elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

Per la pau: explosió d’art urbà en el CCCC per a plantar cara a l’emergència climàtica

Per la pau: explosió d’art urbà en el CCCC per a plantar cara a l’emergència climàtica
  • Igual que Hèrcules en el seu moment, el públic es plantejarà les dotze proves que la humanitat ha de superar per a sanar el planeta mitjançant les intervencions de catorze artistes urbans en ‘Emergency on Planet Earth’

  • Onur, Xelon, Lidia Cao, Doa Oa, Nayra López, Reskate, Spencer Tunick, Vinz Feel Free, Barbiturikills, Will Coles, Biancoshock, Marina Capdevila, Deih i Li-Hill s’uneixen en aquesta gran intervenció coral a la Sala Ferreres-Goerlich

MÉS FOTOS
Per la pau: explosió d’art urbà en el CCCC per a plantar cara a l’emergència climàtica - (foto 2)

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), a través del Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC), consolida la seua resposta a l’emergència climàtica a través d’una gran exposició creada in situ amb la intervenció específica per al lloc de catorze artistes urbans a la sala Ferreres-Goerlich. ‘Emergency on Planet Earth’ trasllada al públic els principals problemes mediambientals que cada dia destrueixen el planeta Terra apostant per l’art urbà com a motor de canvi, amb Vinz Feel Free i José Luis Pérez Pont com a comissaris.

Es tracta d’una de les propostes més ambicioses del Centre del Carme per a la seua programació expositiva de 2022. Una intervenció única en la qual s’aposta per obra efímera creada en la mateixa sala per a conscienciar sobre els dotze problemes mediambientals més importants. A través de la visió de catorze artistes urbans internacionals, que han arribat de tres continents, es desenvolupa una experiència immersiva única a la Sala Ferreres-Goerlich.

La consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha valorat el “compromís del Centre del Carme amb la conscienciació sobre el canvi climàtic i les iniciatives dirigides a ampliar els espais de reflexió i debat per a posar en relleu la situació de l’emergència climàtica”. “Acostar l’impacte i les amenaces sobre l’ecosistema i les condicions de vida funcionen com a vectors de transformació i ressorts que afavoreixen la participació individual i col·lectiva en la lluita contra el canvi climàtic”, ha subratllat.

Per la seua banda, Pérez Pont, director del Consorci de Museus i del CCCC, ha iniciat la seua intervenció amb una crida a la pau, “perquè la guerra només és un signe d’involució humana, que representa el fracàs de la intel·ligència i la fi de la concòrdia. No hi ha res menys ecològic que la guerra”. Com a un dels comissaris de l’exposició ha explicat que “un dels millors aliats del canvi climàtic és el negacionisme, però negar el problema no és la solució”.

En aquest sentit, ha assenyalat que “l’art és una de les formes ancestrals de comunicació de l’ésser humà, per això hi recorrem amb l’objectiu d’aconseguir que cada persona, a través d’aquesta experiència única, es comprometa a actuar, perquè només podrem canviar el nostre present i el nostre futur amb una resposta conjunta entre ciutadania, administracions i teixit econòmic”.

Dotze proves per a sanar el planeta

El planeta Terra està sent atacat per l’acció de l’ésser humà des de múltiples fronts i, com a conseqüència, el medi ambient es troba en perill per diverses amenaces que afecten no només els ecosistemes, sinó tota la humanitat.

Igual que Hèrcules en el seu moment, el públic es plantejarà les dotze proves que la humanitat ha de superar per a sanar el planeta a través del treball de catorze artistes urbans, amb intervencions efímeres creades expressament per a aquesta gran exposició, esdevinguda una experiència immersiva a través de les obres d’Onur, Xelon, Lidia Cao, Doa Oa, Nayra López, Reskate, Spencer Tunick i el mateix Vinz, Barbiturikills, Will Coles, Biancoshock, Marina Capdevila, Deih i Li-Hill.

‘Emergency on Planet Earth’ porta fins a les parets, i fins i tot els lavabos, de la sala més emblemàtica del CCCC la desforestació, que comporta la desaparició de boscos; la superpoblació, que es tradueix en el creixement de l’espècie humana per damunt dels límits sostenibles del seu hàbitat; l’ús elevat de combustibles fòssils i d’energia; les deixalles marines, que provoquen la mort d’animals i perjudiquen l’alimentació humana, i la contaminació, que, malgrat ser una problemàtica coneguda, creix per la falta de compromís.

Completen la llista de reptes la pèrdua de biodiversitat, a la qual s’ha arribat pel benefici que segueix el capitalisme; el canvi climàtic, que posa en perill la vida a la Terra; l’escalfament global, que provoca el desgel i incendis forestals en tot el planeta; la degradació del sòl provocada per abocaments tòxics, pesticides i químics; la nefasta gestió de l’aigua i la toxicitat que produeix en entorns urbans; la ingent quantitat de residus i la mala gestió que se’n fa, condicionada per l’alimentació, i l’impacte de la deixalla espacial.

