Les arts escèniques de la Universitat exploren la ment al voltant de ‘La Nau dels Bojos’
Amb el lema ‘De-ments’, la programació de tardor de l’Aula d’Arts Escèniques de la UV indagarà, no només en la salut mental, sinó també en les ments artístiques, polítiques i la manipulació ideològica
L’Aula d’Arts Escèniques de la Universitat de València estrena aquest dilluns, 17 d’octubre, la programació de tardor baix el lema ‘De-ments’, dedicada a l’exploració de la ment en el marc de l’exposició ‘La Nau dels Bojos’. El programa arrancarà amb la XXVI Mostra de Teatre Universitari, que posarà sobre l’escenari quatre espectacles aquest mes.
Totes les obres previstes en la programació es representaran a la Sala Matilde Salvador del Centre Cultural La Nau, a les 19 hores, i les entrades es podran reservar amb antelació a les botigues de La Tenda de la Universitat (La Nau i els tres campus UV) o en el web www.latenda.es/entrades
A més, com ve sent habitual, els dimecres hi haurà un col·loqui postfunció amb la companyia de l’obra representada.
La Mostra de Teatre Universitari, i amb aquesta la programació de tardor, s’inaugurarà amb la lectura dramatitzada de l’obra ‘Karen frente al espejo o el infierno sabe a dulce navideño’ (17 d’octubre), guanyadora dels últims Premis d’Escriptura de Creació en la modalitat de teatre, organitzats pel Servei d’Informació i Dinamització (Sedi) de la Universitat de València. Escrita per Amancay Moliner, serà interpretada per l’alumnat de l’Aula d’Arts Escèniques UV sota la direcció de Carla Chillida i Margarida Mateos.
La Mostra inclou, a més, la representació de dues produccions pròpies de la Universitat de València i, com a universitat visitant, rebrà a l’estudiantat de l’Aula de Teatre d’Alacant.
Del 18 al 20 d’octubre, ASSAIG-Grup de Teatre de la Universitat de València tornarà a les taules de la Matilde Salvador amb l’obra ‘Escolta’m’, d’Emili Chaqués i direcció de Pep Sanchis; i els dies 24 i 25, el Grup de Dansa de la UV, amb el coreògraf Toni Aparisi al front, interpretarà l’espectacle ‘Elionor de Villena’.
Clourà la mostra universitària l’Aula de Teatre de la Universitat d’Alacant el 26 d’octubre amb l’obra ‘Romeo + Julieta’, una versió lliure de l’obra cimera de Shakespeare a càrrec d’Alfonso Zurro i direcció de Xiomara Wanden.
‘De-ments’: art, política i salut mental
Segons explica la directora de l’Aula d’Arts Escèniques UV, la professora Laura Monrós, “la programació de tardor de l’Aula s’ha dissenyat en diàleg amb l’exposició ‘La Nau dels Bojos’ perquè vol explorar la salut mental, però també ho fa des d’una perspectiva més àmplia com són les ments artístiques, la bogeria política o la manipulació”.
Així, en novembre, Emili Chaqués tornarà a la càrrega amb l’obra ‘Vincent’, per L’últim toc teatre (dies 2 i 3), que indagarà sobre la ment artística del prolífic pintor Vincent van Gogh, un dels màxims exponents del postimpresionisme europeu.
La política i la seua influència sobre l’imaginari col·lectiu serà un altre camp a descobrir a través de les obres ‘Bannon’ (30 de novembre i 1 de desembre), amb text i direcció d’Eva Zapico i Miguel Ángel Sweeney, sobre la manipulació política; ‘Sobre la tirania’ (14 i 15 de desembre), d’Oscar Intente, per Globus i l’Ajuntament de Terrassa, i direcció de Carles Grau, que pretén desentranyar la construcció de la societat a partir de la bogeria política; i ‘La caja (dónde la realidad pierde sus límites)’, amb text i direcció de Désirée Belmonte, i interpretada per Teatro de La Catrina, s’endinsa en els secrets que amaga la salut mental.
Obres premiades i Escalante
D’altra banda, també en novembre, hi haurà espai per a d’altres gèneres teatrals i temàtiques diverses amb dues obres que han estat premiades i el ‘Cicle de memòria històrica’ del Teatre Escalante amb el qual col·labora l’Aula de la UV i que se celebrarà del 14 al 20 (www.escalantecentreteatral.dival.es).
Els dies 9 i 10, La col·lectiva imaginària posarà en escena l’obra ‘Cuirasses’, amb text de Sara Acàmer i María Albelda, i direcció i dramatúrgia de Javier Sahuquillo i Andrea Caloxe. ‘Cuirasses’, guanyadora en el Concurs de Teatre Vila de Mislata 2021, narra “les cuirasses quotidianes fetes de silencis, mecanismes d’evasió, ficcions, fugides i distàncies, i parla de la necessitat de la paraula i l’expressió a través de l’art, del gest i de la mirada”.
Per la seua banda, ‘històries amb minúscules’, amb text i direcció d’Amparo Vayá, i interpretació a càrrec de Kala Teatre (23 i 24 de novembre), es va alçar amb el Premi de Teatre Breu en Valencià Evarist Garcia per contar les xicotetes vivències i històries que tenen lloc en els grans moments que han marcat la Història, com a una matrioixca, construint així una realitat paral·lela i global.
El gran projecte artístic i cultural de la Universitat de València aquest 2022, l’exposició ‘La Nau dels Bojos. Una odissea de la desraó’, genera així una altra programació que, juntament amb cicles de debats, cinema i música, pretén trencar la imatge tòpica de perillositat social vinculada a la bogeria per a tractar una molt més relacionada amb les arts i el pensament.