elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

El Consorci de Museus presenta a Pamplona l’exposició ‘Duerma en ti … Maternidades robadas en España (1939-1999)’

El Consorci de Museus presenta a Pamplona l’exposició ‘Duerma en ti … Maternidades robadas en España (1939-1999)’
  • Una exposició fotogràfica que és fruit de la investigació d’Aránzazu Borrachero i Pedro Lange-Churión

  • Produïda pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, l’exposició es pot visitar al Planetari de Pamplona fins al 5 de gener de 2023

MÉS FOTOS
El Consorci de Museus presenta a Pamplona l’exposició ‘Duerma en ti … Maternidades robadas en España (1939-1999)’ - (foto 2)

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana presenta l’exposició ‘Duerma en ti… Maternidades robadas en España (1939-1999)’, una mostra fotogràfica que aborda la història d’una vintena de casos de xiquets robats i que és el resultat del projecte d’investigació d’Aránzazu Borrachero Mendívil i Pedro Lange-Churión.

Es tracta d’un projecte expositiu produït pel Consorci de Museus en 2019, que després del seu pas pel Centre del Carme de València i pel Museu Nacional d’Antropologia a Madrid, ara arriba al Planetari de Pamplona de la mà de l’Instituto Navarro de la Memoria i estarà obert al públic al Planetari de Pamplona fins al pròxim 5 de gener de 2023.

Durant el desenvolupament del projecte, Aránzazu Borrachero Mendívil i Pedro Lange-Churión van treballar amb diverses associacions de víctimes, per a deixar un llegat que permeta avançar en aquesta difícil recerca. Un treball realitzat a través de la Universitat de San Francisco (Califòrnia) i de la City University of New York (CUNY), que es mostra ara en forma de publicació i exposició fotogràfica.

“L’exposició ens invita a reflexionar sobre una dimensió del nostre passat traumàtic, les conseqüències del qual arriben fins al present en les vides amargament condicionades de moltes dones. I també sobre la impunitat que, a hores d’ara, es manté, ja que xiquets i xiquetes que van ser robats continuen hui desapareguts i sense dret a saber qui són realment. Hi ha un deute amb elles que no podem obviar”, indica la consellera de Relacions Ciutadanes del Govern Obert de Navarra, Ana Ollo Hualde.

“L’art i la cultura tenen la capacitat d’oferir una visió diferent de la realitat que ens envolta, de vegades fins i tot projectant llum sobre fets profundament dolorosos. Aquesta exposició és clau per a comprendre la duresa d’una situació que, prolongada en el temps, va afectar moltes famílies. Serveix, a més, com a homenatge a les víctimes, al mateix temps que invita totes les persones que la visiten a reflexionar sobre els fets, les seues conseqüències i el desemparament de les famílies davant del silenci de l’Estat. La col·laboració amb l’Instituto Navarro de la Memòria permet ampliar l’abast de la investigació i del treball artístic i d’arxiu que sustenten aquesta mostra que ara arriba a Navarra, després de mostrar-se al públic a València i Madrid”, assenyala el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont.

La història de vint bebés robats

Entre 1939 i la dècada dels 90, un nombre ingent de bebés acabats de nàixer van desaparéixer de les presons de dones, de les maternitats i dels hospitals públics i privats d’Espanya. ‘Duerma en ti’ –títol inspirat en el poema ‘La madre triste’, de Gabriela Mestral– presenta vint casos de víctimes d’aquestes desaparicions a través de fotografies, testimoniatges i documents. El projecte, resultat de la col·laboració entre Lange-Churión, Borrachero Mendívil i diversos col·lectius de víctimes, invita el visitant a buscar respostes a aquest crim.

Els seus testimoniatges dibuixen incessants recerques que xoquen una vegada i una altra amb arxius tancats, dades manipulades i la renúncia dels jutges que s’han d’investigar. La narració personal de cada cas va acompanyada de la documentació que les mateixes víctimes han compilat amb un enorme esforç econòmic i personal.

En les fotografies, preses per Lange-Churión, les persones retratades apareixen il·luminades segons les pautes del retrat barroc. Els subjectes resplendeixen amb llum pròpia sobre un fons negre i revelen la profunditat psicològica del barroc en la posa, en el gest i, sobretot, en la mirada.

Aquests elements estètics assumeixen un significat al·legòric. El fons fosc des d’on emergeixen les seues figures resplendents els aïlla i els afirma simultàniament. Així és la seua recerca: a pesar de la foscor a la qual els releguen la societat i l’Estat, les víctimes d’aquest crim –mares, pares, fills, germanes– resplendeixen en la seua reclamació de justícia.

L’exposició estarà oberta al públic al Planetari de Pamplona fins al pròxim 5 de gener de 2023.

Pujar