L’Aula de Cinema UV analitza la figura del ‘Mad Doctor’ en el cicle de terror ‘Eidoloscopium’
Es projectaran tres clàssics al Palau de Cerveró: ‘Re-Animator’ (23/10), ‘El jorobado de la morgue’ (30/10) i el ‘Dr. Quatermass’ (6/11). Totes les pel·lícules començaran a les 18 hores i l’entrada és lliure
Aquest cicle completa la jornada de conferències sobre l’imaginari científic en la cultura popular que organitza l’Institut López Piñero de la Universitat de València el dia 15 de novembre
L’Aula de Cinema de la Universitat de València, a través del Vicerectorat de Cultura i Societat, organitza el cicle de terror ‘Eidoloscopium’ que constarà de tres projeccions els dimecres 23 i 30 d’octubre, i 6 de novembre (18 hores) a l’Institut López Piñero de la UV, en el marc de la jornada d’investigació ‘L’imaginari científic en el cine de terror: Mad Doctors’.
‘Eidoloscopium’ és una iniciativa dels investigadors Ignacio Nebot (UV), Marcos Bonet (UV) i Sergio Martín (UPV) que, amb el suport de l’Aula de Cinema UV i del Servei de Llengües i Política Lingüística de la Universitat, pretén indagar sobre la figura del ‘Mad Doctor’ o científic boig, resultat del tractament cinematogràfic que tradicionalment se li ha donat a l’imaginari científic, sobretot, dins del gènere de terror.
“La finalitat és analitzar el perquè d’aquestes representacions que generalment responien (i encara responen) a explicacions històriques i socioculturals: hem de tindre en compte que l’estereotip del científic boig sempre ha navegat entre la fascinació per la ciència i la inquietud que aquesta genera, portant a la pantalla debats ètics que preocupen a la societat”, afirma Ignacio Nebot.
La literatura, com el ‘Frankenstein’ de Shelley, els relats de Poe o l’horror còsmic de Lovecraft, és la base inspiradora del seu successor, el cinema, el qual aprofita la filmació de la imatge per a completar un imaginari creat a partir d’invencions i descobriments científics com l’electricitat o la medicina, per exemple.
Les projeccions triades per al cicle són tres pel·lícules clàssiques fàcilment reconeixibles per al públic més addicte al gènere: ‘Re-Animator’ (Stuart Gordon, 1985), adaptació lliure d’un relat de Lovecraft en què un reconegut científic realitza experiments per reanimar els morts (23 d’octubre); ‘El jorobado de la morgue’ (Javier Aguirre, 1973), que busca uns científics perquè ressusciten la seua amiga (30 d’octubre); i ‘El experimento del Dr. Quatermass’ (Val Guest, 1955), que s’introdueix en la primera missió espacial britànica i les conseqüències sobre la salut de l’únic supervivent que torna a la Terra (6 de novembre).
Aquests films responen a una selecció acurada per la seua relació amb el tema de debat. Segons explica Ignacio Nebot, en el cas de ‘Re-Animator’, a més que el seu protagonista presenta una estètica influent en el concepte de ‘Mad Doctor’, conté un argument que parla d’ètica científica a partir de la resurrecció de cadàvers; ‘El jorobado de la morgue’ “és un bon exemple de cine amb ‘Mad Doctors’ produït a Espanya, fortament inspirat en l’imaginari gòtic amb el que podem reprendre el tema del robatori de cadàvers i les resurreccions” atenent al context històric i social del moment; i el Dr. Quatermass, que es realitza a l’inici de la carrera espacial amb la Guerra Freda de rerefons, reflecteix la preocupació de la societat pels límits ètics de la ciència.
Les projeccions tindran un col·loqui posterior entre científics, experts i públic, i a més estan relacionades amb la jornada de conferències del 15 de novembre durant la qual es reunirà un grup multidisciplinari d’especialistes per a reflexionar sobre l’impacte que l’imaginari científic té sobre la cultura popular i el cinema de terror. L’objectiu, d’acord amb Ignacio Nebot, és donar lloc a diferents visions sobre l’imaginari científic “per a propiciar un debat ric amb els membres de la comunitat investigadora, però també amb el públic en general que puga estar interessat”.