L’exposició ‘Estampes en transició. Obra gràfica de la col·lecció Martínez Guerricabeitia’ arriba a Albaida
La Casa Ridaura-Centre d’Exposicions d’Albaida acull, des d’aquest dijous, 2 de març, l’exposició ‘Estampes en transició. Obra gràfica de la col·lecció Martínez Guerricabeitia’, amb un centenar d’obres de 84 artistes gràfics, disposades pel professor de la Universitat de València Felipe Jerez, comissari de la mostra que es podrà visitar fins al pròxim 23 d’abril.
En les seues paraules, “s’ha fet un esforç perquè la mostra exemplifique la riquesa i varietat de la col·lecció Martínez Guerricabeitia i per aquest motiu les estampes, distribuïdes a doble altura, suposen més d’un terç del total”. Hi ha agrupacions de peces amb elements comuns de representació i una paraula definitòria i coincident per a elles, en forma de 17 seccions que mostren els interessos, les idees i els sentiments tant dels col·leccionistes en adquirir les obres com de l’art gràfic creat entre les dècades dels 70 i els 90 del segle XX: lluita, amor, futur, paisatge, sexe, tradició, realitat, violència, naturalesa, abstracció, mort, poder, geometria, retrat, política, desigualtat i repressió.
“És una oportunitat per a gaudir gratuïtament d’obres representatives d’artistes com ara Josep Renau, Manuela Ballester, Lichtenstein, Adami, Chillida, Teixidor, Tàpies, Saura, Anzo, Nassio, Yturralde, Arroyo, Vento, Horacio Silva, Richard Lindner, Rosa Torres, Carmen Calvo, Rafael Canogar, Juan Genovés, José Ortega, Antoni Miró, Agustín Ibarrola, José Luis Verdes, Equipo Crónica o Equipo Realidad”, apunta el comissari. Obres totes elles pertanyents a la col·lecció Martínez Guerricabeitia, una de les col·leccions universitàries espanyoles d’art contemporani més importants, formada per quasi mig miler d’obres i que va ser llegada a la Universitat de València el 1999.
Segons explica Felipe Jerez, “es tracta de peces realitzades mitjançant diverses tècniques (xilografia, linografia, aiguafort, aiguatinta, litografia i, majoritàriament, serigrafia), tant en negre com en color, i algunes d’elles són proves d’artista, és a dir, les primeres del tiratge, o estan dedicades als seues propietaris inicials: Jesús Martínez Guerricabeitia i Carmen García Merchante.
L’exposició està organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Societat de la Universitat de València, la Fundació General de la Universitat de València, la Col·lecció Martínez Guerricabeitia i l’Ajuntament d’Albaida, i compta amb el suport de Caixa Popular.
En la inauguració de la mostra, aquest dijous, han estat presents l’alcalde d’Albaida, Alejandro Quilis; el regidor de Cultura, Josep Manuel Juan Jordà; el director d’activitats de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, José Martín; i el comissari.
Per a l’alcalde, Alejandro Quilis, “la possibilitat de poder gaudir de l’obra gràfica de la col·lecció Martínez Guerricabeitia per primera vegada a Albaida suposa també la inauguració de la renovada Casa del Pintor Ridaura en un Centre d’Exposicions i és una passa decidida per la Cultura, amb la Universitat de València hem apropat a les i als artistes gràfics més importants del segle XX a la nostra ciutat, esperem continuar treballant estretament amb ella i amb la seua Fundació General, així com agrair la seua estima i cura per una exposició excel·lent”.
El director de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia, per la seua banda, ha destacat que “tant les obres presentades en aquesta exposició com les seues motivacions tenen un desig semblant de compartir l’art amb la societat, de traspassar els circuits artístics i arribar a més destinataris dels habituals”. De fet, els artistes que les van crear, multiplicant-les mitjançat el gravat o la serigrafia, pretenien que foren accessibles per a més gent que les pintures, ha matisat, per a concloure: “Ara la Universitat de València pretén compartir amb la ciutadania d’Albaida una de les col·leccions artístiques que es caracteritza, justament, per ser un art social, el document d’una època en què els artistes intentaren adreçar-se a la societat en el seu conjunt”.
I és que un dels objectius culturals de la Universitat és precisament preservar, enriquir, estudiar i difondre el seu patrimoni artístic. A través d’aquest projecte expositiu es pretén un acostament encara major d’aquests béns a la societat, gràcies a l’organització de mostres fora de la ciutat de València que permeten al públic la contemplació directa d’una selecció de les seues obres que, en aquest cas, han itinerat des d’Algemesí, on han estat exposades els últims tres mesos, fins a Albaida.