.

Vint anys després que tinguera lloc el famós robatori del quadro de Leonardo da Vinci, s’estrenava ‘Der Raub der Mona Llisa’ (‘El robatori de la Mona Llisa’, 1931) dirigida per Géza von Bolváry. Picasso i Apollinaire van ser sospitosos del furt al seu dia, i es van disparar les visites al Louvre pels curiosos que acudien a contemplar el buit. El guionista Walter Reisch —futur autor de comèdies com ‘Ninotchka’— afig una trama d’intriga amorosa a la pel·lícula i proposa una reflexió sobre l’art/representació i la realitat.

CCCCinema d’Estiu

El cicle de cinema d’estiu a l’aire lliure del CCCC celebra enguany la quarta edició sota el títol ‘De què riem a Europa?’, amb una cuidada selecció de films de diverses cinematografies europees que, a pesar de la seua qualitat, són difícils de trobar a les sales comercials.

Organitzat i produït pel Consorci de Museus, el cicle de cinema és d’accés gratuït i sense inscripció prèvia fins a completar aforament. Les pel·lícules es projecten cada nit, de dimarts a diumenge, a les 22.00 hores, al claustre gòtic del Centre del Carme, en versió original amb doble subtitulat en castellà i valencià, i acompanyades d’una presentació per part del crític de cinema Daniel Gascó, responsable de la coordinació del cicle.

Pujar