CULTURA I ESPECTACLES

Coneix a Jorge Roldán, el valencià de només 26 anys que aspira a dos premis Goya

ÁNGELA BOSCH - 11/02/2023

Està nominat per "Tadeo Jones 3. La tabla esmeralda”, candidata a Millor Pel·lícula d'Animació i “La Primavera”, candidata a Millor Curto

El valencià Jorge Roldán recentment graduat en animació i amb tan sols 26 anys està nominat a dos premis Goya per la seua participació en “Tadeo Jones 3. La tabla esmeralda”, candidata a Millor Pel·lícula d'Animació i “La Primavera”, candidata a Millor Curt. Malgrat la seua tala, però irreprotxable trajectòria, tot apunta al fet que serà un gran referent en el món de l'animació. Ara resideix al Canadà on treballa en el projecte “Tortugues Ninja: Caos Mutant” i es veu amb possibilitats per a aconseguir els dos Goya.

Has esmentat que no sempre vas tindre clar que t'anaves a dedicar al món audiovisual, quines altres professions t'atreien i per què finalment et vas decantar per l'animació?

Jo abans de decidir-me al cinema vaig estudiar videojocs, però em vaig decantar pel món del cinema per un tema artístic, ja que quan em formava sobre videojocs em vaig adonar que volia ser artista i enfocar-me en l'art, encara que fora en 3D, perquè veia els videojocs com una cosa més tècnica.

Amb tan sols 26 anys, què sents en haver format part de l'equip de “Tadeo Jones 3. La tabla esmeralda”, la pel·lícula espanyola més taquillera a nivell mundial del 2022 amb 20 milions de dòlars de recaptació i candidata a Millor Pel·lícula d'Animació en els Goya?

Sent molt orgull, perquè va ser el meu primer treball professional contractat i encara no havia acabat d'estudiar. Aquest projecte representa el talent, la dedicació i l'esforç.

Abans de participar en "Tadeo Jones 3. La tabla esmeralda”, sabies que aquesta pel·lícula anava a tindre la repercussió que ha tingut o t'ha sorprés?

Tadeo Jones és el tercer lliurament d'una saga en la qual les dos anteriors han estat al mateix nivell i han sigut de les més taquilleres d'Espanya. Per això, se sabia el nivell que anaven a marcar. No obstant això, jo sí que m'he sorprés perquè al meu entendre aquesta tercera part ha millorat en tots els aspectes, es veu més bonica i més completa.

A més, un altre dels curts en els quals has treballat "La Primavera” sempre torna també està nominada a Millor Curt d'Animació, què t'ha aportat aquest projecte?

“La Primavera” ve d'un món molt diferent de Tadeo, és una producció molt xicoteta, independent, que sorgeix del cap de la directora i compte una història seua. A més, la duem a terme un grup d'estudiant, algun professor i és una mica més pròxim i familiar en el qual vaig aprendre molt.

En què es basava la teua labor en cadascun dels projectes?

Mentre que en “La Primavera” m'encarregava de fer representacions en 3D i representava els fons per a facilitar les perspectives i ajudar a altres departaments, en Tadeo Jones és més complicat perquè estava en un punt després d'animació, ja que quan ja s'havia acabat l'animació de la pel·lícula abans que s'il·luminara, en el meu departament ens asseguràvem que tot el que s'havia fet en el film fins a aqueix moment estava correcte i aconseguia la qualitat que el director esperada.

Veus tots dos treballs amb possibilitats de guanyar un Goya?

Sí, sobretot amb Tadeo perquè crec que és un fort candidat per a guanyar. També “La Primavera” és un curt preciós i super emotiu que només pel ben fet que està, té possibilitats d'emocionar a la gent i ser triat com a millor curt.

Actualment, treballes al Canadà en el projecte “Tortugues Ninja: Caos Mutant” com va sorgir la possibilitat d'anar-te fora i per què vas decidir marxar-te?

Jo ja tenia al cap anar-me fora i a través de LinkedIn vaig veure una oferta, vaig contactar amb la companyia, em van proposar “Tortugues Ninja: Caos Mutant” en bones condicions i vaig marxar.

Una vegada finalitzes aquest treball, quins plans tens de cara al futur?

No tinc ni idea, perquè en gran part em vull quedar allí, però necessitaria una altra empresa que em contractara per a un altre projecte i en l'animació mai se sap en quin moment sorgiran els projectes.

Creus que l'animació a Espanya està igual de valorada que en altres països de l'estranger?

No perquè no tenim el pressupost que manegen altres països com Amèrica del Nord. No ens podem comparar amb les inversions que fan les grans companyies allí, per la qual cosa crec que s'ha d'augmentar la inversió en cultura amb més ajudes del govern.