elperiodic.com
SELECCIONA IDIOMA
Castellano

L'universalisme constructiu i el madisme dels artistes uruguaians Febles Ceriani i Diego Alexandre Asi arriben a la Casa de la Cultura

L'universalisme constructiu i el madisme dels artistes uruguaians Febles Ceriani i Diego Alexandre Asi arriben a la Casa de la Cultura
    MÉS FOTOS
    L'universalisme constructiu i el madisme dels artistes uruguaians Febles Ceriani i Diego Alexandre Asi arriben a la Casa de la Cultura - (foto 2)

    La nova exposició de la Casa de la Cultura de Dénia, la qual s’inaugurarà el dijous 2 de febrer, té un denominador comú: l’Uruguai. Com podrem veure a l’exposició ‘Arte Uruguayo’, més enllà de la seua procedència i que són veïns de la Marina Alta, Febles Ceriani i Diego Alexandre Asi no tenen res a veure en els seus estils artístics.

    Per una banda, Ceriani treballa l’universalisme constructiu, un corrent artístic que enllaça a l’humà amb la naturalesa. Aquesta unió amb el cosmos vol reconstruir una relació existent a les civilitzacions arcaiques. El llenguatge propi d’aquest corrent són les línies, les figures geomètriques, la proporció àuria i els símbols de totes les èpoques i civilitzacions, un idioma plàstic que té la vocació de ser universal, és a dir, comprensible, familiar i assimilable per tots els espectadors.

    Febles Ceriani, artista a cavall entre Alfás del Pi i Maldonaedo (Uruguai), va nàixer a Tala (Uruguai) en 1974. Va demostrar el seu interés pel món de l’art des de molt menut. Diplomat en Dibuix Publicitari i Artístic, va ingressar al taller El Molino de l’artista Alceu Ribeiro per a ser dirigit pel mestre Manuel Raúl Deliotti. Actualment, té el seu estudi –Taller Poco Sitio- a Maldonado. L'obra de Febles es manifesta impregnada de l’ètica de l'escola torresgarciana del pintor uruguaià Joaquín Torres García, amb geometria expressada en poesia a través del to, del color i l'estructura utilitzada. Durant la seua carrera realitza mostres individuals i col·lectives a l'Uruguai, l'Argentina, el Brasil, Espanya i els Estats Units, i les seues obres es troben en col·leccions privades en diversos països.

    Per altra banda, la proposta d’Asi treballa el madisme, una proposta que trenca l’espai físic del marc per jugar amb les formes i la relació entre pla i volum. Aquest corrent es defineix com una burla a les imposicions artístiques des de la deformació i l’experimentació.

    Diego Alexandre Asi va nàixer a Montevideo (l'Uruguai) el 27 de novembre de 1971. La seua passió pel dibuix es va manifestar des de xicotet, sent una cosa natural en ell. Des de 1987 a 1989, va dur a terme estudis d'Arts Gràfiques a l’Escola Pedro Figari de la Universitat del Treball de l'Uruguai (O.T.U.).

    Des d’aquell moment ha realitzat infinitat de treballs de Disseny Gràfic, el qual va ser detonant del seu posterior interès per les Arts Plàstiques. Va ingressar en el taller de l'artista plàstic José Luis Lacoste, on va aprendre diversitat de tècniques que el van ajudar a executar els seus projectes i buscar el seu rumb i estil. També va realitzar estudis de dibuix i pintura amb l'artista plàstica Ana Dolder.

    Des de l'any 2010 es dedica a les diferents expressions de l'art geomètric, especialment de l'art madí, prenent l'abstracció com un llenguatge, continuant així el llegat dels seus compatriotes Joaquín Torres García i Carmelo Arden Quin, que van conrear aquest camp artístic fa més de 70 anys.

    Des de 2019, s'integra dins del moviment astratura, nou estil geomètric originat a Nàpols (Itàlia). L'escriptor Daniel Fernández Corchs el va convidar a il·lustrar el llibre infantil Oski, un viatge per la Via Làctia, per a xiquets de 5 a 11 anys. On ens conta una història per detallar la ubicació de la Terra en el sistema solar i acostar-nos a l'art Madí. Les seues obres han sigut exposades a Portugal, el Perú, Veneçuela o Espanya, a més, han estat publicades en la prestigiosa revista Destino Arte.

    Les obres dels dos artistes es podran visitar des del 2 de febrer fins al 28 del mateix mes.

    Pujar