El MuVIM se suma al Dia de la Dona amb les instal·lacions de Nayra López i Barbiturikills en el mur i la vidriera
Des d'este dissabte, el museu de la Diputació exhibirà la intervenció ‘Se acabó’ de Nayra López Martos, que podrà veure's en el vestíbul fins al 2 de juny, i l'obra ‘Bruixes’ de Barbiturikills, en la vidriera fins al 31 d’octubre
El MuVIM se suma un any més a la commemoració del Dia Internacional de la Dona amb dos instal·lacions específiques en el mur i la vidriera del museu de la Diputació de València, que en esta ocasió cedix els espais a les artistes Nayra López Martos i Barbiturikills. Les obres de les creadores valencianes podran visitar-se a partir d'este dissabte, en el cas de ‘Se acabó de Nayra López fins al 2 de juny, i en el cas de ‘Bruixes’ de Barbiturikills fins al 31 d'octubre.
El diputat de Cultura, Paco Teruel, ha destacat la implicació del MuVIM i de la resta d'espais culturals de la Diputació en “promoure la igualtat real d'oportunitats entre homes i dones, no sols amb motiu d'un dia assenyalat com és el 8M, que també, sinó en el treball diari dels museus, teatres i el servei de promoció cultural que acosta les nostres propostes i activitats als municipis”. “La igualtat és una cosa transversal, i la cultura té un potent altaveu social que ha d'aprofitar per a millorar la societat”, ha afegit Teruel.
Per part seua, Rafa Company, director del MuVIM, destaca “el potencial d'estes artistes valencianes que reflexionen sobre el pensament humà i els valors, en este cas centrant-se en la lluita històrica de les dones per conquistar eixos drets pels quals no han de barallar-se els homes perquè els venen donats”. Company posa en valor l'impacte visual d'unes creacions que no tenen un temps expositiu delimitat, ja que estaran en zones molt visibles del MuVIM “el temps necessari perquè puguen tindre una gran difusió en el museu de les idees”.
Homenatge a María Jiménez
Nayra López, artista plàstica, docent i muralista, es va formar en la Facultat de Belles arts de Sant Carles, i al desembre de 2022 va obrir la seua pròpia acadèmia d'art al carrer Pintor Genaro Lahuerta de València, on a més de fer classes compta amb espai expositiu i oferix diferents activitats relacionades amb l'art. La seua trajectòria es caracteritza per un realisme figuratiu, centrat en el comportament i pensament humà, en la diversitat i els punts de vista. La reiterada utilització d'ulls i mirades ens porta a pensar en els múltiples punts de vista que hi ha en la societat.
En el mural titulat ‘Se acabó’, la protagonista és la mirada de la cantant, balladora i actriu María Jiménez, una dona forta i valenta, de personalitat irresistible, que ens va deixar al setembre de 2023. La imatge pertany al dia que va ressorgir com Ave Fènix, amb plomes de paó, i ret homenatge al llegat de Jiménez i la Fundació que porta el seu nom, i que realitza una gran labor enfront de la violència exercida contra les dones.
Les bruixes de Barbiturikills
‘Bruixes’ és el projecte de Bàrbara Sebastián aka, ‘Barbiturikills’, que ocuparà fins al 31 d'octubre la Vidriera del MuVIM. El mural té referències a Mona Chollet, Gloria Steinem, Sally Heathcote, Guerrilla Girls i cantants com Nina Simone, que posa banda sonora a la intervenció a través de la seua versió de ’I put a spell on you’, tota una inspiració per a la creadora.
Els personatges antropomòrfics amb rostre de conill, tan representatius del treball de l'artista, reivindiquen les lluites històriques pels drets de les dones. Una figura central, que recorda a la bruixa del conte de Blancanieves, llança un encantament contra l'espill, d’on apareix un raig groc pel qual emergeixen les altres protagonistes. ”Es tracta d'una metàfora entorn de la ruptura de l'anomenat sostre de cristall, terme que en els estudis de gènere es referix a la limitació vetlada de l'ascens laboral de les dones”, explica Marisol Salanova, crítica d'art i comissària de la instal·lació.
La comissària repassa altres detalls de l'obra de Barbiturikills, com la presència de l'escriptora Virginia Woolf, una de les icones del modernisme anglosaxó del segle XX, en eixa habitació pròpia que reclamava com a espai privat de llibertat femenina, tenint darrere un poster de Madonna retratada durant el videoclip de Material Girl. “Com quan Shakira va fer la cançó amb Bizarrap i va popularitzar la frase de ‘les dones ja no ploren, les dones facturen’, subjau la intenció d'evidenciar la importància de la independència econòmica”, afig Salanova.
La pròpia Bàrbara Sebastián, que combina el seu treball com a muralista i els formats grans amb la il·lustració i la pintura a l'oli, assegura que “els meus conillets tenen històries que contar; històries alegres, àcides, divertides i un poc reivindicatives, baix el lema ‘Revolució, amor i humor’”.