elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L’Escola Ciutadana “Toni Cabezón” acull la presentació dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER)

L’Escola Ciutadana “Toni Cabezón” acull la presentació dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER)
  • Aquesta escola municipal promou la formació i l’enfortiment del teixit associatiu local

El pròxim dimarts 29 d’abril, a les 18:30 hores, la Casa de la Cultura de Xàtiva acollirà un nou acte de l’edició de primavera de l’Escola Ciutadana “Toni Cabezón”, amb la presentació dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER), una iniciativa que ha esdevingut clau en la participació ciutadana i la gestió comunitària davant de catàstrofes naturals.

L’Escola Ciutadana “Toni Cabezón”, impulsada per l’Ajuntament de Xàtiva, continua així amb el seu objectiu fonamental: promoure la formació i l’enfortiment del teixit associatiu local, així com generar espais d’intercanvi d’experiències participatives, tant de la nostra ciutat com d’altres municipis valencians.

Els Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció van nàixer arran dels greus efectes provocats per la DANA (Depressió Aïllada en Nivells Alts) de 2019, amb l’objectiu de crear una estructura col·laborativa que servisca d’interlocutor entre la ciutadania organitzada i les institucions. Es tracta d’espais participatius formats per associacions, col·lectius i persones compromeses que treballen conjuntament per a la reconstrucció dels territoris afectats i per a promoure un nou model territorial més resilient i sostenible davant de fenòmens climàtics extrems.

A dia d’avui, existeixen una dotzena de CLER repartits per comarques com l’Horta, la Ribera, la Foia de Bunyol o els Serrans. En molts casos, els CLER han sigut reconeguts oficialment pels ajuntaments com a òrgans legítims de participació ciutadana, i han exercit un paper fonamental en la definició d’estratègies de reconstrucció des de la proximitat, la justícia social i l’ecologia.

En l’acte de presentació, organitzat per l’Ajuntament de Xàtiva a través de la Regidoria de Participació Ciutadana, comptarem amb la participació de Paula Sánchez García, membre del CLER de Paiporta, i de Raül Camacho Segarra, integrant del CLER de Catarroja. Ambdós oferiran una visió pràctica del funcionament i impacte dels CLER als seus municipis, a més de compartir reflexions sobre com aquestes experiències poden adaptar-se i replicar-se en altres territoris.

L’acte tindrà lloc a la sala de conferències de la primera planta de la Casa de la Cultura de Xàtiva, amb entrada lliure fins a completar aforament. Està especialment adreçat a membres d’associacions locals, col·lectius socials i veïnat interessat en la participació activa en la vida comunitària i en la resposta col·lectiva davant situacions d’emergència.

L’Ajuntament de Xàtiva anima a tota la ciutadania a assistir a aquesta sessió formativa i de debat, que suposa una nova oportunitat per connectar la realitat local amb iniciatives innovadores de participació social, posar en valor les bones pràctiques i continuar construint una ciutat més cohesionada, participativa i preparada per als reptes del futur.

**La Escuela Ciudadana “Toni Cabezón” presenta los Comités Locales de Emergencia y Reconstrucción (CLER)**

El próximo martes 29 de abril, a las 18:30 horas, la Casa de la Cultura de Xàtiva será el escenario de una nueva sesión de la edición de primavera de la Escuela Ciudadana “Toni Cabezón”, en la que se presentarán los Comités Locales de Emergencia y Reconstrucción (CLER), una innovadora experiencia de participación social frente a las catástrofes naturales.

La Escuela Ciudadana “Toni Cabezón”, promovida por el Ayuntamiento de Xàtiva, reafirma así su vocación de ser un espacio de formación para asociaciones y ciudadanía, así como un escaparate de experiencias participativas desarrolladas tanto en nuestra ciudad como en otros municipios del territorio valenciano.

Los CLER surgieron tras el devastador paso de la DANA (Depresión Aislada en Niveles Altos) en 2019, con el objetivo de establecer una estructura común que reuniera a personas, colectivos y entidades de la sociedad civil en un esfuerzo conjunto por reconstruir las zonas afectadas y proponer un nuevo modelo territorial más justo, sostenible y preparado ante futuros desastres naturales.

Actualmente, se han constituido una docena de estos comités en comarcas como l’Horta, la Ribera, la Foia de Bunyol o los Serranos. Algunos de ellos han sido reconocidos oficialmente por sus respectivos ayuntamientos como órganos legítimos de participación ciudadana en los temas vinculados a la reconstrucción del territorio, jugando un papel clave en la toma de decisiones y en la defensa de soluciones basadas en la justicia ambiental y social.

El acto de presentación, organizado por la Concejalía de Participación Ciudadana del Ayuntamiento de Xàtiva, contará con las intervenciones de Paula Sánchez García, del CLER de Paiporta, y Raül Camacho Segarra, del CLER de Catarroja. Ambos compartirán su experiencia directa en estos comités, detallando sus objetivos, funcionamiento y resultados, así como las posibilidades de transferencia de este modelo a otras localidades.

La cita será en la sala de conferencias de la primera planta de la Casa de la Cultura, con entrada libre hasta completar el aforo. Está dirigida principalmente a asociaciones locales, colectivos sociales y personas interesadas en implicarse activamente en la mejora de la vida comunitaria y en la respuesta ciudadana ante situaciones de emergencia.

Desde el Ayuntamiento de Xàtiva se invita a toda la ciudadanía a participar en esta jornada de formación, diálogo e inspiración colectiva. Se trata de una nueva oportunidad para aprender de experiencias exitosas, fortalecer el tejido social y seguir avanzando hacia una ciudad más unida, preparada y comprometida con su entorno.

Pujar