elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Centre del Carme ofereix aquest cap de setmana nou propostes experimentals amb el Festival Circuit Bucles

El Centre del Carme ofereix aquest cap de setmana nou propostes experimentals amb el Festival Circuit Bucles
  • El cap de setmana del 22 i 23 d’octubre, el CCCC s’ompli de dansa amb la desena edició del Festival Circuit Bucles

  • Espectacles gratuïts que inclouen experiències coreogràfiques i participatives, ‘performance’ i una trobada amb programadors nacionals

MÉS FOTOS
El Centre del Carme ofereix aquest cap de setmana nou propostes experimentals amb el Festival Circuit Bucles - (foto 2)

Els dies 22 i 23 d’octubre, el Centre del Carme Cultura Contemporània es converteix en l’epicentre de la programació de l’últim cap de setmana del Festival Circuit Bucles, amb nou activitats que inclouen experiències coreogràfiques i participatives, ‘performances’ i una trobada amb programadors nacionals.

Del 6 al 23 d’octubre, la ciutat de València ha comptat amb un intens i variat programa per a celebrar la desena edició del Festival Circuit Bucles, una iniciativa pionera en la divulgació de la dansa contemporània. Més de 36 propostes i activitats, 20 companyies i quatre col·lectius de dansa valencians, huit nacionals i tres internacionals, tallers i classes magistrals, debats i trobades amb programadors i el Certamen Coreogràfic Circuit Bucles & Carm’e’n Dansa, han sigut els ingredients d’aquesta edició del festival.

“Compartim amb el Festival Circuit Bucles objectius i valors com l’acostament de la cultura contemporània a la ciutadania, l’impuls a artistes emergents, la visibilització de la creació i l’aposta per propostes no convencionals que conviden a la reflexió. Per això, un any més, formem part d’aquest projecte, i els visitants del Centre del Carme podran gaudir d’una bateria de propostes que inclouen concerts, ‘performance’ i experiències coreogràfiques”, assenyala el director del Consorci de Museus i el CCCC, José Luis Pérez Pont.

El certamen busca integrar la dansa en la societat oferint una experiència artística única a través de peces de dansa de xicotet format, mostrant-se en un marc diferent del convencional i creant un circuit de dansa en espais singulars urbans. Enguany, pren com a inspiració per al seu lema els clubs dels anys 90, en els quals la música electrònica era el principal protagonista: ‘The Beat’, que agitarà el CCCC.

El dissabte 22 d’octubre la programació de Bucles en el Centre del Carme s’inicia amb una trobada amb programadors nacionals, una iniciativa sorgida per a crear sinergies entre el festival i l’Associació Valenciana d’Empreses de Dansa (AVED), que ofereix a la comunitat de dansa valenciana l’oportunitat de trobar-se amb huit programadors nacionals i tres valencians, i mostrar-los la seua experiència i els treballs realitzats.

Aquesta activitat continuarà a la plaça del Carme amb l’experiència coreogràfica.

‘Du@l’ de Juan Carlos Avecilla, peça seleccionada de la Red Acieloabierto pel Festival Circuit Bucles, pren com a ‘beat’ ‘La dansa des de l’arrel’. És una arbitrària construcció social que resulta de l’organització patriarcal i de domini masculí, composta per un conjunt de valors, definicions, creences i significats sobre ser, haver de ser i no ser home, però, sobretot, del seu estatus en relació a les dones. Es pot ser home i ser poregós, tendre, coquetó, fràgil, pacífic, acurat, etc.

La vesprada del dissabte comptarà amb tres activitats obertes al públic que se celebraran cada hora a partir de les 18.00 hores. La primera serà una experiència participativa amb la dansa japonesa ‘butoh’ en el claustre renaixentista del CCCC. Aquesta modalitat de dansa manifesta un lament ballat, ja que una de les referències visuals dels seus creadors va ser els cossos mig morts que s’arrossegaven entre els enderrocs després de la detonació de la bomba nuclear d’Hiroshima. L’activitat, titulada ‘Traveling’, usa com a ‘beat creatiu’ ‘La dansa de l’ànima’. Està dirigida per l’artista cubana Elvi Minato i està enfocada a totes les persones que vulguen experimentar aquest tipus de dansa basada en exercicis transformadors. Per motius d’aforament, és necessària la inscripció prèvia.

