CASTELLÓN | CULTURA I ESPECTACLES

Dolores Redondo afirma que «la denuncia social és inherent a la novel·la negra»

ELPERIODIC.COM - 07/07/2023

L'autora ha intervingut en la darrera jornada del curs «Crim i guerra en la literatura» de la Universitat d’Estiu de l’UJI

La novel·la negra ha entrat en acció en la tercera i darrera jornada del curs «Crim i guerra en la literatura» de la Universitat d’Estiu de l’UJI. Després de la incursió en obres de temàtica històrica, les maquinacions, les intrigues acompanyades de trames policíaques, assassinats o droga han sigut part de les temàtiques que s'han analitzat en la jornada d'avui, que ha conclòs amb el taller d'escriptura coordinat per Rosario Raro.

La jornada l’ha oberta l'escriptor valencià Ramón Palomar, autor de les obres Sesenta kilos i La gallera, qui ha analitzat els diferents autors de la nova novel·la negra i les diferents formes de plasmar en les creacions literàries els ambients obscurs que dibuixen l'atmosfera dels llibres d'aquest gènere, i ha fet especial referència a la literatura americana. En aquest sentit, Palomar ha traslladat que «el més important de les obres d'aquest gènere és com tenen en compte el que està passant, l'atmosfera, perquè jo vull veure les cares dels protagonistes, l'ambient de l'època, del lloc».

Una de les intervencions més esperades ha sigut la de Dolores Redondo, premi Planeta l'any 2016 per la seua obra Todo esto te daré i que s'ha convertit en una referència de la novel·la negra a Espanya amb la seua Trilogía del Baztan, Esperando al diluvio o La cara norte del corazón, que transporta a la inspectora Amaia Salazar a la ciutat de Nova Orleans. Coneguda com la reina del thriller literari per la definició de l'escriptor Carlos Ruiz Zafón, ha compartit amb els presents la seua experiència com a escriptora i la seua forma de crear. «Visualitze el lloc d'on sorgeixen les idees com un palau, on jo estic vestida com una princesa i vaig d'habitació en habitació», al temps que ha afegit que «la música és fonamental per a la meua inspiració».

L'autora basca ha explicat que valora molt «l'honestedat de l'autor al narrar les seues emocions, ja que allò autèntic és allò important». En aquest sentit, Redondo ha explicat que «els llocs on vivim ens marquen molt i per a mi, des de xicoteta, el fet d'escriure era la manera de garbellar les coses que em passaven i una vegada estaven escrites en un paper ja feien menys mal». Redondo ha destacat que «tot el que em passa m'inspira» i ha volgut deixar clar que «la denúncia social és inherent a la novel·la negra». Així, s'ha referit a moments viscuts en la seua localitat natal de Pasajes durant l'adolescència i que li han servit per a crear part de la narrativa de Esperando al diluvio.

Al respecte, l'autora ha assenyalat que una escriptora o escriptor «naix, però es forja amb les experiències, depèn de com les has filtrades i és important quin pòsit t'han deixat per a després poder escriure. Després, clar, hi ha tècnica i hores de treball». En aquest sentit, ha conclòs que «el talent existeix, però ha de ser entrenat».

La darrera activitat de la jornada ha sigut el taller d'escriptura coordinat per Rosario Raro, en el qual han participat cerca de 30 assistents al seminari amb frases, poemes i relats curts sobre la temàtica de la guerra y el crim.

La clausura del curs l'ha dut a terme el director del curs, Santiago Posteguillo, i la vicerectora de Cultura, Llengües i Societat, Carmen Lázaro, que ha agraït la participació i la implicació de tots els participants i els ponents. Amb aquest acte, finalitza l'edició 2023 de la Universitat d'Estiu de l'UJI.

MÉS FOTOS