El Centre del Carme invita a repensar la nostra societat des del disseny juntament amb València Capital Mundial del Disseny 2022
Tallers inclusius infantils, innovació en les Falles o el disseny dels futurs espais domèstics són algunes de les propostes amb què el CCCC s’uneix a la celebració
La Sala Ferreres-Goerlich oferirà al públic la primera exposició que revisa la trajectòria de Jaime Hayon en territori valencià
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), a través del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), s’uneix a la celebració de València Capital Mundial del Disseny 2022. Ho fa com a espai principal de la capitalitat a través de la seua programació expositiva i d’una gran varietat d’activitats pensades per a tots els públics.
“El Consorci de Museus i el Centre del Carme han col·laborat en aquest projecte des que es va presentar la candidatura i, com a avançament a aquesta capitalitat, ja en 2021 vam oferir al públic una programació amb la qual vam visibilitzar el paper del disseny en el nostre dia a dia a través de tallers didàctics i ponències. Es tracta d’un objectiu que compartim i en el qual treballem cada any, per la qual cosa ens bolquem en aquesta celebració que situa la ciutat i els nostres dissenyadors i dissenyadores com a referents a escala internacional”, destaca José Luis Pérez Pont, director del CMCV i del CCCC.
Per la seua banda, Xavi Calvo, director de València Capital Mundial del Disseny 2022, explica: “El CCCC s’ha convertit en una peça fonamental del programa de València Capital Mundial del Disseny 2022, que ha donat forma i sentit a gran part de les activitats culturals del disseny. Amb continguts centrats en la part més didàctica del disseny, des de tallers infantils a una de les mostres més democràtiques de l’any, mirades al futur del disseny, conferències o presentacions, el suport del Centre del Carme a la capital ha convertit la nostra programació conjunta en una de les de més nivell internacional”.
En aquest sentit, Pérez Pont recorda un projecte propi amb què el Centre del Carme acosta el món del disseny a la ciutadania: el ‘CCCC Disseny Channel. Un contenidor de visions des del disseny’. Es tracta d’un projecte audiovisual que planteja possibles solucions des de la disciplina del disseny a problemes que afecten les persones en el nostre entorn pròxim. El seu objectiu és posar la creativitat del col·lectiu del disseny al servei de la societat, obrint nous camins i oferint múltiples enfocaments davant dels reptes d’una societat en contínua evolució.
Dirigit i coordinat per Alejandro Benavent, en la seua primera temporada ha comptat amb la participació de 25 professionals del disseny, la il·lustració, l’arquitectura, l’interiorisme o les arts visuals. Amb un objectiu eminentment didàctic i cultural, s’han desenvolupat més de 30 documents audiovisuals que recullen les opinions de diversos professionals de les indústries del disseny davant d’un repte o qüestió per resoldre.
Joc, Jaime Hayon o un viatge en el temps amb les exposicions
Al llarg de l’any, València Capital Mundial del Disseny 2022 desenvolupa la majoria de la seua programació en el Centre del Carme, com a principal motor d’agitació cultural de la capital del Túria. Entre les activitats conjuntes destaca la programació expositiva, amb la qual el CCCC planteja la reflexió del públic a través de creacions i instal·lacions que fan referència a qüestions quotidianes, però també del futur i del passat, mostrant com el disseny sempre ha format part de la nostra societat. Els cicles expositius són coproduïts entre les dues institucions i en alguns casos s’hi uneixen més entitats col·laboradores.
Un dels grans reclams serà l’exposició que revisa la trajectòria creativa de Jaime Hayon, la primera a la Comunitat Valenciana, que podrà disfrutar-se en la Sala Ferreres-Goerlich entre octubre i abril de 2023. El dissenyador, amb base creativa a València, ha sigut designat Premi Nacional de disseny 2021 per ser un gran referent del disseny espanyol a escala internacional. S’ha convertit en tot un ambaixador d’àmbits com la il·luminació, el mobiliari, hàbitats i el disseny per a espais públics gràcies al seu domini de l’escultura, l’artesania i l’interiorisme.
A partir de l’11 de febrer, el públic descobrirà per què els objectes tenen aquesta forma, com van nàixer i com funcionen amb ‘Per què soc així?’, una exposició comissariada per Juli Capella que inicia la programació expositiva coproduïda amb la capitalitat. Amb el suport de la Diputació de València, la mostra reuneix part de la col·lecció Pérez de Albéniz-Bergasa.