La següent experiència, ‘Higher XTN’ i el seu ‘beat’ ‘La catarsi de la música techno’, tracta d’una adaptació de la ‘performance’ de Michelle Rizzo, ‘Higher’, de 2015, en què s’explora com els clubs nocturns ofereixen als ballarins un espai per a l’autoexpressió. Els ballarins negocien els límits entre el jo i el col·lectiu mentre realitzen moviments mínims i repetitius fins que comencen a actuar en sincronia i tot el grup balla a l’uníson en un sol cos.

La proposta, que forma part de la col·lecció del Stedelijk Museum Amsterdam, també aborda l’important paper que juguen les discoteques com a espais de reunió per a grups marginats, i com els clubs fomenten la intimitat pública al mateix temps que brinden a les persones un entorn on explorar les seues identitats.

La música en directe tancarà la jornada, amb el concert ‘Sonoritat i harmonia’ de Sonugal Family, un grup de ‘world music’ que combina expressions musicals com el ‘jazz’, el ‘rock’ i la música tradicional senegalesa. Una trobada entre l’Àfrica ancestral i les guitarres elèctriques que podria recordar artistes com Fela Kuti i Roy Ayers en els 70 o Snarky Puppy en l’actualitat.

La jornada del diumenge 23, l’última del Festival Circuit Bucles, començarà amb una ‘performance’ sonora de psicoacústica i moviment, de la mà de Jordi Wheeler, titulada ‘Cuerpos flotantes’. Es tracta d’una interpretació sonora que utilitza com a partitura gràfica els balls i ritmes de la miodesòpsia tant en la vida real com a través de la seua aparició i manifestació en els somnis.

Després d’aquesta se celebrarà l’espectacle de dansa ‘performance’ ‘De hueso y piel’ de Cristina Gómez, inspirada en la ‘Tendresa, les abraçades i el desig’. Un acostament a l’univers conceptual i estètic de la peça ‘Anhel’, l’últim treball escènic de Cristina Gómez codirigit junt amb Anna Estellés, que cavalca entre la dansa i la ‘performance’, i s’endinsa en l’essencialitat animal, la cruesa dels cossos i la bellesa del desig.

La vesprada comptarà amb l’experiència coreogràfica d’‘Alive’ de la companyia LASALA, seleccionada pel festival de la Red Acieloabierto i que recentment ha obtingut el premi al millor espectacle de dansa en el Festival Taco en 2022. La coreografia pren com a pols d’inspiració ‘La llibertat d’elecció’, de traspassar els límits, de trencar el que s’estableix, de la llibertat d’elecció d’una dona fins i tot amb el pes del que ha heretat i aprés, de viure la vida que cadascuna tria, la que desitja, siga quina siga.

‘A mi manera 3.0’ serà la segona experiència coreogràfica de la vesprada, amb la representació d’Estela Alonso, inspirada en el ‘Renaixement i ressorgir’ que sorgeix de la necessitat d’expressió del flamenc des d’un punt de vista personal en què l’escola bolera cobra protagonisme. Estela Alonso travessarà diferents ritmes musicals com ara seguidilles, buleries i alegries demostrant tant la força i pessic que té l’escola bolera com la seua elegància i sensibilitat deixant-se fluir a través del toc de castanyoles.

L’últim espectacle del festival també ha sigut creat especialment per a aquesta ocasió. Es tracta de ‘Flama Beat’, del Grup de Danses Sant Vicent Ferrer i la música de Lucía Gea. Una ‘performance’ que fusiona i explora diferents ‘beats’ entorn de la tradició folklòrica i el moviment ‘techno’ que va tindre lloc en els anys 90 a València.

Pujar