elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Centre del Carme acomiada la mostra de Fuencisla Francés amb un concert d’Amores Grup de Percussió, Llorenç Barber i Montserrat Palacios

El Centre del Carme acomiada la mostra de Fuencisla Francés amb un concert d’Amores Grup de Percussió, Llorenç Barber i Montserrat Palacios
  • El concert se celebrarà el divendres 28 de febrer a la Sala Ferreres-Goerlich, que acull la mostra

El Centre del Carme Cultura Contemporània clausura diumenge que ve l’exposició retrospectiva de l’artista Fuencisla Francés ‘Punto de fuga’. Per a acomiadar la mostra aquest divendres, 28 de febrer, s’oferirà un concert de la mà d’Amores Grup de Percussió, Llorenç Barber i Montserrat Palacios.

L’artista Fuencisla Francés ha volgut que, igual que passa en la seua obra, a més del paper siguen els sons els que protagonitzen la clausura de la seua exposició que, des del mes de desembre passat, s’exhibeix al Centre del Carme i en la qual es recorren 50 anys de creació, a través de més de 200 peces i diverses instal·lacions.

Així, divendres que ve a partir de les 20.00 hores la Sala Ferreres oferirà un concert a càrrec d’Amores Grup de Percussió, Llorenç Barber i Montserrat Palacios, amb un programa obert a la improvisació, que inclourà l’estrena d’una obra composta expressament per a l’ocasió per Jesús Salvador Chapi, membre d’Amores, i que porta per títol ‘Punto de fuga’. Per la seua banda, Llorenç Barber i Montserrat Palacios, retran homenatge a l’artista amb el títol ‘Del mudo sonar en estallido’.

En total, 1.000 metres quadrats d’exposició pels quals s’expandeix una obra potent en contrast amb l’aparent fragilitat de Fuencisla i en els quals segons la seua comissària, Pilar Tébar, el gran protagonista és el paper, que l’artista treballa en diferents mides, gramatges i textures i que utilitza tant per a donar forma a les seues escultures com per a realitzar els ‘collages’ de gran part dels seus treballs o, fins i tot, a les seues instal·lacions que es modifiquen per a adaptar-se a l’espai expositiu de les sales per a oferir així una visió nova.

El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont ha destacat que “l’obra de Fuencisla desborda energia. ‘Punto de fuga’ és una lliçó d’art sobre la línia i el moviment en diàleg amb l’espai i l’arquitectura” i ha recordat que “gràcies a la convocatòria ‘Trajectòries’ estem donant visibilitat i col·locant en el lloc que es mereix l’obra de diverses dones artistes com Teresa Cebrián i Ana Teresa Ortega, a més de Fuencisla Francés, sense les aportacions de les quals no es pot entendre el desenvolupament de l’art contemporani de les últimes dècades, que constitueixen així mateix tres clars exponents de l’art valencià més actual”.

La relació de Fuencisla amb altres disciplines ha sigut una constant en la seua obra. Les seues obres comparteixen llenguatges molt similars a la música, en què “hi ha aquesta fusió imperceptible en la qual el so i les formes t’envolten amb els seus diferents accents, les notes, els ritmes, els silencis, és tot un joc de sensacions”, destaca l’artista.

Ella s’ha inspirat en la música i altres artistes ho han fet en les seues creacions, com és el cas del xef Quique Dacosta, qui presentava fa unes setmanes a la Sala Ferreres els seus papers comestibles inspirats en l’art de Fuencisla o el mateix Jesús Salvador Chapi, que s’ha inspirat en ella per a la seua composició musical.

A més, la sala on se situen les obres de l’artista ha acollit en aquests dos mesos esdeveniments singulars com el festival gastrocultural FEST/N, amb la participació de l’esmentat Quique Dacosta; la multitudinària conferència de l’expresident d’Uruguai, Pepe Mujica; la taula redona ‘Viatge a Carlos Pérez-L’home museu’ o la retransmissió en directe del programa de ràdio ‘Carne Cruda’, esdeveniments que han afavorit que nombrós públic s’acostara a les seues creacions que s’han sumat, entre moltes altres, a les visites guiades o les visites d’estudiants.

Fuencisla considera tot un luxe haver pogut exposar la seua obra en un lloc com aquest: “disposar d’un espai de tanta bellesa és un regal perquè les obres respiren en cada racó i és com de veres es veuen, sobretot les de gran format”. A més, encara que algunes instal·lacions les havia exhibides en altres llocs, assegura que “cada exposició és una aventura. L’obra pateix una metamorfosi i et sorprén, la reconeixes com una altra obra diferent sent la mateixa”.

L’artista, nascuda a Segòvia però establida a València des de molt jove, està també molt agraïda amb l’acolliment que està rebent el seu treball. Tant la crítica especialitzada com el públic en general han valorat molt positivament una mostra que li ha permés retrobar-se amb obres antigues, algunes de les quals no veia des de feia molt de temps. “El públic t’ajuda apuntar-te a moltes finestres i a veure mons diferents. No ets conscient del que la teua obra generarà en la mirada de l’altre. Fins i tot un crític va arribar a comparar les sensacions viscudes en contemplar les meues creacions amb la síndrome de Stendhal, això és meravellós”.

‘Punto de fuga’ constitueix la major exposició realitzada sobre l’obra de Fuencisla Francés, que s’emmarca dins de la convocatòria ‘Trajectòries’ del Consorci de Museus.

Pujar