El Centre del Carme ofereix un recorregut per la cultura i la societat valenciana dels últims vint anys a través del cartell
El centre de cultura contemporània inaugura temporada amb l’obertura de cinc exposicions de forma simultània
El Centre del Carme Cultura Contemporània inaugura aquest divendres la seua nova temporada expositiva amb l’obertura simultània de cinc exposicions. La presentació l’han realitzada la secretària autonòmica de Cultura i Esport de la Generalitat, Raquel Tamarit, i el director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, que han presentat aquest matí les exposicions acompanyats pels i per les artistes participants, així com pels seus comissaris i comissàries i entitats col·laboradores.
La reivindicació del cartell a través de 365 autors i autores; la commemoració de Carmelina Sánchez-Cutillas com a escriptora de l’any; la lluita contra la violència masclista amb l’obra d’Elisa M. Matallín i la investigació artística de Fermín Jiménez Landa i Edu Comelles són les claus d’aquesta nova temporada que se sumen a la mestra Maribel Domènech, amb la qual el Centre del Carme Cultura Contemporània reprén la seua agitació cultural.
La secretària autonòmica Raquel Tamarit ha destacat que “amb aquesta programació tan variada d’exposicions en aquest espai fonamental de mostra de creació al cor de València, continuem per la senda clara de Cultura de la Generalitat de reactivar la cultura en viu en totes les seues expressions perquè la cultura és segura, el Centre del Carme és segur i la vivència de recórrer aquestes exposicions ‘in situ’ és única”, i ha afegit: “És fonamental que les institucions en tots els nivells de gestió cultural donen eixida al màxim de propostes culturals perquè tenim les mesures i protocols de prevenció, protecció i seguretat establits per les autoritats sanitàries i els espais culturals són espais segurs”.
El director del Centre del Carme ha assenyalat que “arranquem temporada amb cinc exposicions que mostren l’heterogeneïtat de llenguatges i de disciplines artístiques que són l’expressió de la cultura i de la societat del nostre temps. En aquesta línia, el projecte cultural del Centre del Carme està impulsant la investigació artística, reivindicant l’espai que mereixen altres disciplines com l’experimentació sonora o el disseny així com fomentant noves maneres d’aproximació de l’obra contemporània a la ciutadania”.
Sobre l’exposició ‘Prohibit fixar cartells’, Pérez Pont ha manifestat que “aquesta exposició és una mirada cap al disseny de cartell en l’actualitat reconeixent els seus nous formats i els seus professionals. Amb aquesta reivindiquem el cartell com a format divulgatiu i el disseny com a disciplina, dins del museu”. Pérez Pont ha recordat que “la Sala Carlos Pérez, que dediquem a la figura d’aquest pedagog, escriptor i museògraf valencià, pretén, seguint la seua filosofia, oferir un espai per a la reflexió entorn d’aquesta disciplina que viu en l’actualitat un segon moment d’esplendor, coincidint amb la designació de València com a capital mundial del disseny 2022”.
L’exposició ‘Prohibit fixar cartells. REA - Cartells Valencians 2000-2020’, està organitzada pel Consorci de Museus en col·laboració amb l’Associació de Dissenyadors de la Comunitat Valenciana i comissariada per Boke Bazán i Mac Diego.
En el marc del nomenament de València com a capital mundial del disseny 2022, l’exposició mostra una panoràmica del cartell a la Comunitat Valenciana a través de 600 cartells, dels últims 20 anys, de 365 autors i autores.
Participen en la mostra creadors i creadores de les comarques de Castelló, València i Alacant així com professionals d’altres llocs que han treballat en campanyes desenvolupades en el territori. Organitzada cronològicament, en l’exposició el cartell es reivindica com la memòria gràfica de la cultura i la societat valenciana de les últimes dècades.
Els seus comissaris han assenyalat que “en aquests últims 20 anys s’han creat més cartells que mai en l’àmbit social i cultural. Hi ha un nou auge d’aquesta disciplina que ha anat abandonant el paper per a evolucionar cap a un format digital que ja ni tan sols és estàtic sinó que es converteix en una imatge en moviment”.
