elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Centre del Carme convida a viure el present artístic amb la seua festa Carme Diem el Dia Internacional dels Museus

El Centre del Carme convida a viure el present artístic amb la seua festa Carme Diem el Dia Internacional dels Museus
    MÉS FOTOS
    El Centre del Carme convida a viure el present artístic amb la seua festa Carme Diem el Dia Internacional dels Museus - (foto 2)
    El Centre del Carme convida a viure el present artístic amb la seua festa Carme Diem el Dia Internacional dels Museus - (foto 3)
    El Centre del Carme convida a viure el present artístic amb la seua festa Carme Diem el Dia Internacional dels Museus - (foto 4)
    El Centre del Carme convida a viure el present artístic amb la seua festa Carme Diem el Dia Internacional dels Museus - (foto 5)

    El pròxim 18 de maig la comunitat artística internacional celebrarà el Dia dels Museus. El Centre del Carme Cultura Contemporània se suma a aquesta celebració amb un programa especial del 13 al 19 de maig, i una festa el dissabte 18, amb el lema ‘Carme Diem’.

    Carme Diem aprofita el present, resumeix la filosofia del Centre del Carme Cultura Contemporània com a centre dedicat a la cultura viva, a l’art del moment.

    El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que “per quart any consecutiu el Centre del Carme convida a celebrar el Dia dels Museus amb una gran festa entorn de la creació artística, amb diferents accions que potencien la interacció entre les arts”.

    Al fil del lema de l’ICOM proposat per a enguany ‘Els museus com a eixos culturals’, Pérez Pont ha destacat la importància d’obrir els centres d’art a la ciutadania per a fomentar-ne la participació i l’accessibilitat, i ha recordat que “en aquests últims tres anys el Centre del Carme ha donat un gir: no només n’ha incrementat l’audiència multiplicant quasi per cinc el seu públic, sinó que s’ha convertit en una eina d’agitació cultural”.

    Carme Diem celebra el present de l’art actual en totes les seues manifestacions i inaugura al llarg de la setmana dels museus dues noves exposicions: ‘Patriarcado’, un projecte en col·laboració amb el Museu Nacional Thyssen‑Bornermisza, de les artistes Cristina Lucas i Eulàlia Valldosera (Premi Nacional d’Arts Plàstiques, 2002), i l’exposició ‘15.600 días’, un repàs a la trajectòria de l’artista valencià Xisco Mensua. A més, s’hi podrà gaudir de la proposta escènica ‘Macho Man’ d’Àlex Rigola, una instal·lació de teatre document, i de la peça de dansa comunitària d’Alicia Herrero ‘Mujeres que bailan’, aquestes últimes en col·laboració amb el Festival 10 Sentits.

    A això se sumen tallers, visites guiades i trobades per a culminar amb una gran festa Carme Diem la nit del dissabte, 18 de maig, Dia Internacional dels Museus. A partir de les 20 hores, el Centre del Carme obrirà les seues portes amb la instal·lació ‘Spiders Salvajes’ de Groupe LAPS, un circ a l’aire lliure únic, els artistes del qual són aranyes.

    Es tracta d’una instal·lació plàstica de llum i so al claustre renaixentista, una animació viva i dramàtica acompanyada per sons de la selva i música d’una orquestra que complementen les escenes. Les ‘Spiders Salvajes’ ixen de les seues gàbies per a trobar-se en la meitat de la teranyina, el seu àmbit natural.

    Al mateix temps, al claustre gòtic el conjunt Los Voluble anirà calfant motors amb la seua música i projeccions per a presentar, a partir de les 21.30 hores, el seu projecte ‘Flamenco is not a crime’, el set audiovisual més flamenc i més ballable de Los Voluble. Un set que cap en festivals de música electrònica i mostres d’art ‘jondo’. El seu últim espectacle ‘Borderhack’ lluita contra la política de la por a l’altre i vol hackejar els imaginaris colonials en els quals s’assenta la nostra cultura usant l’electrònica, el flamenc i el soroll.

    La relació de Los Voluble, Pedro i Benito Jiménez, amb el flamenc ve des de lluny. Des de la seua remescla audiovisual que practiquen des de fa més de 20 anys el flamenc ha aparegut a manera de ‘samples’, veus, imaginaris i col·laboracions.

    Una de les propostes del Centre del Carme és promoure la participació del públic. Per això, durant la festa i al llarg de tota la setmana les xarxes socials del centre d’art convidaran el públic a reflexionar sobre el Carme Diem, compartir les seues inquietuds i intervindre amb les seues creacions de la ‘tote bag’ del CCCC, en el taller que s’oferirà el 18 de maig.

    Seguint la proposta de l’ICOM ‘Els museus com a eixos culturals: El futur de la tradició’, el Centre del Carme vol recordar, el 18 de maig, que els museus i els centres d’art són espais d’integració, un punt de trobada per a tots i totes on viure el present, aprofitar el moment, celebrar la vida, mitjançant noves experiències creatives que transformen l’espai, l’intercanvi de rols, la hibridació de llenguatges i de gèneres… Carme Diem proposa un repte: viure el present i celebrar el futur.

    Propostes per a Castelló i Alacant

    La cita d’enguany amb el Dia dels Museus arriba també a Castelló i a Alacant de la mà del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

    El pròxim dimarts 14 de maig el Consorci de Museus presenta al Museu de Belles Arts de Castelló la primera exposició amb les obres adquirides per la Generalitat el 2018 per a formar part de la seua ‘Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat Valenciana’ amb el títol ‘Peça 19’. Aquest conjunt de 18 obres, procedents de diferents línies generacionals, és un reflex de l’heterogeneïtat i el dinamisme que caracteritza la nostra escena creativa.

    L’exposició es presenta, a més, acompanyada d’un projecte de comissariat pedagògic, a través del màster PERMEA de medicació i educació del Consorci de Museus en col·laboració amb l’alumnat de l’IES Bovalar de Castelló. A partir d’aquest conjunt artístic, el comissari de la mostra Jorge Pisa Prats ha treballat amb els xics i xiques i reflexionat sobre cada d’una de les peces.

    El resultat d’aquest treball constitueix la ‘Peça 19’, que ocupa un espai específic dins de l’exposició. Una bona manera de celebrar aquest Dia dels Museus que dona visibilitat als projectes educatius i de mediació que desenvolupa el Consorci de Museus.

    A Alacant, al Centre Cultural Les Cigarreres, el Consorci de Museus inaugura el dia 16 de maig la mostra ‘Sistema operatiu. Col·leccions’, una mostra que recorre la trajectòria de l’artista alacantí Daniel García Andújar, en col·laboració amb la Virreina Centre de la Imatge de Barcelona.

    Des de ‘Master Pieces. Hack the Museum – El museu del poble’ (2017-2018) fins a ‘El canon protegido – Los desastres de la guerra’, ‘Caballo de Troya’ o ‘Burning the Canon’, aquesta última la proposta amb la qual l’artista alacantí va participar en la Documenta 14 de Kassel i Atenes, en 2017, l’exposició analitza críticament els vincles entre la iconografia bèl·lica, els cànons de representació del cos i la memòria identitària, així com el debat sobre la reapropiació cultural i el patrimoni.

    A propòsit de l’exposició, el dia 18 de maig s’oferirà el taller ‘Póster Buffet’, de la mà del col·lectiu Daguten, una proposta que pretén acostar la mostra a les famílies preparant un menú amb recursos per a treballar en un pòster en col·lectiu.

    Pujar