Les Arts reivindica la figura de la dona en la nova producció de Graham Vick de ‘La flauta màgica’
ELPERIODIC.COM - 28/11/2018El Palau de les Arts reivindica la figura de la dona en el nou muntatge de 'La flauta mà gica', de Mozart, que signa el prestigiós director anglés Graham Vick.
El centre d'arts inaugura aquest dissabte, 1 de desembre, la seua tretzena temporada d'abonament amb aquest tÃtol, coproduït amb el Festival de Macerata (Ità lia), i que es podrà veure fins al dia 15 d'aquest mes a la Sala Principal.
Lothar Koenigs debuta en l'orquestra amb els cossos estables de les Arts, el Cor de la Generalitat, l'Orquestra de la Comunitat Valenciana i els artistes del Centre Plácido Domingo.
El director alemany, segons ha recordat la presidenta del Patronat de les Arts, Susana Lloret, és una prestigiosa batuta mozartiana, que, després del seu pas per València, dirigirà al Metropolitan de Nova York 'La clemenza di Tito'.
Nascut a Aquisgrà , el mestre Koenigs cultiva un repertori que abasta des de Mozart fins a Alban Berg, amb treballs en les principals capitals lÃriques com Viena, Nova York, Munic o Milà .
Per a Lothar Koenigs, 'La flauta mà gica' té una música que "t'atrapa i pots sentir des de dins. S'hi reconeixen diferents elements: com les referències a la música sacra en Sarastro, les melodies senzilles i de retenció fà cil en Papageno, els elements foscos en la segona à ria de la Reina de la Nit..."
L'alemany també ha subratllat la importà ncia del text que inclou referències al que serà el futur de l'òpera, com l'escena entre Tamino i el Sacerdot, on ja s'endevinen figures com Wagner.
Versió nova
'La flauta mà gica' és la tercera posada en escena de Graham Vick que presenta les Arts, però la primera realitzada pel prestigiós 'regista' per al centre operÃstic valencià , en col·laboració amb el Festival de Macerata (Ità lia).
Graham Vick és un dels grans noms de l'escena operÃstica, a més d'un dels seus majors renovadors. Com a fundador i director artÃstic de l'Ãpera de Birmingham, ha convertit la companyia en estendard de la modernització i democratització de l'òpera. Reconegut amb les distincions més altes, ha desenvolupat la seua faceta de director d'escena als principals teatres del món.
Per a aquesta coproducció de 'La flauta mà gica', el veterà anglés s'ha envoltat d'un equip format per Stuart Nunn, responsable de l'escenografia i del vestuari, Giuseppe Di Iorio, artÃfex de la il·luminació, i Ron Howell, coreògraf.
Segons explica Vick, es tracta de la cinquena producció en la seua carrera del Singspiel mozartià . En aquesta ocasió l'anglés ha concebut "una versió totalment nova, que inclou un final més obert que suscita moltes preguntes i subratlla aspectes com el paper de la dona".
En aquest sentit, el fundador de l'Ãpera de Birmingham recorda que l'obra de Mozart està influenciada per la maçoneria: "La societat maçònica era exclusivament patriarcal, una realitat també a l'Església catòlica, en què la dona no té poder i no se li permet mai opinar. Ãs molt interessant veure que aquests dos enemics tinguen això en comú, a més del silenci i el secretisme".
Aixà mateix, Graham Vick ha reduït el text en alemany per a afegir dià legs en castellà en els quals intervenen els 73 ciutadans que va convidar a participar en el muntatge a manera del cor d'una tragèdia grega, o d'una comèdia d'Aristòfanes.
"Recórrec a actors no professionals âËâidea amb la qual porte experimentant vint anysâËâ amb la intenció d'enriquir la funció d'òpera, com un deure cÃvic, tant des del punt de vista de la representació com del públic. Busque un públic democrà tic i un format d'òpera que es dirigisca a qualsevol escala, raça o credo de la comunitat en què vivim", ha explicat.
Experiència i joventut
Les Arts combina experiència i joventut per al repartiment d'aquesta producció, "amb l'excel·lència artÃstica com a denominador comú", tal com ha recordat Susana Lloret en la presentació de la producció.
Dmitry Korchak, un dels tenors belcantistes més aclamats, torna al centre d'arts per a cantar el paper de Tamino. Vinculat al centre operÃstic valencià des dels seus inicis, el públic recordarà les seues interpretacions en 'L'enfant et les sortilèges', de Ravel, 'Eugenio Oneguin', de Txaikovski, 'La cenerentola', de Rossini, o 'Don Giovanni,' de Mozart.
Debuta al Palau de les Arts, Mariangela SicÃlia com a Pamina. Des del seu reconeixement en Operalia 2014, la jove cantant s'ha revelat com una de les sopranos italianes amb més projecció. L'acompanya en la seua presentació a València la també soprano Tetiana Zhuravel, que va encarnar la Reina de la Nit en l'estrena d'aquest muntatge a Macerata i que repeteix aquest mateix rol.
Mark Stone interpreta Papageno, paper que ha cantat anteriorment en companyies com l'Opera de Philadelphia. El barÃton brità nic, que desenvolupa una important carrera com a intèrpret de recital, posseeix aixà mateix una premiada trajectòria discogrà fica.
Per la seua banda, el baix Wilhelm Schwinghammer, figura habitual de festivals de prestigi com ara Bayreuth o Salzburg, canta el paper de Sarastro.
Completen el repartiment, el baix búlgar Deyan Vatchkov (orador/primer sacerdot), el tenor granadà i antic alumne del Centre Plácido Domingo Moisés MarÃn (Monostatos), el baix gal·lés Richard Wiegold (segon armat), la soprano catalana Júlia Farrés-Llongueras (Papagena), la soprano italobrasilera Camila Titinger (primera dama), les mezzosopranos del Centre Plácido Domingo Olga Syniakova i Marta Di Stefano, el tenor valencià , i també integrant del Centre de Perfeccionament, Vicent Romero i els xiquets del Trinity Boys Choir: Lucas Rebato, Kiran Patel i Dionysios Sevastakis.
En total, les Arts oferirà sis funcions d'aquest innovador muntatge de 'La flauta mà gica' els dies 1, 4, 7, 9, 13 i 15 de desembre.
Â