L'Arxiu Municipal “Clara Campoamor” de Crevillent commemora l'Any Benlliure a la publicació del document del mes de març
Aquesta edició correspon al primer catàleg d'obres del Museu Municipal que porta el nom de l’artista valencià
L'Arxiu Municipal “Clara Campoamor” se suma a la commemoració de l'Any Benlliure amb el Document del Mes de març, corresponent al primer catàleg d'obres del Museu Municipal que porta el seu nom, editat en 1967.
Aquest any 2022, es compleixen 75 anys de la defunció d'aquest insigne escultor, ocorregut el 9 de novembre de 1947, a l'edat de 85 anys, després d'una llarga vida dedicada a l'escultura i una estreta relació amb la nostra localitat, gràcies a la figura del mecenes José Manuel Magro Espinosa, industrial establit a Madrid, amb el qual va mantindre una profunda amistat fins a la seua mort.
La relació Benlliure i Crevillent va començar després de la guerra civil, quan després de la desaparició de molts grups escultòrics va fer que els crevillentins, a través de José Manuel Magro, entraren en contacte amb l'escultor del Cabanyal, en aquells dies el més important a nivell nacional, escultor oficial dels monarques Alfons XII i Alfons XIII.
L'Arxiu Municipal compta amb molta documentació relativa a aquest museu des dels seus inicis i diferents ubicacions, contractes d'obres, subvencions i inventaris, a més de fotografies.
En 1945, convidat per la família Magro, Mariano va viatjar a la nostra localitat i va ser acollit amb entusiasme pels crevillentins i l'Ajuntament va decidir perpetuar aquest record amb una làpida commemorativa, visita en la qual es va gestar la idea de crear un museu que albergara les seues obres, que va obrir les seues portes per primera vegada en 1961, de la mà de D. Alvaro Magro Magro amb el suport del Patronat de la Setmana Santa, en un immoble de la seua propietat en un “noble casalot” situat al carrer Cor de Jesús, número 15, comptant amb 39 obres, que són precisament les incloses en aquest catàleg.
En la vesprada del 20 de juny d'aqueix mateix any, el Governador Militar d'Alacant, l'alcalde d'Elx, les autoritats locals, encapçalades per Francisco Candela, el rector Francisco Mas, així com els membres del Patronat de la Setmana Santa, presidit per Emilio Soler, van prendre la típica orxata crevillentina i unes pastes en el saló de la planta baixa del Casino, on van intercanviar impressions i des d'ací, a les set de la vesprada, es van dirigir a peu al Museu, acompanyats per Alvaro i María Luisa Magro, descendents directes de la família donant i amics íntims de Benlliure, els qui van actuar com a guies de la visita.
A les autoritats seguia un grup de 35 turistes d'Alacant, excursió organitzada per l'agència Iberotours, començant així una sèrie de viatges col·lectius amb parada obligada en aquest museu.
L'acte inaugural va ser recollit pel diari ABC pel periodista Julio Trenas, amb un preciós article titulat “Un Museu Municipal Marià Benlliure, a Crevillent”, on afirma que “per a poder considerar íntegrament i amplitud l'obra d'aquell mestre de l'estatutària espanyola que va ser Mariano Benlliure […], caldrà acudir al museu que la ciutat de Crevillent, en homenatge al preclar artista, inaugurarà molt prompte,” donant ja en aquells dies a conéixer allèn les nostres fronteres, el potencial cultural de la nostra localitat.
Aqueix mateix any, el museu va rebre la visita del Director General de Belles arts, D. Gratiniano Nieto Gallo, qui va quedar meravellat per la col·lecció i va decidir impulsar-ho, canviant-se la seua ubicació en 1967, a la cripta de l'església de La nostra Senyora de Betlem, any en què es va publicar el catàleg que ací presentem, traduït a quatre idiomes (espanyol, francés, anglés i alemany), pensant en la promoció internacional de l'únic museu dedicat a l'insigne escultor.
El catàleg conté un total de 37 obres del mateix autor amb el seu títol, tipus d'obra (model, maqueta o talla), breu comentari descriptiu i cronologia, a més de dues talles de García Talens, la Regina Martyrum i Santíssim Crist del Perdó i de la Bona Mort, que formaven part de les processons de Setmana Santa, repartides en el vestíbul i els dos pisos de l'edifici.
A l'entrada de l'edifici estaven exposades tres riques túniques brodades en or, corresponents a “Jesús orant en l'Hort”, “La Caiguda” i “Jesús Rescatat,” i sobre un vetllador, una relació detallada i numerada de totes les obres a la disposició del públic, redactada ja en espanyol, anglés i francés, antecedent d'aquest catàleg imprés, tot això preparat amb molt d'afecte per a aquesta visita inaugural.
En l'actualitat, el Museu Municipal Marià Benlliure exhibeix una selecció de 128 obres de les 332 amb què compta, sent hui dia, l'únic museu nacional dedicat a aquest escultor i l'Ajuntament, amb el suport de la Federació de Confraries i Germanors de Setmana Santa, ha iniciat els tràmits per a concedir-li el títol de Fill Adoptiu de la Vila, com a part de les activitats que es desenvoluparen al llarg del 2022, Any Benlliure.