elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Consorci de Museus revisita al MACA l’obra d’Arcadi Blasco amb la instal·lació ‘Solo a dos voces’ del fill Isidro Blasco

El Consorci de Museus revisita al MACA l’obra d’Arcadi Blasco amb la instal·lació ‘Solo a dos voces’ del fill Isidro Blasco

    El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i l’Ajuntament d’Alacant presenten l’obra ‘Solo a dos voces’ de l’artista Isidro Blasco, una instal·lació ‘site-specific’ inspirada en l’obra de son pare, Arcadi Blasco.

    Isidro Blasco (Madrid, 1962) viu i treballa a Nova York. Blasco és un dels millors exponents de l’escultura contemporània i un dels artistes més consolidats en el panorama internacional actual.

    El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, acompanyat pel regidor de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, Antonio Manresa, la conservadora del Museu d’Art Contemporani d’Alacant, Rosa Castells, i l’artista Isidro Blasco, han presentat aquest matí la instal·lació.

    Pérez Pont ha explicat que “aquesta peça d’Isidro Blasco ens invita a revisitar l’obra d’un dels artistes més representatius del nostre passat artístic més recent i ens permet redescobrir els materials, l’esperit i el sentit de la seua creació en les mans d’un altre gran artista com és Arcadi Blasco”.

    El director del Consorci de Museus ha exalçat “la seua capacitat per a implicar l’espectador, transformant l’espai i invitant el públic a entrar en contacte amb l’obra contemporània”. Pérez Pont ha insistit en el fet que “aquest és precisament un dels objectius que ens marquem en el Consorci de Museus per a aquesta nova etapa, que el públic perda la por i que participe de la creació contemporània”.

    Programació del Consorci de Museus a Alacant

    Pérez Pont, que ha aprofitat per a visitar l’Aula d’Estiu que organitzen conjuntament Consorci de Museus i MACA, ha incidit en els valors de l’art “com a eina d’aprenentatge per a la joventut i en la necessitat de fomentar l’estima i la connexió amb l’art contemporani des dels nostres primers anys de vida, qüestions en què estem treballant a través d’iniciatives com la nostra escola d’estiu artística”.

    Així mateix, el director del Consorci de Museus ha recordat que “aquesta mateixa vesprada gaudirem del Festival Cultura Resident amb què hem volgut invitar tota la ciutadania a prendre part del treball de quatre creadors que, al llarg dels últims mesos, han estat al Centre Cultural Las Cigarreras, com a espai de treball des del qual han desenvolupat un projecte de producció artística en contacte amb el teixit social i cultural de la província”.

    Isidro Blasco visita el MACA quan viatja a Alacant i sempre troba l’obra de son pare al peu de l’escala, emmarcada entre els arcs de la vella casa de l’Assegurada. La peça excepcional d’Arcadi Blasco, ‘Recinte per a un assassinat legal’ de 1971 és una obra emblemàtica de la Col·lecció Art Segle XX. Es tracta d’una escultura en ferro i ceràmica que envolta un espai de  repressió ideològica i ressonàncies polítiques.

    Atrapat per aquell espai i pel diàleg que estableix l’obra d’Arcadi amb l’arquitectura del museu, Isidro necessita tornar-hi i repensar-la, en una espècie de viatge nostàlgic però obsessiu. En una d’aquelles visites es conforma el projecte: l’artista analitza i dimensiona el buit, dibuixa i fotografia, puja i baixa l’escala, aguaita i mesura seccions. Isidro Blasco ha decidit destruir el lloc i construir-hi un nou espai per a impedir que caiga en oblit. I així sorgeix aquesta instal·lació ‘site-specific’ que es podrà visitar al museu fins a desembre de 2019.

    ‘Solo a dos voces’ és una obra complexa entre l’arquitectura, la fotografia i l’escultura. Una instal·lació en equilibri inestable que desplega amb una forma tridimensional el mateix espai que ocupa al museu. Un espai dins del mateix espai. La fotografia cohesiona arquitectònicament els elements, encara que l’estructura s’ha fragmentat i s’han destruït els angles de 90 graus. La multiplicitat de punts de vista, la fragmentació, la premeditada desarticulació visual, la ruptura de la continuïtat espacial, la nuesa constructiva... són característiques essencials del treball artístic d’Isidro Blasco.

    Amb una gran economia de mitjans: unes planxes de contraxapat de fusta, centenars de caragols i gats de fuster i unes fotografies l’artista ha construït un artifici ‘irracional’ que reflexiona sobre el problema de la representació i ofereix un llegat de fragments, una analogia perfecta per a atendre els afectes ‘on-over-inside’ els Blasco que funciona, al seu torn, com a reveladora de la imatge del món contemporani.

    Pujar