VALENCIA | CULTURA I ESPECTACLES

La Companyia Nacional de Dansa clausura ‘Les Arts és Dansa’ amb la premiada ‘Carmen’ de Johan Inger

ELPERIODIC.COM - 29/06/2023

Óliver Díaz dirigeix l’Orquestra de la Comunitat Valenciana en una de les produccions més reeixides i aplaudides de la companyia en els últims anys

Jon Vallejo, una de les grans estreles nacionals i ballarí principal de la Semperoper de Dresden, interpreta Don José el 29 de juny i l’1 de juliol

La Companyia Nacional de Dansa (CND), que dirigeix Joaquín de Luz, clausura el cicle de ‘Les Arts és Dansa’ amb la coreografia de ‘Carmen’ del suec Johan Inger, que es representarà els dies 29 i 30 de juny i l’1 i 2 de juliol a la Sala Principal, amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana (OCV).

Dos guardons internacionals acrediten l’espectacle (Benois de la Danse de 2016 i Venice TV Award en 2018), amb escenografia de Curt Allen Vilmer, música addicional de Marc Álvarez, dramatúrgia de Gregor Acuña, vestuari de David Delfín i il·luminació de Tom Visser.

Johan Inger agafa com a base la cèlebre adaptació que va realitzar el compositor rus Rodión Shchedrín de l’obra de Georges Bizet per a la seua esposa i primera ballarina Maya Plisétskaya, a la qual s’afig la partitura de nova creació de Marc Álvarez.

Óliver Díaz torna a Les Arts per a assumir la direcció musical d’aquest espectacle, en una nova incursió de l’OCV en la música de ballet. El mestre natural d’Oviedo, un dels directors amb més presència en el circuit nacional, ha treballat en diverses ocasions amb la formació titular de Les Arts en sarsuela, repertori simfònic i, també, en dansa.

La ‘Carmen’ de Johan Inger fuig del costumisme i s’endinsa en l’univers de la cigarrera sevillana amb el focus posat en la violència de gènere a través de la mirada innocent d’un xiquet. El propòsit de la coreografia és donar cos a la violència, els zels, la frustració i l’odi. Partint d’aquest enfocament, Inger crea un personatge que propicia que siguem testimonis de tot el que passa a través dels seus ulls innocents, al mateix temps que contemplem la seua pròpia transformació.

“Hi ha en aquest personatge un cert misteri, podria ser un xiquet qualsevol, podria ser el Don José de menut, podria ser la jove Micaëla, o el fill nonat de Carmen i José. Inclús podríem ser nosaltres, amb la nostra primitiva bondat ferida per una experiència amb la violència que, encara que breu, haguera influït negativament en les nostres vides i en la nostra capacitat de relacionar-nos amb els altres per sempre”, explica el coreògraf.

Segons hi afig el creador: “La meua ‘Carmen’ parteix de la història original de Prosper Mérimée, en la qual José és l’autèntic protagonista que, incapaç de suportar la llibertat de la seua amada, inicia un descens als inferns, conduït pels instints més primitius de l’home: la passió i la venjança”.

Curt Allen ha dissenyat una escenografia molt clara i neta, definida per la senzillesa i la rotunditat de les formes, i per l’honestedat visual dels materials triats: el formigó, l’espill i un ‘onduline’ negre. Es busca l’associació d’atmosferes mitjançant la reinterpretació de la novel·la original i s’evita qualsevol classe d’estètica costumista.

El guipuscoà Jon Vallejo, una de les grans estreles de la dansa internacional, acompanyarà la CND en la seua visita a València. El ballarí principal de la Semperoper de Dresden interpretarà el paper de Don José en les representacions del 29 de juny i l’1 de juliol.

MÉS FOTOS