El PSPV lamenta la retirada de les competències per a construir els centres educatius de la Vall d'Uixó, Almenara, Viver i Vinaròs
El PSPV-PSOE ha manifestat el seu suport “ferm” als alcaldes i alcaldesses de la província de Castelló que han rebut cartes de la Generalitat en què se’ls revoca la delegació de competències del Pla Edificant, i se’ls retiren els fons per a la construcció i reforma d’escoles i instituts. Una decisió que el secretari general provincial, Samuel Falomir, considera “un nou atac a l’educació pública” per part del govern de Carlos Mazón i del conseller Rovira. “És una vergonya que Carlos Mazón “pretenga carregar-se amb una simple carta un pla que ha permés millorar les infraestructures educatives en desenes de municipis després de vint anys d’abandonament del PP”.
En una roda de premsa celebrada aquest dilluns, Falomir ha assegurat que “és una irresponsabilitat absoluta” el que està fent el PP, que deixa a les localitats de la Vall d’Uixó, Almenara, Viver i Vinaròs amb projectes de fins a 10 milions d’euros paralitzats “de manera unilateral i injustificada”.
“El que no va fer el PP en dues dècades ho han fet els ajuntaments en pocs anys amb el Pla Edificant”, ha afirmat, i ha recordat que “molts consistoris han tramitat projectes complets, redactat memòries, licitat obres i les han executades, el que deixa ara mateix els ajuntaments en una situació d’indefensió i en un llim jurídic del que no sabem que ens en eixirem”.
El dirigent socialista ha assegurat que “el PSPV no es quedarà de braços creuats” i ha anunciat, del costat del portaveu d’Educació a les Corts, José Luis Lorenz, que iniciaran accions parlamentàries per a revertir aquesta decisió. “El que està en joc són projectes per a garantir instal·lacions dignes i una educació de qualitat als nostres xiquets i xiquetes”.
“El que està passant és molt greu. No es pot jugar amb el futur dels xiquets i xiquetes només perquè un ajuntament és d’un color o un altre. L’educació no pot ser una arma política”, ha continuat Lorenz, per a acabar advertint que “no permetrem que una decisió política deixe tirats als municipis i als governs locals que porten anys treballant perquè aquestes obres siguen una realitat i tota la comunitat educativa que ho espera”.
“Ens sentim abandonats”
Els ajuntament de la Vall d’Uixó, Almenara, Viver i Vinaròs havien assumit la tramitació de projectes educatius per valor de més de 10 milions d’euros i ara se senten “abandonats” i amb la incògnita de si serà la Conselleria qui assumisca ara les obres. Siga com fora, la retirada sobtada de les competències és, per a l’alcaldessa de la Vall d’Uixó, Tania Baños, una “deslleialtat institucional” i un “greuge als xiquets i xiquetes que no entenen de colors polítics”.
“L’Ajuntament de la Vall estava preparat per iniciar les obres del col·legi de l’Assumpció aquest estiu. Tenim el projecte entregat i revisat, i ara ens trobem amb una decisió política que paralitza tot el procés”, ha declarat Baños. “Aquesta escola té el pati apuntalat i no estem parlant d’un capritx, sinó d’una qüestió de seguretat”, ha afegit. “I si els passa alguna cosa a xiquets i xiquetes seran ells els únics responsables d'haver paralitzat aquest projecte”, ha avisat.
Per la seua banda, l’alcaldessa d’Almenara, Estíbaliz Pérez, ha denunciat que “ens acusen d’inacció quan estem executant el tercer Pla Edificant en cinc anys. Hem estat més eficients amb un arquitecte a mitja jornada que la Conselleria en dècades de govern del PP”. Pérez ha lamentat la “inseguretat jurídica” que genera la decisió de paralitzar les millores a l’IES Almenara i ha exigit a la Generalitat que rectifique.
Pel que fa a Viver, l’alcalde Vicente Ferrer ha dit que “demà mateix podríem començar les obres del CEIP Historiador Diago, perquè ja està tot aprovat”. “És incomprensible que ens retiren les competències quan estem a punt d’executar-les”. Ferrer ha advertit que “Viver no es resignarà” i que estan preparats per iniciar mobilitzacions si cal.
“No ens faran abaixar el cap”
Per a Falomir, la decisió de liquidar el Pla Edificant “no és tècnica, és ideològica”, perquè “respon al model de les dretes que no es creuen l’educació pública perquè és l’única que ens iguala”. El secretari general ha reiterat que la direcció provincial estarà “al costat dels ajuntaments i de la comunitat educativa” i que continuarà lluitant perquè les obres projectades es facen realitat. “Ni Mazón ni Rovira aconseguiran que els nostres municipis abaixen el cap. En tot cas, l’hauran d’abaixar ells pel que estan fent a l’educació pública. Perquè no ens enganyem, el Pla Edificant els molestava perquè era del Botànic, perquè funcionava i perquè donava protagonisme als ajuntaments”, ha subratllat. De fet, ha recordat que, en només dos anys de govern del PP, el pressupost d’Edificant s’ha reduït en 126 milions d’euros.
El PSPV planta cara a Mazón por “dejar tirados, sin competencias y sin dinero” a los ayuntamientos de la Vall d’Uixó, Almenara, Viver y Vinaròs cuando lo tenían todo preparado para remodelar los colegios: “Nos sentimos abandonados”.
El secretario general, Samuel Falomir, lamenta “un nuevo ataque a la educación pública” por parte de Mazón y Rovira y anuncia una ofensiva parlamentaria para revertir la decisión “ideológica” de liquidar el plan Edificant, que deja obras valoradas en 10 millones de euros en papel mojado
El portavoz de Educación en Les Corts, José Luis Lorenz, reivindica que “la educación no puede ser un arma política” y que “no se puede discriminar a un municipio por su color político”
La alcaldesa de la Vall d’Uixó, Tania Baños, advierte del estado del colegio de L’Assumpció y avisa: “Si les pasa algo a los niños y niñas, ellos serán los únicos responsables de haber paralizado este proyecto”.