elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L'Ajuntament de Sueca inicia una campanya en defensa del valencià coincidint amb el Dia Internacional de la Llengua Materna

L'Ajuntament de Sueca inicia una campanya en defensa del valencià coincidint amb el Dia Internacional de la Llengua Materna
    MÉS FOTOS
    L'Ajuntament de Sueca inicia una campanya en defensa del valencià coincidint amb el Dia Internacional de la Llengua Materna - (foto 2)
    L'Ajuntament de Sueca inicia una campanya en defensa del valencià coincidint amb el Dia Internacional de la Llengua Materna - (foto 3)

     

    Coincidint amb la celebració hui, 21 de febrer, del Dia Internacional de la Llengua Materna, l'Ajuntament de Sueca, a través de les regidories de Promoció Lingüística i Educació, ha presentat la campanya Aquest Ajuntament diu sí al valencià, davant la consulta impulsada per la Conselleria d'Educació sobre la llengua base en els centres escolars. «El nostre compromís és clar: Sueca diu sí al valencià, perquè és la nostra llengua mare, el nostre patrimoni i la nostra identitat», ha remarcat la regidora d'Educació, Roser Viñoles, en la presentació de la campanya que ha realitzat al costat de la regidora de Promoció Lingüística, Pilar Moncho, i que ha consistit en l'elaboració de cartelleria, un audiovisual i en la col·locació d'una pancarta en la façana de l'edifici consistorial per a mostrar el seu suport a la defensa del valencià en la consulta.

    Viñoles ha expressat que el valencià no és només una llengua, «sinó la manera en què vivim i expressem el que som. Està en la nostra cultura, en les nostres festes, en la manera de contar les històries que ens definixen com a poble». Així mateix, ha afirmat que no es pot mirar cap a un altre costat mentres es posa en qüestió la seua presència a les escoles. «Els centres educatius de Sueca sempre han sigut referents en la formació en valencià, garantint la igualtat d'oportunitats per a tot l'alumnat, independentment del seu origen», ha assenyalat. Per a la regidora, l'escola ha sigut, i ha de continuar sent, un espai on el valencià siga una llengua d'aprenentatge i de convivència, “no una elecció sotmesa a interessos polítics o conjunturals”.

    En la presentació de la campanya, Viñoles ha recalcat la importància que tothom conega “que no es tracta d'un procés neutral, ni d'una simple qüestió de preferències personals. El resultat d'esta votació condicionarà el model lingüístic de tot el centre, és a dir, té conseqüències generals i compartides. Per això, des de l'Ajuntament de Sueca, no podem estar impassibles davant una consulta que presenta la llengua com un producte a la carta, quan en realitat és un dret col·lectiu. El valencià no és una opció qualsevol, és la llengua mare de Sueca”.

    Finalment, la responsable del departament d'Educació ha manifestat en la seua intervenció que “la llengua materna dels suecans i les suecanes no es vota, es protegix, es transmet i es viu”.

    Per la seua part, la regidora de Promoció Lingüística, Pilar Moncho, ha explicat que esta campanya s'ha dissenyat amb la finalitat de protegir el valencià. “Considerem que ens hem de postular i hem de posar-nos sempre del costat de la nostra llengua materna. Per a això, hem realitzat una sèrie d'accions, entre elles, un audiovisual des del departament de Comunicació, en el qual es plasma perfectament la gran varietat d'àmbits (social, cultural, esportiu, festiu, educatiu…) en els quals el valencià és present i es promou en el dia a dia de la ciutat”. Així mateix, en la presentació de la campanya, Moncho ha volgut reconéixer, i agrair, el treball “de tantes i tantes generacions que han aconseguit mantindre viva la nostra llengua; una tasca que no ha sigut gens fàcil. Volem agrair la valentia de les persones que la utilitzaven, encara que suposara rebuig o repressió”.

    La responsable del departament de Promoció Lingüística ha indicat també que les llengües han de ser ponts per a comunicar a les persones i no objecte de conflictes “com es pretén amb esta consulta; per tant, la veiem absurda. Mai hem tingut problemes a les escoles de Sueca”.

    Finalment, Moncho ha assumit que “des de l'Ajuntament de Sueca, ens declarem culpables obertament de defendre la nostra llengua materna, perquè si l'agredixen, ens agredixen a nosaltres. I per això diem sí al valencià”.

    Pujar