El Centre del Carme celebrarà el Dia Internacional dels Museus amb un concert sorpresa a la sala Ferreres
El centre de cultura contemporània inaugura la seua primera exposició de forma virtual, ‘Accions quotidianes’ de Maribel Domènech, amb una sala desenvolupada en 3D
El concert, fusió de música tradicional i contemporània, es podrà seguir per les xarxes socials dilluns que ve 18 de maig i servirà per a celebrar la imminent reobertura del Centre del Carme
El Centre del Carme Cultura Contemporània celebrarà el Dia Internacional dels Museus, el pròxim 18 de maig, amb una actuació sorpresa a la sala Ferreres, on hui s’ha inaugurat virtualment la mostra de Maribel Domènech ‘Accions quotidianes’.
El concert, que es podrà seguir des de les 11 hores per les xarxes socials del Centre del Carme, recorrerà les sales Ferreres-Goerlich a través de la música i la dansa, una construcció a partir de la relació entre l’espai, la música, l’arquitectura i les obres d’art en relació amb el cos.
Segons el director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont, “celebrem el Dia Internacional dels Museus amb la idea de recordar la necessitat de l’art i la cultura per al desenvolupament de la nostra societat. Des del tancament dels centres culturals, el Centre del Carme s’ha encarregat de portar l’acció cultural a les cases per mitjà del nostre programa en línia ‘#CCCCenCasa’. En el marc del Dia dels Museus intensifiquem la nostra oferta virtual amb l’obertura de l’exposició de Maribel Domènech de forma virtual i dilluns que ve amb una actuació sorpresa inspirada en la seua obra. Accions que s’uneixen al cicle de comèdia espanyola ‘Confi(n)ats a la comèdia’ que oferim des del passat cap de setmana, i que finalitza aquest diumenge”.
Des de hui l’exposició de Maribel Domènech ja pot visitar-se a través d’una visita virtual guiada per l’artista valenciana, per la comissària de la mostra, Rocío de la Villa, i pel director del Centre del Carme, José Luis Pérez Pont.
Emmarcada dins de la convocatòria ‘Trajectòries’ del Consorci de Museus, ‘Accions quotidianes’ repassa 35 anys de l’art compromés i feminista de Maribel Domènech, per mitjà d’escultures, instal·lacions, fotografies, vídeos i projectes col·laboratius.
El recorregut, estructurat a través de dotze estances, té una tretzena sala construïda exclusivament de manera virtual, a la qual s’accedeix a través de l’obra ‘Reina 135’ (2005). L’obra és una xicoteta caseta de llum desenvolupada en 3D que ofereix l’oportunitat de gaudir d’un contingut addicional a la mostra, amb obres que no estan físicament a la sala.
Pérez Pont ha explicat que “el Centre del Carme és un centre d’experimentació i d’innovació artística, un laboratori de creació en què continuem explorant noves formes d’aproximació entre l’art i els públics, i aquesta exposició n’és una mostra”.
El treball de Maribel Domènech gira entorn de la reflexió de la vida quotidiana: en què s’entrecreuen l’íntim i el social en narracions visuals, emocionals i performatives, que expressen el compromís amb l’experiència viscuda i reclamen la participació dels seus destinataris.
Aquesta exposició mostra la seua escultura en ferro en la dècada dels huitanta, quan el seu objectiu és ja narrar la vida quotidiana. Comprén la seua etapa postminimal, en què predominen peces d’alumini i ambients lumínics amb què explora una narrativa emocional lligada a l’habitar. Espais des dels quals projecta les primeres instal·lacions i peces translúcides toves dirigides a mostrar experiències de vulnerabilitat, que deriven en la creació d’indumentàries interactives amb evident perspectiva de gènere.
Des de mitjans dels noranta, Maribel Domènech utilitza cables elèctrics conductors de comunicació per a crear figures i paraules d’apoderament que expliciten la seua posició feminista, en instal·lacions contra la violència de gènere i de resistència davant dels embats de la vida. L’eix longitudinal de l’exposició està protagonitzat per peces de ressonància autobiogràfica que subratllen la reflexió sobre el transcurs vital i el compromís arrelat en l’experiència, emfatitzant la coherència de tota la seua trajectòria inscrita en la reflexió sobre la vida quotidiana.
Aquesta visita virtual ofereix una mostra del treball de Maribel Domènech però no substitueix la visita presencial. L’exposició s’inaugurarà quan les autoritats sanitàries permeten la celebració d’actes culturals, serà llavors quan els públics podran experimentar amb les obres de l’artista valenciana, especialment quan una part important del seu treball busca la interacció amb el públic. El recorregut virtual seguirà viu i incorporarà els comentaris sobre algunes obres encara per explorar.
Reobertura del Centre del Carme
Si les autoritats sanitàries ho permeten, el Centre del Carme reobrirà les seues portes dilluns que ve, amb la mateixa programació expositiva amb què va tancar, ja que acabava d’inaugurar temporada. Les exposicions són ‘(Escif). Qué pasa con los insectos después de la guerra’; ‘Viatge a Corfú. Carlos Pérez. L’home-museu’; ‘Between debris and things’; ‘Art al Quadrat. De coros, danzas y desmemoria’; ‘Falles experimentals. Història d’una dissidència’, i les instal·lacions dels claustres gòtic ‘Efluenow’ de Raquel Rodrigo i renaixentista ‘Les jouets voyeurs’ de Milimbo.