elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Servei de Publicacions de la UA presenta el llibre ‘La cerámica a mano de Peña Negra y La Fonteta’, d’Irene Vinader

El Servei de Publicacions de la UA presenta el llibre ‘La cerámica a mano de Peña Negra y La Fonteta’, d’Irene Vinader
  • La secretària autonòmica de cultura, Pilar Tebar, cvicerector d’Investigació de la UA, Juan Mora, i el catedràtic de Prehistòria Alberto Lorrio, acompanyaran l’autora en la presentació

L’estudi de les ceràmiques a mà dels assentaments de Penya Negra (Crevillent) i La Fonteta (Guardamar) suposa una aproximació a dos dels nuclis urbans protohistòrics més destacats de la península Ibèrica, a partir d’unes produccions molt abundants i amb unes destacades possibilitats interpretatives. Aquest és el tema central del ctreball dut a terme per Irene Vinader Antón i recollit en el llibre La cerámica a mano de Peña Negra y La Fonteta, que edita el Servei de Publicacions de la Universitat d’Alacant.

La presentació de la publicació tindrà lloc el pròxim dijous 3 d’abril, a les 19.30 hores, a les instal·lacions de la Seu Ciutat d’Alacant del carrer Sant Ferran, 40. L’acte comptarà amb les intervencions, a més de l’autora, de la secretària autonòmica de cultura, Pilar Tebar, el vicerector d’Investigació de la UA, Juan Mora, i el catedràtic de Prehistòria de la UA, Alberto Lorrio.  

En aquest llibre, l’autora analitza, d’una banda, el cas de Penya Negra, un nucli indígena de caràcter urbà, que cal identificar amb la ciutat d'Herna citada en l'Ora Maritima d'Avieno, amb una llarga cronologia entre els segles X i VI aC. Es tracta d’assentament de gran magnitud i dinamisme ja des de la seua fundació, que permet analitzar detalladament les característiques d’aquesta producció artesanal tant en l’etapa del Bronze Final, anterior a la implantació fenícia estable en la zona, com ja durant el Ferro Antic, quan trobem una populosa ciutat orientalitzant marcada pels importants contactes amb la comunitat fenícia assentada a la desembocadura del riu Segura. Analitza també d’una manera paral·lela el material procedent de la seua necròpoli, Les Moreres, la qual cosa permet incorporar la perspectiva des de l’àmbit funerari. Per una altra, s’aborda La Fonteta, un dels nuclis urbans fenicis occidentals més destacats, datat entre un moment avançat de la segona meitat del segle VIII i l’últim terç del VI aC, i per tant contemporani amb Penya Negra, centrant l’estudi preferentment en la campanya d’excavació de 2018-2019.

L’estudi conjunt de Penya Negra/Les Moreres i La Fonteta permet analitzar els mecanismes d’interacció entre les poblacions indígenes i fenícies a partir d’aquesta mena de produccions, determinant tant les característiques i l’evolució d’aquestes manufactures, com la seua procedència. Unes produccions que presenten gran complexitat, de marcada tradició del Bronze Final, però que compten amb prou importància en la quotidianitat de les comunitats del Ferro Antic per a mantenir el seu ús, participar activament en totes les dimensions socials i econòmiques del moment, i ser incorporada com una part de l’aixovar domèstic de les comunitats fenícies occidentals.

Pujar