Així, en la mostra es poden veure les creacions d’artistes reconeguts com Manuel Boix, Artur Heras, Pepe Gimeno o Paco Bascuñán, nombrosos premis nacionals en disseny, il·lustració i còmic com Dani Nebot, Marisa Gallén, Paco Roca, Mariscal, Cristina Durán, Pablo Alaudell, Paco Giménez o Miguel Calatayud junt amb els dissenys d’artistes emergents com Miguel Chordá, Nuria Riaza, Belén Segarra, Gema Germen, Luis Armand o Miguel Hache.
L’exposició, que es podrà veure al Centre del Carme fins al 8 de novembre, convida els públics a reflexionar sobre l’existència d’una evolució en la tècnica, l’estil o les temàtiques utilitzades.
Carmelina Sánchez-Cutillas
L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb la celebració de l’Any Carmelina Sánchez-Cutillas, repara una injustícia històrica i, al mateix temps, vol redescobrir la gran escriptora valenciana del segle XX, declarada per la institució normativa ‘Escriptora de l’any 2020’.
El director del Centre del Carme ha agraït la col·laboració amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en aquesta exposició que “ens permet continuar treballant en la visibilització de la dona en la cultura per a contribuir, així, a reconstruir la nostra història amb perspectiva de gènere”.
L’exposició, titulada ‘Des de les fronteres del silenci’, presenta els aspectes més personals i íntims de l’autora de ‘Matèria de Bretanya’, la seua obra més coneguda. També la seua poesia, fins i tot la inèdita, com per exemple els poemaris ‘Joiosa guarda’ i ‘De la cendra i la flama’, apareguts en els arxius personals de l’escriptora, i els estudis de caràcter històric, com, per exemple, l’assaig ‘Violant d’Hongria’.
La mostra, que romandrà oberta fins al 8 de novembre a la Sala Zero, està distribuïda en quatre blocs: ‘La cambra més estimada’ representa l’espai reservat a la lectura, la reflexió i el treball, on Carmelina Sánchez-Cutillas, envoltada dels seus llibres, va gestar una forta vocació literària. ‘El món del passat’ reflecteix l’obra d’investigació històrica sobre la Corona d’Aragó amb obres com ara ‘Don Jaime el Conquistador en Alicante’ i ‘Lletres closes de Pere el Cerimoniós endreçades al Consell de València’. La Carmelina poetessa irromp en la dècada dels seixanta amb ‘Un món rebel’ (1964) i ‘Conjugació en primera persona’ (1969) o els poemaris inèdits: ‘Joiosa guarda’ i ‘De la cendra i la flama’, en què medita sobre el pas del temps i la seua condició de dona. L’últim bloc se centra en la seua obra capital, ‘Matèria de Bretanya’, amb la qual va guanyar el Premi Andròmina (1975).
‘Oppressió’, ‘El apartamento’ i ‘Spectre’
El Centre del Carme obrirà tres exposicions més aquest divendres. Emmarcada dins del programa ‘Altaveu 2019-20’, ‘Oppressió’ visibilitza el treball de mediació desenvolupat per Elisa M. Matallín amb diversos col·lectius de dones sobre qüestions relacionades amb l’opressió en la dona. A través de dinàmiques participatives, procedents de les arts visuals, escèniques i del treball amb objectes es van reflexionar i es van elaborar col·lectivament assumptes personals en relació amb la construcció de la identitat. ‘Oppressió’ s’exhibeix a la Sala Contraforts fins al 18 d’octubre.
L’últim treball de l’artista resident a València Fermín Jiménez Landa, ‘El apartamento’, seleccionat dins de la convocatòria ‘Escletxes’, de producció i suport a la investigació, del Consorci de Museus, mostra el gest performatiu d’intercanvi de rols entre la Sala 1 del Centre del Carme i un misteriós apartament, llogat per l’artista, en el qual succeiran diverses accions. ‘El apartamento’ es podrà veure fins al 29 de novembre.
El Centre del Carme presenta ‘Spectre. Cap a un llenguatge visual des de l’auditiu’, fins al 15 de novembre, la primera exposició individual a València de l’artista sonor Edu Comelles, amb la qual explora la representació gràfica del so.
Al voltant d’aquestes exposicions s’organitzaran diferents accions, xarrades, tallers, visites amb artistes i altres activitats tant presencials com virtuals com a elements d’activació de les mostres i d’aproximació als públics.