El Teatre Escalante es converteix en el primer teatre infantil a adherir-se a la Carta per la igualtat de gènere
El Teatre Escalante s'ha convertit en el primer teatre especialitzat en públic infantil a adherir-se a la Carta per la igualtat de gènere. El director artÃstic del Teatre Escalante, Josep Policarpo, i la secretà ria general de l'associació Clà ssiques i Modernes, Marina Gilabert, acompanyats per la delegada de Teatres, Rosa Pérez Garijo, han signat aquest matà l'adhesió del centre d'arts escèniques de la Diputació de València a les Temporades Igualtat.
"Com demà exercim el nostre dret a vaga, hui fem homenatge al dia de la dona amb aquest conveni que persegueix l'augment de la visibilització de les dones en els espectacles programats i produïts pel centre cultural", ha assenyalat la delegada de Teatres, Rosa Pérez Garijo. La diputada ha recordat que sumar-se a aquesta iniciativa cerca "reafirmar el camà cap a la paritat, que ja venim implementant en l'à rea de Teatres des de fa temps".
Amb aquest compromÃs, la Corporació provincial se suma a una iniciativa de la qual ja formen part 57 entitats públiques espanyoles, entre elles, el Centre Dramà tic Nacional i el Festival de Teatre Clà ssic d'Almagro. El Teatre Escalante ratifica aixà el seu suport a la participació femenina en la producció i programació d'espectacles per a xiquetes i xiquets, tant sobre l'escenari com en les à rees de producció, difusió, gestió i comunicació.
"En el teatre infantil hi ha hagut molt treball per a eliminar els biaixos masclistes en els contes, on les xiquetes han ocupat posicions d'inferioritat i de subordinació, aixà que és summament significatiu que el Teatre Escalante s'unisca a les Temporades Igualtat", ha aplaudit la vicepresidenta de Clà ssiques i Modernes, Margarita Borja.
Aquestes temporades aspiren a una cultura parità ria i a un art escènic plural i inclusiu, d'acord amb la realitat democrà tica del nostre temps. L'objectiu que es pretén és facilitar des de la societat civil el compliment de la Llei Orgà nica per a la Igualtat Efectiva de Dones i Homes de març de 2007, aixà com les directrius europees de la Carta d'Igualtat d'Accés i Oportunitats de 2009.
La desigualtat en xifres
La gran desigualtat de gènere existent en el sector de les arts escèniques s'ha posat de manifest en la publicació anual de l'estudi On estan les dones?, a cà rrec de la Fundació SGAE. Les conclusions de l'última anà lisi publicada, la corresponent a la temporada 2015-2016, assenyalen que del total dels espectacles, tan sols el 18,4% dels textos eren d'autoria femenina, i el 17,3%, versionats, adaptats o amb dramatúrgia realitzada per dones. Les xifres milloraven quan l'estudi se centrava en l'autoria coreogrà fica, on el percentatge pujava al 44%.
En termes de direcció, els muntatges comandats per una directora es limitaven a un 21,9%, i la direcció musical es va valorar en un 5,8%. De fet, l'à mbit musical és el més castigat amb el desequilibri de gènere, amb un 6,2% de partitures signades per compositores.
A més, pel que fa al sostre de cristall en els llocs d'alta responsabilitat, els recintes escènics dirigits per dones aconsegueixen un nimi 20,8%.
CompromÃs segellat
"Aquesta iniciativa ha vingut impulsada per la necessitat de treballar de forma activa per la igualtat. Les institucions públiques hem de marcar el camà i intentar que vagen sumant-se altres agents socials", ha argumentat el director.
En el projecte que acompanyava la candidatura a coordinador artÃstic dels Teatres de la Diputació de València, Josep Policarpo ja parlava del model de teatre com a servei públic. Com a resultat, l'any passat es va fer un estudi contrastat de la presència de la dona en tots els camps d'acció de les arts escèniques. Les primeres conclusions es varen presentar a la Mostra d'Alcoi i el propòsit és continuar fent-ho cada any. "Pel que fa a l'aplicació de les mesures, la paritat és ja un principi irrenunciable en les produccions pròpies del Teatre Escalante", ha assegurat Policarpo.
Entre les responsabilitats que ha assumit el teatre valencià es troben les de l'ús d'un llenguatge inclusiu, encaminar-se cap a un equilibri en la programació dels textos escrits per dones i per homes, permetre la igualtat d'accés per als llocs de responsabilitat tant a elles com a ells, vetlar per la igualtat salarial i el repartiment de les responsabilitats.
"El teatre infantil és un viver molt rellevant de canvi cultural, perquè proposa a les xiquetes i els xiquets un canvi d'estereotips en el protagonisme de la vida. Enhorabona al Teatre Escalante per impulsar aquesta transformació", ha reconegut Margarita Borja.
Â