El cadafal de la Mare de Déu dels Desemparats recupera la seua esplendor per a l'Ofrena de 2024
L'alcaldessa visita el taller de Ceballos i Sanabria per a veure els últims treballs de restauració que s'estan duent a terme
Santaeulalia ha construït nova estructura i s'ha incorporat línies de vida per a augmentar la seguretat dels vestidors
És la primera intervenció en la part iconogràfica en els últims 23 anys
L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha afirmat que la restauració del cadafal i la imatge de la Verge dels Desemparats “està en les millors mans que pot tindre esta ciutat: Santaeulalia i Ceballos i Sanabria, que estan treballant amb moltíssim afecte i coneixement, cuidant del valor que té la peça”. El cadafal va ser dissenyat en 1987 per José Azpeitia, Premi Nacional d'Escultura.
L'alcaldessa ha destacat també la “importància” que la restauració estiguera basada en un projecte tècnic, amb totes les mesures de seguretat adaptades a la normativa, per a augmentar la seguretat dels vestidors de la Verge, que durant l'Ofrena creen “el mantell més especular que ningú es pot imaginar amb les flors portades pels fallers a la seua mareta”.
Sobre la imatge final del xiquet i la Verge, Catalá ha ressaltat que “estem molt satisfets” amb el resultat que estan donant els treballs de restauració, i ha afegit que “la Verge és de tots, apolítica, forma part del cor de la ciutat”, i que després de 23 anys sense intervencions “requeria d'un poc d'afecte perquè els valencians i valencianes que passen per l'Ofrena vegen a la Verge molt més bonica”.
L'alcaldessa, acompanyada pel regidor de Falles i president de JCF, Santiago Ballester, ha visitat el taller de Ceballos i Sanabria en el barri de San Isidro per a veure els treballs de restauració ja quasi completats de la Geperudeta.
“Era el nostre compromís i l'hem complit, el de restaurar el conjunt escultòric figuratiu de la Verge dels Desemparats de l'Ofrena i que estiguera per a les falles de 2024 i així ha sigut”, ha explicat l'alcaldessa, qui ha afegit que “la Verge té una forta càrrega simbòlica i emocional, tant per als participants en l'acte, com per al públic en general perquè resumix el fervor popular cap a la patrona de la ciutat i no podíem tolerar el lamentable estat de conservació en el qual es trobava”.
Per a esta actuació s'ha realitzat una inversió de 54.500 euros, dels quals 18.000 euros s'han destinat a la restauració de la imatge per part del taller de Ceballos i Sanabria “que, a més d'uns grans artistes fallers, són llicenciats en Belles arts i habitualment realitzen restauracions d'imatges religioses” i 36.500 euros per a la construcció de l'estructura en el taller de Santaeulalia Produccions. Este últim, a més d'artista faller, “també és arquitecte tècnic, el millor perfil per a construir la part de l'estructura del cadafal, ja que es considera una construcció. Esta és una mostra més la preparació i formació dels nostres artistes fallers”, ha destacat María José Catalá.
Esta ha sigut la primera actuació en la part iconogràfica del cadafal en 23 anys, quan Roberto Martí va repintar la cara de la Verge i el xiquet Jesús, per la qual cosa “la deterioració era evident i urgia la intervenció”, ha assenyalat Catalá. La imatge de José Azpeitia va ser realitzada en 1987 i era urgent la intervenció, ja que s'han anat alterant les seues característiques originals a causa de la seua exposició a la intempèrie durant aproximadament una setmana cada any.
El rostre presentava descohesiones del substrat pictòric, trencaments i clivelles. En altres zones, especialment les superfícies que representen les zones d'orfebreria, l'or havia quedat totalment oxidat. També la zona del mantell del xiquet es trobava en condicions d'oxidació.
En la intervenció, Ceballos i Sanabria han retornat l'esplendor a la imatge eliminant clevills i descantells i han treballat amb materials de qualitat que impedisquen l'oxidació. A més, han emprat pa d'or per a les zones d'orfebreria en substitució de la purpurina actual. Han retornat la qualitat de les superfícies i carnacions de la peça, netejant i consolidant els daurats i les zones de carnacions; han daurat o platejat les zones d'orfebreria; han reintegrat cromàtica emprant el criteri il·lusionista; han enriquit i millorat de les orfebreries amb perlats i gebrats; pàtina per a l'homogeneïtat del conjunt; han aplicat l'envernissat final de protecció; han realitzat la decoració amb un fals estofat dels draps dels xiquets Innocents i han fet la impermeabilització de les superfícies amb aigua ionitzada.
Quant a l'estructura del cadafal, Santaeulalia ha construït novament els nivells 3 i 4 i ha fabricat i instal·lat tres “línies horitzontals de vida” en forma d'anell en els nivells de 5 metres, 7 metres i 9 metres als quals s'ancoren els arnesos per a assegurar els treballs en altura. “Esta és una novetat important perquè incorporem elements de seguretat per als vestidors de la Verge i s'ha fet amb les exigències de seguretat que establix el Codi Tècnic de l'Edificació”, ha remarcat l'alcaldessa. A més s'ha substituït els taulers de l'escala i s'ha reforçat l'estructura metàl·lica d'esta.