elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

La creació jove reflexiona sobre el seu ‘jo virtual’ i l’era digital en el projecte Cultura Online del Consorci de Museus

La creació jove reflexiona sobre el seu ‘jo virtual’ i l’era digital en el projecte Cultura Online del Consorci de Museus
  • Cultura Online reuneix els projectes seleccionats en la convocatòria #CMCVaCasa del Consorci de Museus

El programa Cultura Online del Consorci de Museus analitza aquesta setmana la construcció del ‘jo virtual’ a través de la creació jove. Aquestes obres es mostren com a retrats d’un món en línia, de la mutació antropològica de la societat. Relats de personatges aïllats que comparteixen l’addicció a la connectivitat. Llavors que expandeixen vida artificial en una pantalla com a metàfora de la comunicació en línia. Realitat augmentada que fa visible l’invisible. Es presenten peces d’art digital i interactiu que utilitzen la xarxa com a plataforma experimental per a la difusió de l’art contemporani.

La creadora, Eva Rausell, presenta ‘Desinstalada’, un treball audiovisual que explora els límits entre el ‘jo virtual’ i la pròpia identitat. La relació que s’estableix amb els telèfons mòbils i els perfils de xarxes socials obrin les portes a una nova dimensió vital: la vida virtual. En aquesta es desenvolupen nous conceptes i maneres de relacionar-se que estan intrínsecament lligats amb les qüestions que planteja la vida real. Però cada vegada els límits entre l’‘online’ i l’‘offline’ són més difusos. Fins al punt que caldria preguntar-se si hi ha un ‘online’ i un ‘offline’, o si ja ambdós formen part del mateix.

Prenent com a base materials heterogenis, l’artista, Griselda Gruni, en la seua obra ‘Ensayo para un encuentro raro’ posa de manifest una polifonia de relats que es presenten com un ‘work in progress’. Recorrent a estratègies metalingüístiques, els personatges, aïllats de diferents maneres, comparteixen una cosa: l’addicció a la connectivitat en línia. Es tracta de dues històries paral·leles que plantegen la mutació antropològica que pateix la societat a causa de la comunicació digital.

‘Atlas elíptico’, del creador alacantí Ángel Masip, és un projecte d’investigació artística col·laboratiu que s’inspira en la idea d’atles entés com un conjunt de cartes en l’espai, un entorn que ara traça línies i punts cap a altres relats. Aquest mapa es genera a partir d’una instal·lació artística formada per un compendi d’elements que s’arrepleguen i atresoren amb l’objectiu de configurar una nova idea de paisatge. L’objectiu serà configurar una peça híbrida fruit de dues realitats interconnectades, d’una banda la física i de l’altra la del seu contingut col·laboratiu i virtual.

La Galeria Punto presenta el projecte ‘Hellow Sad World’ d’Abel Iglesias, creat durant el confinament, la passada primavera. Abel Iglesias planteja un filtre de realitat augmentada dins de la plataforma social Instagram. Per mitjà de la proposta es convida l’espectador a participar-hi des de casa i incorporar una sèrie d’obres creades específicament per a aquesta plataforma, en tres dimensions i que puga ser integrada en l’àmbit en què està obligat a romandre, pel risc d’una sociabilització natural que eleve el contagi i la malaltia.

‘No(Dos)3 Calling’, de Cristina Ghetti i Elia Torrecilla, és una peça realitzada i concebuda per a ser vista en línia que presenta el grup No(Dos)3 i ofereix la possibilitat de recórrer els seus treballs de manera lúdica i interactiva. Sorgeix arran d’una invitació de la comissària Sofía Caetano, directora de l’espai The Spectacularhouse. Es tracta d’una peça digital amb forta presència del sonor, en què les interaccions de l’usuari, les experiències de desplaçaments, enllaços, vídeos, fotos i recorreguts múltiples permeten visualitzar la seua obra d’una manera diferent i creativa.

Amb una intensa activitat en el món de l’art digital, Rubén Tortosa presenta en Cultura Online ‘Expanding Life’, una proposta d’expansió de vida artificial en l’espai bidimensional de la pantalla i una metàfora de la comunicació en línia. El sistema (programari), estableix aleatòriament una sèrie de nodes ‘llavors’, amb una estructura rudimentària, en l’espai/pantalla de qualsevol dispositiu. Representats per minúsculs punts, el seu gènere es distingeix perquè un és una línia de punts negres i l’altre una línia de dos punts rojos. Ambdós es van unint de manera aleatòria en una mena de selecció natural. Aquesta espècie de vida artificial va creixent i multiplicant-se, i va creant una xarxa i s’articula un hipotètic espai de la comunicació que s’assembla a la comunicació i acció en Internet.

‘Gúguel Trends Magazine’ és una plataforma experimental digital amb què Azucena Abril i Josep Lozano exploren l’espai entre Internet, l’art i la societat, en un temps en què Internet és el principal proveïdor de saber, en què els ‘social media’ condicionen el comportament, les relacions i, sobretot, la manera de veure i de fer veure als altres. Aquest espai digital reuneix diverses històries sobre la societat digital, un espai que funciona com a punt de trobada entre curioses i investigadores.

Cultura Online

Cultura Online reuneix els 100 projectes seleccionats en la convocatòria #CMCVaCasa del Consorci de Museus amb l’objectiu de donar suport al sector de les arts visuals i fer front als efectes de paralització d’activitat cultural per la COVID-19.

Els projectes es poden gaudir per mitjà de la plataforma https://culturaonline.consorcimuseus.gva.es, l’Instagram culturaonline_cmcv o visitant l’exposició del CCCC i interactuant amb les peces a través del dispositiu de cultura segura SCR (Safe Culture Revolution).

Pujar