Catorze artistes internacionals s’uneixen per a ajudar el planeta

“‘Emergency on Planet Earth’ no només és una experiència única per la seua potència visual per a traslladar el missatge a la ciutadania sobre l’emergència climàtica, també ens brinda l’oportunitat de gaudir a València d’un projecte de producció pròpia amb art urbà internacional, amb dotze intervencions de grans dimensions que durant sis mesos activaran sensibilitats des del CCCC”, destaca Pérez Pont.

Vinz Feel Free, un dels comissaris, en valora la potència que té. “Hem treballat durant dos anys en aquesta exposició única i magnífica en la qual comptem amb catorze artistes de tres continents, amb una presència equilibrada d’homes i dones. Tots i totes han treballat prèviament en aquest discurs i això ens permet oferir una visió internacional de l’emergència climàtica. Estem més que contents del que suposa ‘Emergency on Planet Earth’ després de veure el resultat de tant de treball”, assegura.

La jove artista gallega especialitzada en il·lustració mural, Lidia Cao, junt amb l’artista urbà valencià Alejandro Maiques, Xelon, són els encarregats d’obrir la mostra amb la contaminació. Un problema mediambiental clau a què segueix l’escalfament global a través d’un paisatge de muntanyes que es fon amb la signatura d’Onur Dinc, d’origen turc. La deixalla espacial de Deih, el valencià David Maiques, condueix al públic a través de la seua intervenció, en la nau central de la sala, a la resta de causes de l’emergència climàtica que alberguen les diverses sales de Ferreres-Goerlich.

Un altre d’aquests problemes és la desforestació, que acosta l’artista gallega multidisciplinària Doa Oa amb pintura mural i una instal·lació sobre la greu destrucció de boscos; la superpoblació que satura el planeta, guiada per l’artista, il·lustradora i muralista catalana Marina Capdevila, i la pèrdua de biodiversitat impulsada pels humans, amb la proposta de la valenciana Bárbara Sebastián, Barbiturikills, que aposta per la perspectiva feminista i ecològica en els seus murals, i Will Coles, artista anglés conegut pel seu art urbà desafiador.

Nayra López, artista valenciana que es dedica especialment a l’oli sobre tela i a la pintura mural, és l’encarregada de traslladar al públic l’impacte dels residus marins a través una proposta instal·lativa que gira entorn d’una gran tonyina, així com la degradació del sòl amb un hort radioactiu; totes dues propostes junt amb Vinz Feel Free. Aquest últim, un dels comissaris de la mostra i un dels artistes urbans més coneguts de València, plasma l’escassetat de l’aigua junt amb el controvertit fotògraf estatunidenc Spencer Tunick.

També com a equip, hi treballa Reskate, format per María López Rodríguez i Javier de Riba, dissenyadors gràfics i il·lustradors, que mostren l’impacte de l’energia i els combustibles fòssils a la Terra. A aquest problema se suma la greu generació de residus en tot el món i l’impacte que té en l’alimentació, que s’encarrega de visibilitzar Fra Biancoshock, artista italià de grafit, intervencions artístiques urbanes i art urbà de Milà. I com no, el canvi climàtic, en aquest cas sota el projecte d’Aaron Li-Hill, artista visual de Toronto que destaca per l’ús que fa de materials poc convencionals.

D’aquesta manera, joves artistes internacionals ofereixen als valencians i les valencianes un acostament important a l’emergència climàtica a través d’una experiència única i immersiva que trasllada un missatge clar i concís: la societat s’ha d’unir per a reivindicar la protecció i la recuperació de la naturalesa.

Solucions a l’abast de la ciutadania

Tal com assenyala Vinz Feel Free, “aquests dotze reptes que aborda ‘Emergency on Planet Earth’ es plantegen no tant des de l’impacte que tenen sobre el planeta, sinó des de la manera en què podem actuar com a societat”. “El missatge és clar: és a la nostra mà construir o destruir el planeta”, subratlla.

En aquest sentit, la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, a través de la Direcció General del Canvi Climàtic, acosta les solucions a cada un dels dotze problemes a la sala Goerlich II. En aquesta sala, el públic, després d’aquesta experiència immersiva en cada una de les sales que conformen la intervenció, pot conéixer com revertir-los per mitjà de 17 solucions concretes, articulades entorn de l’economia, la societat i la biosfera.

Un espai didàctic preparat per experts i expertes en la matèria del Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana, que materialitza Señor Marmota a gran escala, amb la gràfica de l’artista urbà Xelon i audiovisuals que contribueixen a la sensibilització que segueix aquesta gran aposta del Centre del Carme i de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: sanar el planeta.

‘Emergency on Planet Earth’ és una producció del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana que compta amb la col·laboració de la Direcció General del Canvi Climàtic de la Generalitat Valenciana, Sabotage Gallery, Pinturas José Antonio García, Montana Colors MTN, la Societat d’Agricultors de la Vega de València (SAV) i el restaurant vegetarià La Lluna. Es podrà visitar fins a setembre a la sala Ferreres-Goerlich.

Pujar