Rosana Pastor defensa en la Comissió de Cultura del Congrés la tornada de la Dama a Elx
La diputada de Podemos per València, Rosana Pastor, ha defensat en la Comissió de Cultura del Congrés dels Diputats la tornada de la Dama d'Elx a la ciutat on es va produir la seua troballa, aconseguint a més l'aprovació d'unes esmenes per les quals s'estudiarà la conversió del Museu d'Arqueologia i d'Història d'Elx (MAHE) en una subseu del Museu Arqueològic Nacional i estudiar la viabilitat de procedir a una cessió permanent.
«Juntament amb el Misteri i el Palmerar, la Dama d'Elx forma part del conjunt identitari de la ciutat d'Elx i la seua tornada ha sigut reclamat històricament i molt especialment a partir del centenari de la seua troballa», ha explicat la diputada, «i forma part d'un conjunt arqueològic únic d'importància fonamental que adquireix el seu ple sentit juntament amb la resta de troballes il·licitanes».
«Per açò considerem crucial la tornada de la Dama al seu lloc d'origen emmarcat dins d'aqueixos jaciments arqueològics, la Dama no és una peça solta que ve i que va,» ha reclamat Pastor, que ha defensat a més la necessitat de protegir la resta del delicat patrimoni arqueològic il·licità.
«En aquests moments el Mercat Central d'Elx, de reconegut valor arquitectònic i per al qual s'ha sol·licitat la seua inclusió en el catàleg d'edificis protegits, es troba actualment en perill perquè l'ajuntament té prevista la seua venda a una empresa privada perquè construïsca en el seu lloc i en el subsòl adjacent, part de l'antiga "Vila Emmurallada", un centre comercial privat amb un aparcament de 300 places,» ha explicat la diputada, que a més es va mostrar «sorpresa i preocupada» que una ciutat com Elx no tinga un arquitecte municipal amb el seu equip corresponent encarregat de vetlar pel patrimoni que posseeix.
Per tot açò, Podemos ha demanat en les seues esmenes que es creu un equip per a la corresponent recerca científica del context estratigràfic de la ciutat i a fi de «ampliar el coneixement del conjunt de jaciments de l'Edat del Ferro en l'entorn geogràfic del descobriment» i que s'establisca una subseu del Museu Nacional d'Arqueologia a Elx, entenent-la com «una decisió fonamental i que servisca per a retornar a Elx una peça imprescindible i que s'entendrà molt millor en el context natural del seu jaciment.»
Aprovada una PNL de Podemos sobre les Transicions Professionals d'arts escèniques
En la mateixa Comissió de Cultura ha sigut aprovada per unanimitat una Proposta No de Llei sobre les Transicions Professionals que ha sigut definida per Rosana Pastor com «una proposició molt important per al col·lectiu de de la música, dansa, arts escèniques, circ i que inclourem en l'elaboració de l'Estatut de l'Artista.»
«A Espanya el perfil professional dels artistes escènics no està definit en el catàleg nacional de qualificacions i per tant la titulació oficial obtinguda no respon a les necessitats de empleabilitat, mobilitat i transició professional que hauran d'afrontar en algun moment de la seua trajectòria,» ha ressenyat Pastor, «per la qual cosa és habitual que quan un artista escènic intenta reciclar-se sol rebre ofertes de nivell bàsic o en llocs que no requereixen titulació o qualificació.»
La proposta de Podemos inicia el procés de definició dels perfils d'arts escèniques perquè que puguen acollir-se a processos de reconeixement de l'experiència professional, insta al Govern a participar en els projectes europeus existents de promoció de la Transició Professional i «a dotar en definitiva al sector artístic espanyol de les eines perquè contribuïsquen com a sector creatiu al compliment del Programa Marque Europeu de Recerca i Innovació i els seus objectius de promoció del talent, foment de la empleabilitat i mobilitat, que facen la nostra societat més inclusiva, innovadora i reflexiva.»
«En el sector artístic,» ha explicat la diputada de Podemos, «la transició professional és el moment en què una persona deixa els escenaris o els rodatges per a dedicar-se a una altra cosa. És una especifitat que en principi sembla ser només de professions físicament molt exigents, com la dansa o el circ, però que diversos estudis de gènere demostren que es produeix també en les actrius a partir dels 35 o 40 anys, produint-se en molts casos la seua expulsió de facto de la indústria.»
Rosana Pastor ha descrit també el greuge comparatiu que pateixen les titulacions relacionades amb les arts escèniques, ja que malgrat comptar amb 10.000 hores de formació s'obté no obstant açò una titulació equivalent a la de tècnic mitjà, un nombre molt superior al d'altres entorns professionals del mateix nivell, que requereixen al voltant de 2500.