El ganxet es fa arquitectura de la mà d’una estudiant de la Universitat d’Alacant
Lucía Ibáñez de la Guía presenta el documental Tejiendo comunidad, fruit del seu TFM, demà a la Casa de Cultura de Mutxamel
«La meua relació amb el teixit va començar des de molt menuda, en aquells dies en què els meus pares treballaven i ens deixaven a casa de la meua iaia. Ella amb les seues dues agulles em va ensenyar els aspectes bàsics del punt: fer un rectangle i els punts bàsics. Sense grans pretensions, vaig aprendre una cosa que, sense saber-ho, marcaria una part important de la meua vida», conta Lucía Ibáñez de la Guía en el seu Treball de Final de Màster (TFM), que ha fet dins del màster d’Arquitectura de la Universitat d’Alacant.
Lucía es va creuar amb un curset intergeneracional de punt de ganxo a Mutxamel l’any 2021 quan estava cursant el grau en Arquitectura «i a mesura que avançava, em vaig adonar d’una cosa sorprenent. No sols gaudia del procés, sinó que també començava a veure com aquest art manual podia relacionar-se amb la meua formació», explica. De manera que, agulla i cabdell a la mà, l’estudiant es va proposar integrar les tècniques d’aquest teixit tradicional en el disseny i la creació d’espais i es va posar a treballar en una proposta per a presentar-la a l’ajuntament de Mutxamel.
Fruit d’aquesta idea va sorgir un taller, un TFM, una exposició, i un documental, Tejiendo comunidad. En el taller, hi van participar més de 60 veïnes i veïns, entre 10 i 85 anys, que van transformar els seus espais públics a través del ganxet. La primera intervenció va cobrir amb un mantell d’acolorides flors teixides la porta d’accés als jardins de Santa Elena, a la plaça de Sant Roc; en la segona es van decorar els bancs del passeig de l’Albereda i en la tercera, i última, es va construir una estructura tibada per als jardins i el palau de Peñacerrada.«Amb cada puntada, no sols teixíem estructures, sinó també xarxes afectives que unien la comunitat de formes noves i sorprenents», assenyala Lucía, qui, al costat d’Héctor del Turó Serrà, va anar documentant tot aquest procés de creació de teixits, amistats i complicitats i que ha donat com a resultat Tejiendo comunidad, la pel·lícula que demà, 21 de febrer a les 20.30 h, s’estrena a l’Auditori de la Casa de la Cultura de Mutxamel. La projecció estarà precedida per la inauguració d’una exposició, a les 19.00 h, on es mostra el procés creatiu i comunitari del projecte.
«Aquest projecte ha demostrat que, amb recursos modestos, però amb una visió clara, és possible aconseguir un impacte significatiu. El taller ha superat barreres generacionals i socials i ha creat una comunitat unida, empoderada i orgullosa», afirma Lucía Ibáñez de la Guía, qui, ja graduada en Arquitectura, ha trobat en aquesta tècnica tradicional que li va ensenyar la seua àvia, un enfocament audaç i personal al seu esdevenir professional.