VALENCIA | CULTURA I ESPECTACLES

València recrea el Pavelló Municipal de Carlos Cortina de 1926 per a la Batalla de Flors

ELPERIODIC.COM - 26/07/2024

La tribuna d'autoritats es tematitza inspirant-se en el pavelló d'este artista faller de finals del segle XIX i principis del XX

L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha subratllat el “ferm compromís de l'Ajuntament amb la recuperació de patrimoni cultural d'esta ciutat” i, en este sentit, ha informat que per a la Batalla de Flors d'este diumenge, 28 de juliol, que és “un dels moments més especials amb el qual culmina la Fira de Juliol, hem recreat el Pavelló Municipal de Carlos Cortina de 1926”.

Catalá ha destacat que “cent anys després, la tribuna d'autoritats es va a tematitzar inspirant-se en eixe pavelló de Cortina, artista faller de finals del segle XIX i principis del XX, i es retorna així a l’Albereda un símbol de la Fira, una imatge icònica que des de l'estiu de 1972 no s'ha tornat a produir”.

L'empresa Valua és l'encarregada de fer els treballs perquè este diumenge els valencians i valencianes puguen gaudir de les tres cúpules amb la bandera nacional i les regionals que tornaran a coronar l’Albereda en la batalla floral més antiga d'Espanya.

La primera contesa d'este tipus va tindre lloc l'estiu de 1891 a València per iniciativa del baró de Cortes de Pallás, president de Lo Rat Penat, a semblança dels grans festejos florals celebrats a Niça per al Carnestoltes. Diumenge que ve prop d’1,3 milions de clavellons taronges i grocs serviran de projectils per a l'única batalla que se celebra el mes de juliol des de fa 133 anys i en la qual desfilaran 30 carrosses i 9 landós.

Catalá juntament amb la corporació municipal presidirà enguany la Batalla de Flors en la qual estaran flanquejats per un nou element decoratiu que se suma al patrimoni festiu local, perquè es mantinga al llarg de pròximes edicions, i que retorna a este multitudinari acte l'atractiu i esplendor arquitectònica de finals del segle XIX i primer terç del segle XX.

Una aposta per recuperar elements tradicionals del patrimoni festiu

La construcció d'este decorat bidimensional inspirat en el pavelló de Cortina, realitzat per artistes fallers valencians en tallers de la Ciutat Fallera, arriba en el mateix any en què el consistori ha fet una clara aposta per recuperar i dignificar altres elements del patrimoni festiu com el cadafal de l'Ofrena fallera.

El mal estat del Pavelló Municipal de la Fira de Juliol (creada en 1871) va obligar el consistori a construir un nou per a l'estiu de 1926. Este nou pavelló va vindre a substituir al seu antecessor d'inspiració oriental que al seu torn va reemplaçar al primer de tots d'estil àrab.

Al costat de Carlos Cortina en la construcció del pavelló van treballar una gran brigada d'operaris. El muntatge d'este nou pavelló es va iniciar divendres 4 de juny sobre l’Albereda, inaugurant-se el 25 de juliol sent alcalde Luis Oliag.

Tres cossos de planta circular, dos escalinates i 12 fanals

El pavelló, que es desmuntava una vegada finalitzada la fira, es componia de tres cossos de planta circular i independent, units per quatre entrepanys de cristall policromat. Sobre una terrassa de 14 per 33 metres i sostingut per pilastres, el pavelló tenia dos grans escalinates monumentals que donaven accés a les terrasses on se celebraven recepcions, banquets i balls amenitzats per la banda municipal i on els convidats acudien vestits de smoking cada nit.

Així mateix, la tribuna també tenia 12 fanals decoratius formats per cossos femenins de dos metres d'altura amb rams d'estil valencià en forma de ram amb cinquanta boles de cristall que donaven la benvinguda als convidats.

A part dels molts elements decoratius i al·legòrics en els quals Cortina va posar especial cura, destacava en el centre de la part exterior de la cornisa un gran escut de València amb garlandes, corona i adorn de flors. En la rematada de les cúpules, a manera de llanterna amb tres metres d'altura, onejava la bandera nacional amb una asta de quatre metres en la cúpula central i en els laterals dos banderes regionals disposades una a cada costat.

El gran saló estava moblat amb mobiliari renaixentista espanyol, amb quatre sofàs, dotze butaques entapissades de vellut ore vell amb escuts de la ciutat brodats als suports i una gran taula presidencial.

Amb el pas dels anys, el pavelló va ser objecte d'elogis i senya d'identitat i símbol de la Fira de Juliol fins a l'any 1972, última data en la qual es va poder gaudir d'ell en l’Albereda. En 1964, el pavelló va poder veure's en la pel·lícula “El fabuloso mundo del circo” de Henry Hathaway, amb John Wayne, Rita Hayworth o Claudia Cardinale, rodada, en part, al Parc del Retir de Madrid. En 1973 es va traslladar als Jardins del Real per a la seua exposició, però l'abandó que va patir i un fort vendaval en Vivers van acabar amb la gran estructura en 1981.

MÉS FOTOS