El Centre del Carme se submergeix en l’univers fantàstic d’Eduardo Hurtado
El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, acompanyat per lâartista, Eduardo Hurtado, ha presentat aquest matà lâexposició âOh! Monstruoâ, un projecte expositiu dissenyat i produït especÃficament per a la sala Dormitori del Centre del Carme Cultura Contemporà nia.
Comissariada per Jesús Alcaide, aquesta proposta revisa i amplifica la trajectòria de lâartista Eduardo Hurtado prenent com a punt de partida la construcció dâun subjecte monstruós, hÃbrid i fora dels lÃmits.
Hurtado treballa en lâà mbit de la coreografia, de lâescenografia i de la instal·lació. Per al Centre del Carme presenta el seu treball més pròxim a lâart fantà stic, acompanyat pel poemari âEl principianteâ, compost per ell mateix, en el qual sâinspira.
âOh! Monstruoâ és un projecte que invoca la possibilitat dâun cos col·lectiu, mutant, còmplice i afectiu. La possibilitat dâestar fora del marge, en un nou temps, el temps-ara, on poder fer que la neu creme, revivint carbons enceses que van ser foguera i que van arribar també a ser cendra.
Jesús Alcaide explica que âOh! Monstruoâ és la possibilitat dâun nou temps, un temps âqueerâ, estrany, dislocat, asincrònicâ, una història de soledat, introspecció i violència, contada a través de la fantasia.
La primera norma o recomanació per a entrar en la mostra dâEduardo Hurtado és fer-ho descalços, respirar lâaroma, afinar lâoïda i deixar-se emportar. Amb els peus descalços, arrelats, lâartista ens obri pas al seu univers interior.
âEl principiant ha passat la nit albergat entre llanes abandonades i es fa de dia en un clar del bosc. Molt lluny del lÃmit. Una forest dâarbres albins, fulles de vidre i cendra blanca que apareix estesa a lâalbaâ, resa el poemari.
Els animals als quals dona vida en el seu últim treball, âLa conducta de los animalesâ, prenen acà forma dâhipogrif, criatura mà gica que apareix en una de les cerà miques originals de la sala Dormitori, junt amb una inscripció que diu âtodo está bien en tiâ.
Eduardo Hurtado transforma lâespai en una representació teatral en tres actes: passat, present i futur; les seues primeres obres, la seua creació realitzada âex professoâ per a la mostra i un desenllaç en què lâartista avança el seu pròxim projecte, la creació dâuna companyia de teatre de carrer, de titelles i nanos amb alguns dels seus últims personatges.
Hurtado ha assenyalat que âla sala Dormitori és com una cova. Aquesta no és una exposició dâart contemporani, és més aviat dâun altre segle, quan no hi havia llum elèctrica. La representació artÃstica actual està mediada per la tecnologia, però què ocorre quan no és aixÃ? Mâagrada que el públic puga observar lâobra tal com naix de lâartista, sense interferències, amb la llum natural o amb espelmes, com es feia en lâantiguitatâ.
La seua instal·lació és la representació dâun conte, un poemari compost per lâartista que cobra vida en la sala. De lluny, diversos elements com la il·luminació tènue, lâestructura circular de les peces o lâofrena, recorden un ritu. De prop, asseguts sobre unes mantes disposades al terra, el públic presencia lâescena: éssers fantasmagòrics, mitològics que, amb un cert toc dâhumor, prenen forma en diferents grups escultòrics, i aixÃ, guiat cada u per la seua imaginació, el visitant descobrirà els personatges que han acudit a la crida.
Eduardo Hurtado explica que âaquestes peces són els meus budells. Pense que lâart és un espai de prova, de preguntes, dâincertesa; és un lloc per a ser, no per a paréixer. Ser tu i permetre que lâaltre sigaâ i ha afegit que âés la primera vegada que treballe amb tant de goigâ.
El director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, ha manifestat que âEduardo Hurtado presenta en el Centre del Carme la seua obra més introspectiva. Ha fet seua la sala, com a espai de creació, afonant les seues arrels en el passat dâaquest antic convent i mesclant la literatura, i les arts escèniques i visuals en un mateix projecteâ.
Pérez Pont ha explicat que âal Centre del Carme la creació actual és viva, les exposicions són instruments dâactivació cultural i en aquest sentit, en els pròxims mesos podrem gaudir de diferents accions en el context dâaquest projecte, «Oh! Monstruo!»â.
Lâexposició serà activada per lâautor i per diferents col·laboradors, mitjançant accions performatives i lectures. La primera arribarà demà , durant la inauguració, de la mà dels ballarins Dani Hernández i Javier Vaquero. Hi participaran també Alexander Arilla Velázquez i Daniel J. López.
La proposta inclou, a més, una sèrie dâactivitats de mediació pensades per als diferents públics, des de contacontes per a públic familiar, visites guiades i tallers fins una vetlada dirigida a estudiants de Belles Arts en què seâls invitarà a dormir al centre dâart, juntament amb lâartista.