Les interfícies de veu, la intel·ligència artificial i els nous segments turístics protagonistes del hackató 'Hackeja la teua destinació'
El passat cap de setmana, Torrevella va acollir la segona edició del hackató dâinnovació turÃstica «Hackeja la teua destinació». Organitzat per la Seu de la Universitat dâAlacant a Torrevella, amb el suport de les regidories de Turisme i Joventut del municipi i la col·laboració de lâInvat·tur, mig centenar de participants dividits en dotze equips van treballar durant més de trenta hores ininterrompudes per a dissenyar solucions tecnològiques als desafiaments proposats per les empreses i institucions col·laboradores, en lâà mbit de les destinacions turÃstiques intel·ligents. Les interfÃcies de veu, la intel·ligència artificial aplicada al turisme i els models de negoci per a nous perfils de turistes van ser els protagonistes dâaquesta edició, les categories principals de la qual es van dividir en dos grans grups: desenvolupament dâaplicacions i ciència de dades i intel·ligència artificial.
En la primera categoria, els equips guardonats van estar integrats, en la seua majoria o totalitat, per dones (estudiants dâEnginyeria Informà tica, Enginyeria Multimèdia, Arquitectura i Turisme). El primer premi de la categoria de desenvolupament dâaplicacions va ser per a WeeLink amb lâapp Echostory, que fa ús de dispositius dâà udio intel·ligents. Amazon aposta per deixar arrere lâera de les pantalles amb Alexa i aconseguir que la veu siga la nova interfÃcie. A partir dâaquesta premissa, lâequip ha recollit el repte dâun dels mentors (T Grup Immobiliari) per a dissenyar una aplicació que interactue amb la veu. Dâaquesta manera, Echostory permet parlar amb diferents recursos turÃstics de la destinació i premiar el turista mitjançant un model de gamificació. El segon premi va ser per a lâequip ¿Y ahora què?, que van desenvolupar Taskscape, una aplicació que pretén reunir en una mateixa app tots els artistes i artesans que exerceixen la seua activitat dià riament en un municipi, i permetre crear un nou recurs turÃstic cultural perquè la destinació es puga oferir a un públic especialitzat. Lâartesania salinera (singular de Torrevella) va ser el cas dâestudi presentat per les integrants dâaquest equip. Els premis van ser lliurats per la regidora de Turisme Fany Serrano i el regidor de Joventut VÃctor Ferrández, que van encoratjar de manera vehement la implementació de les dues aplicacions a Torrevella. En la categoria ciència de dades i intel·ligència artificial van ser dos els equips que van obtenir el primer premi Dinapsis proposat per AGAMED (Hidraqua). BCN Team i Crossfire van acceptar el repte de desenvolupar un quadre de comandament predictiu del consum dâaigua a Torrevella, i ha sigut tan mÃnima la diferència entre tots dos equips, que el jurat va decidir compartir el reconeixement. El segon premi lliurat pel Santo Comunicación, va ser per a Los Espartanos, amb Just Visit una app que aposta per un assistent turÃstic utilitzant tècniques de deep learning (intel·ligència artificial avançada) fusionat amb tècniques de reconeixement dâimatges de la destinació. Grà cies a lâapp qualsevol turista pot fer una fotografia a un recurs turÃstic i accedir a les seues dades, aixà com informació dels serveis pròxims (restaurants, cafeteries, comerç, etc.). Les dues categories van comptar amb premis de 800 i 400 euros per al primer i segon premi, respectivament. Lâúltim dels premis, amb dotació econòmica i la possibilitat dâimplementar lâapp en el marc del territori autonòmic, va ser lliurat per Invat·tur, valorat en 600 euros, per als membres de lâassociació dâalumnes Multi Tec amb el projecte «¡CuidaMe!», un projecte que aposta per un segment turÃstic creixent, els denominats pet-friendly. Lâaplicació connecta amos de mascota i cuidadors en la mateixa destinació, cosa que genera confiança i deixa al turista la llibertat de viatjar amb la seua mascota sabent que pot visitar llocs on no es permeten animals.
«Per a la realització dâaquest hackató, la presència de mentors ha sigut fonamental i més encara grà cies a la motivació extra que donen aportant premis en espècies que complementen els econòmics», tal com afirma José Norberto Mazón, coordinador acadèmic de la Seu Università ria de Torrevella. Dâaquesta manera, el Premi SolidQ va ser per a lâequip Umbrella Tour; el premi LynxView per a Take a Break; el premi Nouss Inteligence va recaure també en lâequip Weelink i el premi Elecgy es va compartir entre els equips Overcats i Take a Break. També va haver-hi mentors de lâempresa HOPU, de lâassociació local Projecte Mastral, aixà com de la Universitat dâAlacant (tant de lâEscola Politècnica com de lâInstitut dâInvestigacions TurÃstiques). Enguany, grà cies a la col·laboració dâAgamed, els participants i mentors van poder gaudir dâuna zona chill out amb degustació de Muspell, una hidromel creada per alumnes de la Universitat dâAlacant i lâactuació dâun DJ. Aquesta segona edició va comptar amb participants de diferents punts de les comarques dâAlacant, de Murcia, Castella-la Manxa i Catalunya. Aixà mateix, es va superar un dels reptes més importants que era diversificar els perfils dels participants amb la finalitat dâaconseguir projectes de més transversalitat que atraguen tant alumnes dâinformà tica com de turisme, arquitectura, multimèdia, enginyeria, etc.
Â