Cijiet i Teatrales, dos congressos en un per a abordar els estudis sobre teatre
La Universitat d’Alacant acull la celebració d’aquestes trobades que, tot i tenir origens diferents, comparteixen organització i recursos
El programa es distribueix entre els dies 13, 14 i 15 de novembre i oferirà conferències, ponències i debats juntament amb diferents activitats culturals
Dos congressos, cadascun amb el seu propi nom i origen, però amb organització, programa i recursos compartits. Aquest és el marc en el qual es desenvoluparà a la Universitat d’Alacant, des del 13 fins al 15 de novembre, la celebració del IX Congrés Internacional de Joves Investigadors en Estudis Teatrals (Cijiet) i el II Congrés Teatrales, tots dos destinats a abordar els estudis teatrals des dels diferents prismes de la investigació acadèmica. Per a fer-ho, s’han programat conferències, ponències, taules de debat i activitats paral·leles com ara actuacions culturals, concerts i visites guiades pel campus per als més de 130 inscrits a l’esdeveniment.
La celebració de dos congressos alhora respon a diferents explicacions. D’una banda, se celebrarà la novena edició de Cijiet, el principal objectiu del qual és «la construcció d’una comunitat entorn dels estudis teatrals i el foment del diàleg entre joves investigadors en aquest camp, des del posicionament que el treball científic ha de construir-se a través del coneixement compartit», explica Verónica Rodríguez Morales, professora del Departament de Filologia Anglesa i codirectora de les dues trobades juntament amb Remedios Perni Llorente, també professora del mateix departament.
Per part seua, Teatrales va nàixer fa dos anys amb l’ànim de crear un fòrum científic que aculla una varietat d’investigacions en estudis teatrals de persones en diverses etapes de la carrera investigadora. Aquesta nova trobada continua aprofundint en la construcció d’una xarxa acadèmica que done suport a la investigació en aquest camp d’estudi.
«Una vegada estava en funcionament Cijiet, detectem que despertava gran interès i que rebíem suport en la seua participació, cosa a la qual se sumava que les persones interessades continuaven amb la seua trajectòria acadèmica. Amb tot això es va crear un congrés que fora més enllà del concepte de joves investigadors, encara que també els emmarque», afegeix Rodríguez Morales.
Precisament, un dels objectius principals d’aquest congrés conjunt és promoure l’intercanvi entre personal investigador en estudis teatrals de diferents generacions. «Proposem una trobada amb ponències plenàries, taules redones, comunicacions performatives, debats i diferents activitats culturals i visites guiades pel campus, en aquesta edició, entre altres iniciatives», indica Perni Llorente.
Pel que fa a les línies d’investigació, el programa dels congressos aborda temes com ara «Escenificació i (re)presentació», «Text dramàtic i textualitats» «Performance studies i arts vives», «Arts de moviment», «Arts escèniques i estudis culturals», «Teatre i activismes» i, finalment, «Teatre, gènere i cures».
Després de la inauguració, que tindrà lloc el dimecres 13 de novembre a les 9.15 hores i comptarà amb les intervencions de Catalina Iliescu, vicerectora de Cultura, Esport i Extensió Universitària; José María Ferri Coll, degà de la Facultat de Filosofia i Lletres; Beatriz Aracil, directora del Centre d’Estudis Literaris Iberoamericans Mario Benedetti (Cemab); Jorge Soto, subdirector del Departament Filologia Anglesa, i les dues directores dels congressos, tindrà lloc la conferència de José Antonio Sánchez titulada «Experimentalidad y genealogia en las artes vivas».
Altres activitats destacades del programa seria la taula redona «How to change the world: The challenges of political writing Anders Lustgarten», moderada per José Ramón Prado-Pérez, la performance d’Ana Hernández Gándara i Silvia Larrauri de Miguel titulada Miriñaque. Relectura de un mundo-valla, presentada per Álvaro Caboalles el dimecres a les 18.30 hores en el Racó dels Poetas; la conferència de Luz Mar González-Arias titulada «Contra la patologización: O el duelo como ritual y performance en, y desde, el teatro de Marina Carr», moderada per Verónica Rodríguez, o la conferencia de Miguel Ramalhete Gomes «”Come I too late?”: Shakespeare and austerity revisited», moderada per Remedios Perni, entre d’altres.
Aquests congressos compten amb la col·laboració del grup d’investigació ThALIS (Transhistorical Anglophone Literary Studies), el CeMaB (Centre d’Estudis Literaris Iberoamericans Mario Benedetti), l’IUIEG (Institut Universitari d’Investigació d’Estudis de Gènere) i Musetac (Mostra de Teatre Espanyol d’Autors Contemporanis d’Alacant Guillermo Heras).