elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Barrera destaca la “plena col·laboració del Consorci de Museus i l’IVCR+i per a restaurar els confessionaris de l’antic convent del Carme”

Barrera destaca la “plena col·laboració del Consorci de Museus i l’IVCR+i per a restaurar els confessionaris de l’antic convent del Carme”
  • El vicepresident primer ha visitat el claustre gòtic del Centre del Carme per a conéixer la marxa dels treballs de restauració

MÉS FOTOS
Barrera destaca la “plena col·laboració del Consorci de Museus i l’IVCR+i per a restaurar els confessionaris de l’antic convent del Carme” - (foto 2)

El vicepresident primer i conseller de Cultura i Esport, Vicente Barrera, ha destacat la “plena col·laboració que hi ha entre el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) i l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i), ambdós organismes dependents de la Vicepresidència, per a eliminar les conseqüències dels actes vandàlics patits en les seues parets interiors, que estan datats entre 2018 i 2023, i retornar-los al seu estat original”.

Barrera ha fet estes declaracions durant la seua visita al claustre gòtic de l’antic convent del Carme de València, actual seu del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), per a comprovar la marxa dels treballs de restauració dels tres confessionaris que estan sent realitzats pels tècnics de l’IVCR+i.

En la visita ha estat acompanyat per la directora general de Patrimoni Cultural, Pilar Tébar; el director-gerent del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), Nicolás Bugeda i la directora de l’IVCR+i, Gemma Contreras.

Estos confessionaris es troben al claustre gòtic i pertanyen a l’estructura original de l’edifici construït entre els segles XIV i XV, que va ser declarat com a monument historicoartístic nacional i bé d’interés cultural des de 1983, la qual cosa indica el valor històric i artístic de l’edifici i de tots els seus elements.

Els confessionaris van ser restaurats durant la intervenció integral de l’edifici en la primera fase de rehabilitació d’este conjunt monàstic culminada l’any 2000. L’acció va consistir a estucar amb morter de calç les zones deteriorades, respectant les inscripcions del segle XVII, fetes en grafit i amb lletra redona, i que corresponen a l’ús d’estos espais pels frares carmelites calçats que habitaven el convent.

No obstant això, en les seues parets interiors s’han produït multitud d’agressions vandàliques en forma de pintades i grafitis incisos, en les quals s’arriba a comptabilitzar més de 100 inscripcions només en un dels tres espais.

Les inscripcions recents estan datades entre els anys 2018 i 2023. Es tracta d’inicials o firmes, símbols, missatges protesta, etc., sense altra pretensió que deixar constància de la presència de les persones que les van produir en eixe moment.

Estan realitzades amb pintura de diferent naturalesa (Tipp-ex, pintallavis, retoladors, llapis de més o menys duresa) o per incisions fetes amb instruments punxants de més o menys profunditat i grossària, sobre els enlluïts de calç i arena, que presenten una baixa duresa. La seua situació envaïx no solament l’enlluït dels paraments, sinó també les antigues inscripcions de l’edifici.

Treballs de neteja i restauració

Els treballs de restauració que s’estan fent actualment per part de l’IVCR+i s’estan duent a terme seguint els criteris contemporanis de conservació de patrimoni i permetran eliminar estes agressions, i retornaran els confessionaris al seu estat de restauració previ, incloses les inscripcions del segle XVII.

Prèviament, s’ha dut a terme un treball de documentació i investigació científica per part del laboratori d’estudis físics de l’IVCR+i (com l’espectrometria RAMAN, per a identificar el tipus de suport i la naturalesa dels grafitis, i de l’escanejat i modelatge 3D de l’interior dels tres confessionaris), i s’ha realitzat l’estudi i registre de tota la superfície, en el qual s’ha pogut identificar i diferenciar les inscripcions amb detall.

Per a la neteja d’estes inscripcions s’estan utilitzant mètodes tant en sec com en humit, ja que les pintures són de diferent composició (acríliques, viníliques, orgàniques, grafit, tinta…). Quant als grafitis incisos, cada un està sent estucat amb fins morters de calç i arena, que anivellaran la superfície i els faran desaparéixer.

Una vegada finalitzada la intervenció, es farà de nou un escanejat i modelatge en tres dimensions, perquè quede registre digital en 3D abans i després de la intervenció.

Pujar