Tirant la vista arrere, al maig arriba ‘Sedes taronges. Fruites de disseny’, un projecte de recuperació de la gràfica existent entorn de les marques de fruites amb focus en dissenys creats des de final dels anys cinquanta coproduïda amb CentroCentro. La imatge que embolica les fruites és part de la gràfica quotidiana dels consumidors d’Espanya i d’Europa i amb la mostra es realça el valor del treball de creadors i diseñadores i dissenyadores locals, moltes vegades desconeguts, emmarcant el seu treball en l’ambient de disseny contemporani.
També al maig es podrà disfrutar de ‘Play With Design’, una producció del Centre del Carme amb l’estudi valencià Milimbo concebuda com un itinerari que mostra i facilita materials amb què poder interactuar en un constant diàleg entre joc i disseny. Interpel·la el visitant a prendre part activa d’aquesta com a creador. La iniciativa es proposa evidenciar que el disseny no és alié a ningú i que està més present en les nostres vides del que creiem, com una eina per a l’aprenentatge i el desenvolupament humà.
Al juliol es podrà visitar ‘Nude. 20 anys. 20 dissenyadors’, una exposició coproduïda també amb Fira Hàbitat València que mostra una vintena de dissenys presentats en el Saló Nude. L’exposició se centra en l’important rol que ha tingut el Saló Nude com a pedrera de talent valencià a través de vint casos d’èxit seleccionats per un comité d’experts. En els seus 20 anys de trajectòria continua sent la plataforma de referència nacional per a la internacionalització del disseny emergent d’Espanya.
Finalment, amb ‘Escenaris d’un futur pròxim’, el públic podrà conéixer com seran els nostres entorns domèstics en un futur no molt llunyà. Espais i dissenys futuristes, versemblants al mateix temps, que reflecteixen els canvis en estil de vida que ja hui aguaitem a través d’aquests espais no tant d’una manera disruptiva i utòpica, sinó a partir de qüestions que estan sobre la taula des del segle passat i que fins ara no s’havien sincronitzat amb una societat amb una mentalitat tan oberta al canvi com l’actual. Tachy Mora és la comissària d’aquesta exposició, en la qual participen Cambres Design, Nahtrang, Eli Gutiérrez, Julia Esqué, Marc Morro, Jaume Ramírez, Cierto Estudio, Silvia Ceñal, Alejandra Gandía-Blasco, Rocío Gambín i Arqueha, entre altres.
Falles i tallers inclusius amb el disseny com a fil conductor
A més de les exposicions, el Centre del Carme és escenari de nombrosos actes de València Capital Mundial del Disseny 2022. El primer d’aquests serà una conferència a càrrec de Marusela Granell, ‘‘La experiencia estética, puentes hacia el futuro’, en què es contemplarà el fenomen de l’art i l’estètica de forma panoràmica i es traçaran ponts de la interpretació que comuniquen èpoques i períodes, intentant dilucidar quins són aquests ponts, que, com forats de cuc, ens llancen cap al futur.
Amb la mirada posada en les Falles, hi haurà un conjunt d’activitats batejat com ‘FOC: Falles, Tradition and Local Design’. Es presentarà ‘Una crida a la festa. Guia dels cartells de les falles (1929-2021)’, de Gil Manuel Hernández Martí; el llibret de falla ‘Dissenyar Icones’, dirigit per l’Associació Cultural Falla Penya el Mocador de Sagunt, que reflexiona sobre unes festes més innovadores i sostenibles; el llibre ‘FOC, diseñar el fuego’, de José Francisco Carsi Navarro, que mostra les característiques de les falles al món; l’assaig acadèmic ‘Materials per a una teoria estètica de les falles experimentals’, de Román de la Calle, i la conferència ‘Burning Man: a living laboratory for civic design’, amb la participació de Stuart Mangrum.
A això se sumen dos tallers dirigits al públic infantil amb necessitats especials. El primer d’aquests, Bloubu, un joc de taula d’alt nivell educatiu, per a xiquets i xiquetes d’entre 5 i 10 anys amb trastorns en la parla, el llenguatge o la comunicació. Existeix en el mercat poc material especialitzat, amb falta d’atractiu. L’objectiu d’aquest projecte consisteix a motivar de manera gràfica els xicotets perquè puguen desenvolupar i treballar capacitats com la memòria, l’atenció, la intel·ligència emocional, la comunicació, l’autonomia o la cooperació, així com despertar el seu interés, creativitat i imaginació.
I, en segon lloc, el projecte La Inclusiva, de Menosesmas. Aquest pretén ser una eina per a la divulgació i difusió de la llengua de signes i el braille a través de la creació d’un alfabet inclusiu. En aquest cas, generant una tipografia que iguale i unisca els dos sistemes de comunicació amb el sistema parlat i/o escrit i fomente el debat sobre la relació i el paper del disseny amb la integració i la supressió de barreres de comunicació.