VALENCIA | CULTURA I ESPECTACLES

L’IVAM presenta el catàleg de la mostra d’Asger Jorn junt amb Michèle Bernstein i Jacqueline de Jong

ELPERIODIC.COM - 23/05/2023

L’escriptora i l’artista, coetànies d’Asger Jorn i Guy Debord, dialogaran amb el comissari de l’exposició

L’IVAM organitza dues trobades, en els quals també participarà el creador Axel Heil, amb motiu del llançament d’un exhaustiu catàleg sobre la mostra

L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta la publicació entorn de la mostra ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’ dimecres que ve 24 de maig, en una trobada que comptarà amb la presència de dues figures clau del moviment situacionista, l’escriptora Michèle Bernstein (París, França, 1932) i la pintora, escultora i artista gràfica Jacqueline de Jong (Hengelo, Holanda, 1939). Totes dues artistes, coetànies d’Asger Jorn, dialogaran amb el comissari de l’exposició Ellef Prestsæter.

La Internacional Situacionista, a la qual va pertànyer Asger Jorn, va desenvolupar a partir de 1957 una crítica radical del capitalisme i de les formes de vida contemporànies a través de multitud d’activitats, incloent-hi la teoria, la publicació, l’activisme i la creació artística.

Michèle Bernstein va ser una de les fundadores d’aquest moviment, que va voler rescatar el potencial crític de l’art per a una subversió del que Guy Debord, amb qui Bernstein es va casar en 1952, havia batejat com a ‘societat de l’espectacle’. Jacqueline de Jong, que va ser durant anys companya d’Asger Jorn, es va unir a la Internacional Situacionista en 1960. Entre 1962 i 1968 va editar i va publicar la revista ‘The Situationist Times’.

Michèle Bernstein i Jacqueline de Jong participaran en una trobada amb el comissari de l’exposició, Ellef Prestsæter, amb l’objectiu de posar de manifest la contribució d’aquest grup a la història de l’art i indagar en la relació de totes dues artistes amb la creació de Jorn.

Segons Ellef Prestsæter, “mentre que la teorització de Guy Debord sobre el que ell va anomenar la ‘societat de l’espectacle’ esdevindria una referència fonamental dins de la teoria crítica i la història de l’art, la pràctica lúdica i intransigent del grup va exercir un paper important durant les revolucions associades a 1968. Durant les dues últimes dècades, la Internacional Situacionista ha sigut un punt de referència ineludible per a artistes i teòrics relacionats amb el gir social de l’art”.

La trobada tindrà lloc amb motiu del llançament d’un exhaustiu llibre publicat per l’IVAM amb motiu de l’exposició ‘La creació oberta i els seus enemics: Asger Jorn en situació’, que s’exhibeix al centre fins al 18 de juny. El catàleg, profusament il·lustrat, reuneix materials inèdits sobre l’artista danés.

En el marc de les activitats programades amb motiu de la presentació del catàleg, el dijous 25 de maig, l’IVAM ha convidat l’artista i professor alemany Axel Heil a fer una visita a l’exposició, en la qual compartirà idees sobre la seua llarga i apassionada relació amb l’obra d’Asger Jorn. Axel Heil és un dels experts mundials més important en l’obra d’Asger Jorn, el treball del qual l’ha mantingut ocupat durant dècades. Ha escrit extensament sobre temes com ara la relació de Jorn amb l’art contemporani, Jorn i Picasso, Jorn i Pollock, i Jorn com a situacionista.

Asger Jorn, en situació

Produïda per l’IVAM, en col·laboració amb el Museum Jorn de Silkeborg i el suport de la Fundació Banc Sabadell, l’exposició és la més extensa de les que s’han realitzat sobre l’obra del pintor danés en l’Estat espanyol. Composta per més de 200 peces, algunes de les quals inèdites, entre pintures, dibuixos, gravats, publicacions i col·laboracions, la mostra aprofundeix en la creació d’imatges i en les connexions entre la pintura i l’edició i l’experimentació gràfica de l’aclamat pintor danés.

MÉS FOTOS