El Centre del Carme rep el Gordillo més pròxim a la fotografia després de 25 anys sense exposar al territori valencià
El Centre del Carme inaugura l’exposició ‘Luis Gordillo. Fotoalimentación’ composta per unes 150 peces de la seua experimentació fotogràfica de principis dels 70
El Centre del Carme Cultura Contemporània presenta la mostra ‘Luis Gordillo. Fotoalimentación’. Organitzada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana en col·laboració amb el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (MACA), aquesta exposició constitueix la tornada del pintor sevillà al territori valencià, després de 25 anys. Luis Gordillo és una de les figures més influents i punt de referència essencial de l’art espanyol de l’últim mig segle.
L’exposició, que es podrà veure al Centre del Carme fins a l’1 de setembre, aprofundeix en el Gordillo més pròxim a la fotografia a través de 150 peces dels anys 70. Procedents majoritàriament de la col·lecció de l’artista, es tracta d’un conjunt important, ja que són obres de què Gordillo no ha volgut desprendre’s per considerar-les úniques i especials.
El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha presentat aquest matí la mostra acompanyat per l’artista, Luis Gordillo, i per la comissària de l’exposició, la conservadora del MACA, Rosa María Castells.
Aquesta exposició aprofundeix en el coneixement de Gordillo, una de les figures més rellevants en l’art espanyol dels últims 50 anys. La importància de la seua obra no admet dubte, amb obra als principals museus d’art contemporani d’àmbit internacional i un gran nombre de premis i reconeixements com el Premi Velázquez o el Premi Nacional d’Arts Plàstiques. La trajectòria de Gordillo és motiu d’inspiració i un referent per a les pròximes generacions.
El director del Centre del Carme ha agraït la presència de l’artista tant en la inauguració d’aquesta exposició que va tindre lloc a Alacant el passat mes d’octubre, com ara a València.
Pérez Pont ha assenyalat que “el públic que ens visite en els pròxims mesos tindrà l’oportunitat d’acostar-se al Luis Gordillo més experimental, una proposta que conviu amb el repàs a la trajectòria d’un altre referent de l’art valencià com és Xisco Mensua o la investigació artística d’Andrea Corrales, l’exposició col·lectiva Zoextropia, a més dels festivals Tercera Setmana, d’arts escèniques, o Vociferio de poesia. Tot un conjunt d’accions que converteixen el Centre del Carme en un espai d’agitació cultural i d’interrelació de les arts que reforça el nostre compromís amb el futur de la cultura contemporània i l’accessibilitat cultural”.
Per la seua banda, Rosa Castells ha destacat que “es tracta d’una exposició espectacular, una revisió de l’experimentació fotogràfica de Gordillo en els anys 70 quan ningú s’interessava per la fotografia”. Castells ha explicat que “el sistema de reproducció i multiplicació de la imatge conforma noves imatges que tornen a ser tractades i així fins a l’infinit”.
Gordillo utilitza des de principis dels anys 70 la fotografia amb la finalitat de trobar altres opcions al color dominant en la seua pintura, amb l’objectiu d’obrir una investigació neutralitzadora de la seua utilització violenta de colors complementaris.
L’exposició ‘Fotoalimentación’ mostra dues etapes amb clares diferències: una primera amb el treball fotogràfic dels 70, quasi totalment en blanc i negre, i una altra posterior en què ja apareix el color i la utilització de la nova tecnologia digital que obri a Gordillo un camp quasi infinit a l’experimentació.
L’artista ha explicat que “en els anys setanta vaig emprar la fotografia en blanc i negre amb nombrosos propòsits, però potser el més important i el que he mantingut al llarg del temps, és el d’analitzar els elements orgànics de la pintura, neutralitzant i cosificant el gest”
“En l’actualitat tracte de crear espais en què la pintura i la fotografia dialoguen i interactuen entre si; intente articular maneres per a l’expansió de la fotografia en la meua obra”, ha manifestat el creador sevillà, que ha afegit que “em continua interessant primordialment la pintura com a interrogació corporal; no obstant això, la intervenció tècnica de la fotografia crea una tensió dialèctica, un espai mental en creixement”.
Gordillo: un artista imprescindible
Luis Gordillo va nàixer a Sevilla en 1934. La seua carrera artística va començar a mitjan anys cinquanta, quan va decidir ser pintor després de llicenciar-se en Dret i haver estudiat música. Va viure a París un clima de llibertat aleshores difícil a Espanya i allí va ampliar els seus coneixements sobre l’avantguarda.
La seua obra es conforma en els anys seixanta recollint tres influències bàsiques: l’informalisme, l’art pop i el geometrisme. Amb aquests elements, alguns contradictoris, configura un estil ja propi, que ha tingut una forta influència sobre artistes de les següents generacions.
A partir dels anys 80 arriba a la seua maduresa creativa amb un estil artístic inconfusible que l’ha mantingut allunyat de grups i tendències en una espècie d’automarginació. Gordillo és Premi Nacional d’Arts Plàstiques (1981) i Premi Velázquez a les Arts Plàstiques (2007).
‘Fotoalimentación’
La pràctica fotogràfica experimental permet a Gordillo indagar sobre la construcció, reconstrucció i destrucció de la imatge. Utilitza tècniques de transformació com la fotografia, però també la impremta, la fotocòpia i el ‘collage’, amb les quals es recicla i treballa en espiral. A través d’aquestes tècniques Gordillo adopta modes de l’art òptic i constructivista com la seriació, la repetició, les variants i diferències entre el que és quasi idèntic que li permeten desplegar, simultaniejar i copiar una mateixa imatge obsessivament.