Olivier Arson interpretarà les seues bandes sonores junt amb la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana
El músic d’origen francés va ser guardonat en 2019 amb un Goya per la BSO d’‘El Reino’
Serà la primera ocasió en què Olivier presenta les seues bandes sonores amb una formació orquestral de 60 intèrprets i projeccions en directe
El públic escoltarà, com a primícia a Espanya, la música de l’última pel·lícula de Sorogoyen, ‘As bestas’, inclosa en Cannes 2022
El compositor francés Olivier Arson, guardonat en 2019 amb un Premi Goya a la millor música original per la pel·lícula ‘El Reino’, presentarà en directe les seues bandes sonores en un concert especial amb motiu de la 37a edició de Cinema Jove. El programa, que alternarà peces electròniques amb altres de simfòniques i inclourà projeccions extretes de les pel·lícules, comptarà amb seixanta músics de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana.
El concert –titulat ‘Ultravioleta’ en referència a un dels temes musicals de la sèrie ‘Antidisturbios’– se celebrarà el dimecres 29 de juny a partir de les 20.30 hores al Teatre Principal de València. Al llarg de 75 minuts, Arson repassarà les fites de la seua puixant carrera com a compositor de bandes sonores per a cinema i televisió.
Els assistents tindran una oportunitat única d’escoltar en directe –i amb versions que en alguns casos han sigut adaptades per a l’ocasió– la música de les sèries ‘Antidisturbios’ (Rodrigo Sorogoyen i Isabel Peña, 2020) i ‘La Zona’ (Alberto i Jorge Sánchez Cabezudo, 2017), així com la del llargmetratge per a televisió ‘El doble’ (Rodrigo Sorogoyen, 2021). Arson ha seleccionat també temes creats per a la gran pantalla; és el cas d’‘El círculo’ (Álvaro Priante i Ivan Roiz, 2021), ‘El Reino’ (Rodrigo Sorogoyen, 2018), ‘Madre’ (Rodrigo Sorogoyen, 2019) i ‘As bestas’ (Rodrigo Sorogoyen, 2022), pel·lícula que es presenta aquests dies en el Festival de Cannes i la banda sonora de la qual escoltarem per primera vegada a Espanya en el context de Cinema Jove. Un altre dels al·licients d’aquest concert és la inclusió de la música de ‘La mala familia’ (2022), llargmetratge entre el documental i la ficció amb què el compositor francés referma la seua relació amb BRBR, un dels col·lectius audiovisuals més innovadors del panorama contemporani.
Un compositor audaç
Admirador dels pioners de la música concreta i l’experimentació sonora, Arson fa anys que compagina el seu projecte personal de música electrònica ‘Territoire’ –amb el qual ha actuat en festivals com Sónar, Roadburn i Primavera Sound– amb la seua faceta com a compositor de bandes sonores. És un artista tot terreny, que utilitza indistintament instrumentació electrònica o recursos orquestrals. El seu estil és audaç i envolupant, molt atent a la creació d’atmosferes per mitjà de jocs de textures.
“Aquest concert serà una experiència molt interessant per a mi, perquè és la primera vegada que treballe amb una orquestra de seixanta músics. Cadascun aporta un matís, una interpretació i fins i tot a vegades una imperfecció, que és una cosa que m’agrada molt perquè fa que la música resulte molt més viva”, opina Arson. “Algunes de les peces del programa, com les de ‘Madre’ i ‘As bestas’, van ser creades per a orquestra, però d’altres es van pensar originàriament per a electrònica o per a un conjunt molt més xicotet que el de la Jove Orquestra de la Generalitat. Serà impressionant descobrir en aquests temes una nova riquesa de timbres i matisos”.
Format com a músic en àmbits molt poc comercials com l’electroacústica, la música industrial i l’‘ambient’, Arson es va fer un lloc en el món del cine de manera quasi casual. “No és una cosa que jo buscara. Vaig tindre la sort de conéixer persones que es movien en aquest món i vaig saber aprofitar les oportunitats que se’m van presentar. Però també és cert que he sigut molt cinèfil des de l’adolescència; és una de les grans passions de la meua vida. A part d’això, la meua música sempre ha tingut un caràcter molt visual, probablement a causa del meu gust per la creació d’ambients i atmosferes. A hores d’ara és l’àmbit en què em sent més realitzat i més sentit té el meu treball”.
Sobre la seua condició oficiosa de “compositor de capçalera” del cineasta madrileny Rodrigo Sorogoyen, Arson destaca que als dos els uneix una bona amistat i un “enorme respecte professional mutu”. “L’admire molt; em sembla que és un dels millors cineastes de l’actualitat, no només a escala nacional, sinó també internacional. Una de les seues virtuts més grans és la capacitat que té per a comunicar el que vol de manera molt eficaç, i fins i tot diria que insistent. És un tipus molt exigent, però que al mateix temps et dona moltíssima llibertat per a expressar-te creativament i experimentar. I això no és fàcil de trobar”.